View : 604 Download: 0

F. Poulenc Sonata for Violin and Piano FP.119에 관한 분석 연구

Title
F. Poulenc Sonata for Violin and Piano FP.119에 관한 분석 연구
Other Titles
Analysis on Sonata for Violin and Piano FP. 119 by F. Poulenc
Authors
송안나
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선

송지원
Abstract
20세기 프랑스 신고전주의를 이끌었던 프란시스 풀랑크(Francis Poulenc, 1899-1963)는 바로크적 음악양식과 현대적인 음악양식을 융합시킨 프랑스 현대음악의 대표적인 작곡가로 평가받았다. 신고전주의적 특징을 가진 사티와 라벨의 영향을 받은 풀랑크는 젊은 프랑스 음악가들의 모임인 프랑스 6인조(Les Six)의 일원으로 20세기 전반에 다양한 장르에서 150여개의 작품을 남기며 자신만의 음악세계를 구축하였다. 또 프랑스 6인조의 대표 작곡가인 풀랑크는 프랑스 고유의 음악적 특징들이 잘 나타나는 간결하고 명확한 음악들을 작곡하였다. 풀랑크의 유일한 바이올린 소나타인 Sonata for Violin and Piano, FP.119는 1918년 전쟁 중에 파괴되는 소리에 영감을 받아 작곡한 곡으로 1918년부터 작곡하기 시작했지만 완성하지 못하고 1943년에 마침내 완성된 곡이다. 이 작품은 스페인의 시인 로르카(Federico Garcia Lorca)에게 헌정되었고, 당시 프랑스의 대표적인 바이올리니스트 지네트 느뵈(Ginette Neveu)에 의해 초연되었지만 비평가들로부터의 첫 번째 평가는 긍정적이지 않았다. 본 논문에서는 풀랑크의 생애와 그의 시기별로 구분된 음악적 특징, 당대의 음악적인 배경과 그의 작곡가로서의 위치에 관해 고찰하였으며 또한 그의 대표적인 바이올린 작품인 Sonata for Violin and Piano FP.119에 관해 악보를 분석함으로써 작곡가가 의도하는 음악의 전반적인 특징을 파악하고, 풀랑크의 작품에 관하여 더 깊은 이해를 추구하는 것을 목적으로 하였다. ;The purpose of this thesis is to study Sonata for Violin and Piano FP. 119 by Francis Poulenc (1899-1963). As a member of Les Six which was a group of young French musicians, Poulenc led the Neo-Classicism in twentieth-century France. After the First World War, Neo-Classicism began to arise among the European musicians as the counter to Romanticism and Impressionism. Neo-Classicism focused on the aspects of Classicism such as clarity and balance. Thus, his Sonata for Violin and Piano FP. 119 includes such characters. Poulenc was born in a rich family, 1899, Paris. It was his father who introduced various art to little Poulenc, and Ricardo Viñes (1875-1943) was his first piano tutor. He introduced Poulenc to Erik Satie (1866-1925) who was one of the earliest avant-garde composers. Moreover, Poulenc studied music theory with Charles Koechlin (1867-1950). From 1920, Poulenc started his career in earnest as a member of Les Six. Poulenc start to compose his Sonata for Violin and Piano FP. 119 in 1918 but he did not complete it. In the 1940s, Genette Neveu (1919-1949), who was a French violinist, persuaded him to write a violin sonata. He composed it finally in 1943, but its first evaluation from the critics was not that positive. Therefore, he revised it and published it again in 1949. This sonata includes three movements; the first movement is fast, the second one is slow, and the final movement is fast again. In this sense, it matches with the traditional order of movement in sonata. However, each movement does not strictly follow the traditional aspects of sonata. For instance, the first movement does not employ sonata form although it slightly implies it, and the final movement uses neither sonata form nor rondo form. Furthermore, the tonal center of each movement is very loose as if they are almost atonal. Nevertheless, the loose tonal center of D minor achieves coherence and brings unity to this work as Neo-Classicism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE