View : 451 Download: 0

정당한 분노를 위한 철학실천 연구

Title
정당한 분노를 위한 철학실천 연구
Other Titles
A study of philosophical practice for legitimate anger : Focusing on Nussbaum's transition anger
Authors
노하영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이지애
Abstract
본 연구는 감정으로서의 화와 이성이 결합한 분노에 관한 근본적인 차이점을 제시하며 고대에서부터 시작된 분노에 관한 논의를 현대 사회까지 이끌어와 그 유용성을 강조하고, 철학실천의 활용을 통한 정당한 분노의 가능성 및 실효성 제시를 목적으로 한다. 일반적으로 사적 감정으로서의 화와 공적 감정으로서의 분노는 같은 것으로 인식되지만, 사전적 정의에 의하면 이는 엄연히 차이를 둔 두 감정으로 화와 달리 분노에는 이성적인 개입이 포함되어 있다. 따라서 본 연구는 격정적이고 파괴적인 감정으로서의 화가 아닌 이성적인 감정으로서의 분노에 주목하여, 어떻게 하면 분노를 유용하게 승화시켜 사회에 이로운 발전을 불러일으킬지를 논의하고자 한다. 이를 위해 논자가 중점적으로 다룬 개념은 미국의 정치철학자인 마사 누스바움의 ‘이행-분노(transtition-anger)’이다. 이는 보복으로 이어질 수 있는 감정에 이성의 요소를 접목함으로, 개인의 분노가 다만 개인과 개인의 차원에서의 사적 보복에 그치지 않고 거시적인 관점으로 분석하여 왜 이런 문제가 발생하였는지 그리고 추후 이 문제가 재발하지 않기 위해 어떤 대책이 마련되어야 하는지를 인식하고 판단하는 것이다. 그러나 이러한 누스바움의 논의는 실천 방향성 제시가 미흡하여, 이행-분노가 과연 어떻게 해야 원활히 이루어질 수 있는지의 의견 제시가 불분명하다. 따라서 본 연구는 그 대안으로 철학실천의 두 갈래인 철학상담과 철학교육을 중점으로, 누스바움의 이행-분노의 실천적인 측면을 제시하고자 한다. 또한 개인의 정당한 분노 표출을 위한 철학교육 방법론을 제시함으로, 사후 대책 마련이 아닌 사전 예방의 차원에서 개인이 자신의 감정을 올바르게 인식하고 조절하여 이를 이로운 방향으로 전환할 수 있게끔 돕는 것에 의의를 둔다.;This study is aimed at investigating fundamental attributes in the anger combined with upset-ness and reason, in order to develop discussion of anger that has originated from ancient times to modern society, emphasize its utility, and to present the possibility and effectiveness of reasonable anger through the philosophical practice. In general, upset-ness as a private emotion and anger as a public emotion are recognized as the same; according to the dictionary definition, however, these are two emotions that clearly differ from each other. Unlike the feeling of upset-ness, an anger contains rational intervention. Therefore, the goal of this research is to discuss how to usefully sublimate anger and build beneficial development out of it on society, paying attention to anger as a rational emotion rather than the feeling of mere fury as a passionate and destructive emotion. To its extent, the study focused on the theme of "transition-anger" of Martha C. Nussbaum, an American political philosopher. This theme focuses on not only about individual anger but also private retaliation at the individual level, but also a macroscopic perspective to recognize and analyze the reason of the problems and appropriate measures to prevent from happening again in the future. However, the discussion of Nussbaum lacks in presenting the practical suggestions and realistic methodology on implementing the Transition-ager concept in actual situations. Therefore, this study will illustrate practical aspects of Nussbaum's Transition-anger, concentrating on two alternatives: Philosophical counseling and Philosophical education. It is also meaningful to help individuals recognize and control their emotions clearly, so that it can prepare in advance rather than handling with post-counteraction by presenting a methodology for philosophy education for expressing people’s reasonable anger.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 철학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE