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온라인 라이브 콘서트의 시청동기가 시청몰입 및 시청만족도에 미치는 영향

Title
온라인 라이브 콘서트의 시청동기가 시청몰입 및 시청만족도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of online live concert viewing motivation on viewing immersion and viewing satisfaction
Authors
Ke, Xuejia
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
코로나 19로 인해 오프라인 콘서트가 전면 중단되자, 이에 대한 대안으로 온라인 라이브 콘서트가 등장하였다. 온라인 라이브 콘서트는 단순히 오프라인 콘서트를 온라인 라이브 콘서트에 이식한 결과물이 아니라 팬 플랫폼이라는 디지털 사물을 중심으로 재매개된 독자적인 콘텐츠로 거듭나게 되었다. 이러한 배경을 중심으로 본 연구의 목적은 온라인 라이브 콘서트의 시청동기가 시청몰입과 시청만족도에 어떠한 영향을 미치는지 검증하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 온라인 라이브 콘서트 시청경험자를 대상으로 다양한 라이브 콘서트의 시청동기의 구성요소를 살펴보았고 시청동기, 시청몰입, 시청만족도의 문항을 온라인 라이브 콘서트에 최대한 적합한 문항을 수정‧보완하여 설문문항을 작성하였다. 본 연구의 표본 구성은 온라인 콘서트를 경험한 시청자를 대상으로 한국, 중국 응답자를 대상으로 온라인 설문 응답을 진행하였다. 설문조사는 2021년 11월 21일부터 11월 27일까지 7일간 조사하여 총 268명을 최종데이터로 선택하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 라이브 콘서트의 시청동기가 시청몰입에 미치는 영향관계는 다음과 같이 나타났다. 시청동기의 하위요인인 축제적즐거움, 상호작용성, 시청자맞춤형, 콘서트팬덤은 시청몰입에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과로 온라인 라이브 콘서트를 통해 다양한 견문을 넓히고, 특별한 이벤트나 축제 같은 이미지라고 느낌을 갖는 시청자에게는 시청몰입을 높일 수 있을 것으로 판단된다. 온라인 라이브 콘서트 시청자는 가수와의 자발적인 연결과 공연자에게 메시지 전달이 가능하기에 무대에서 느끼는 정서적 반응과 관객 간 주고받는 언어/비언어적 영향, 유익한 정보 등의 상호작용성(공연자와 시청자, 시청자와 시청자)은 시청몰입을 높이는 효과가 있는 것으로 판단된다. 둘째, 온라인 라이브 콘서트의 시청동기가 시청만족도에 미치는 영향관계는 다음과 같이 나타났다. 시청동기의 하위요인인 축제적즐거움, 상호작용성, 시청자맞춤형, 콘서트 팬덤, 현존성과 즐거움은 시청만족도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 시청자맞춤형과 시청만족도의 긍정적 영향관계를 통해 온라인 라이브 콘서트는 시청자의 니즈를 최대한 충족시킬 수 있는 방안을 구체적으로 구상해야 한다. 온라인 라이브 콘서트는 시청자의 만족도를 높이기 위해서는 다양한 응원봉 싱크브레이 서비스 다양화, 가상현실과 증강현실에 대한 시청자의 니즈충족 등의 시청자맞춤형 전략을 구상해야 할 것이다. 콘서트 팬덤과 시청만족도의 긍정적인 영향관계 결과로 콘서트 팬덤으로 인한 시청몰입은 곧 시청만족도를 높일 수 있다고 할 수 있을 것이다. 현존성과 즐거움(프레즌스)이 시청만족도에 미치는 긍정적 영향관계 결과를 바탕으로 신선하고 색다른 경험이 가능한 세계와 콘서트에 대한 호기심 등의 현존성과 즐거움에 보다 신경을 써야 할 것이다. 이를 위해 공연자는 눈앞에 공연자의 존재가 보이지 않아도 존재를 인식하게 해주는 장치를 고려하는 것도 필요하다. 즉, 미디어 공간이라는‘프레즌스’효과를 높일 수 있는 심리적 관여, 행동적 개입을 최대한 살리는 온라인 라이브 콘서트를 제작하여 시청만족도를 높여야 할 것이다. 이상과 같이 시청동기의 다양한 구성요인이 시청만족도에 긍정적 영향을 미침에도 불구하고 일상탈출, 오락추구, 실용성, 경험성의 요인은 시청만족도에 영향관계가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 시청몰입이 시청만족도에 미치는 영향관계는 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 다양한 온라인, 오프라인 공연 등의 선행연구와 거의 유사한 결과로 나타났다. 또한, 온라인 라이브 콘서트를 시청하면서 정신적, 심리적, 신체적으로 빠져듦의 몰입의 높임은 지인 추천, 재시청, 온라인 플랫폼에 대한 인식변화로 확산되어 시청자의 행동의도에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 판단된다. 이러한 본 연구의 결과를 활용하여 온라인 라이브 콘서트의 시청동기가 시청자의 몰입과 만족도를 높일 수 있는 효율적인 방안에 기초적 자료가 될 수 있기를 기대한다.;When offline concerts were completely suspended due to COVID-19, online live concerts appeared as an alternative. Online live concerts are not simply the result of transplanting offline concerts into online live concerts, but have been reborn as independent content remediated around a digital thing called a fan platform. Focusing on this background, the purpose of this study is to verify the effect of online live concert viewing motivation on viewing immersion and viewing satisfaction. In order to achieve the purpose of this study, the components of viewing motivation for various live concerts were examined for those who experienced online live concert viewing, and the questions of viewing motivation, viewing immersion, and viewing satisfaction were corrected and supplemented to the most appropriate questions for online live concerts. Thus, a questionnaire was prepared. For the sample composition of this study, online survey responses were conducted with Korean and Chinese respondents targeting viewers who experienced online concerts. The survey was conducted for 7 days from November 21st to November 27th, 2021, and a total of 268 people were selected