View : 384 Download: 0

Johannes Brahms Violin Sonata No.2 in A Major, Op.100에 관한 연구 분석

Title
Johannes Brahms Violin Sonata No.2 in A Major, Op.100에 관한 연구 분석
Other Titles
A Study of Johannes Brahms Violin Sonata No.2 in A Major, Op.100
Authors
낭정원
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환

송지원
Abstract
19세기 낭만주의 음악 작곡가들은 18세기 고전음악 작곡가가 추구한 고립된 영역에서 벗어나 음악적으로 화성, 선율, 형식 등 모든 영역에서 감성적인 새로운 스타일을 구축했다. 하지만 이 시기에 일부 음악가들은 낭만적 감성을 가지면서도 고전주의 형식을 따랐는데 대표적으로 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)를 손꼽을 수 있다. 브람스는 고전주의적 형식의 규칙을 가지고 낭만적인 감수성을 결합한 음악적 언어를 선보이며 교향곡, 협주곡, 피아노, 실내악 등 다양한 분야의 많은 작품을 작곡하였다. 본 논문은 브람스가 작곡한 실내악 작품인 세 개의 바이올린 소나타 중 에 관한 연구 분석으로, 브람스의 고유한 음악적 스타일과 작곡기법이 어떠한 방식으로 작품에 표현됐는지 고찰해본다. 3악장으로 구성된 이 작품의 1악장은 제시부-발전부-재현부로 작곡된 전형적인 고전 소나타 형식이며, 제시부의 주제 선율을 반복적으로 모방 및 변형하면서 유기적으로 발전부와 재현부를 이어 나가고 있다. 2악장은 복합 2부 형식으로 A 부분과 B 부분의 주제가 반복하여 제시되는 제 1부(A , B)-제 2부(A’, B’) - 코다(A”,B”)로 구성되어있다. 3악장은 전형적인 7부분 론도 형식으로 A – B – A’- C – A” – B’- A”’로 이