as the final data, and the analysis results are as follows. First, the influence relationship of online live concert viewing motivation on viewing immersion was shown as follows. Festive pleasure, interactivity, audience customization, and concert fandom, which are sub-factors of viewing motivation, were found to have a significant positive (+) effect on viewing immersion. As a result, it is judged that it will be possible to broaden various knowledge through online live concerts and to increase immersion in viewing for viewers who have the image of a special event or festival. Because online live concert viewers are able to voluntarily connect with singers and deliver messages to performers, the interactivity (performers and viewers, viewers and viewers) such as emotional reactions on stage, verbal/non-verbal influences exchanged between audiences, and useful information It is judged to have the effect of increasing viewing immersion. Second, the influence relationship of online live concert viewing motivation on viewing satisfaction was shown as follows. Festive pleasure, interactivity, audience customization, concert fandom, presence and enjoyment, which are sub-factors of viewing motivation, were found to have a significant positive (+) effect on viewing satisfaction. Through the positive relationship between viewer customization and viewer satisfaction, online live concerts should be specifically designed to meet the needs of viewers as much as possible. In order to increase the satisfaction of viewers for online live concerts, it is necessary to devise strategies tailored to viewers, such as diversifying various light stick sync bray services and meeting viewers' needs for virtual and augmented reality. As a result of the positive influence relationship between concert fandom and viewing satisfaction, it can be said that viewing immersion due to concert fandom can increase viewing satisfaction. Based on the results of the positive influence relationship between presence and pleasure (presence) on viewing satisfaction, it is necessary to pay more attention to presence and pleasure such as curiosity about a world where fresh and different experiences are possible and concerts. To this end, it is also necessary to consider a device that allows the performer to recognize the presence of the performer even if the performer cannot be seen in front of him. In other words, it is necessary to increase viewing satisfaction by producing an online live concert that maximizes the psychological and behavioral interventions that can enhance the 'presence' effect of the media space. As described above, although various constituent factors of viewing motivation have a positive effect on viewing satisfaction, it was found that the factors of escaping from daily life, pursuit of entertainment, practicality, and experientiality had no effect on viewing satisfaction. Third, the relationship between viewing immersion and viewing satisfaction was found to have a significant positive (+) effect. These results were almost similar to those of previous studies on various online and offline performances. In addition, the increase in immersion in mental, psychological and physical immersion while watching an online live concert spreads to acquaintance recommendations, re-watching, and a change in awareness of the online platform, which is expected to have a positive effect on the behavioral intention of viewers. Using the results of this study, it is expected that the online live concert's viewing motive can serve as a basic data for an efficient way to increase viewers' immersion and satisfaction.
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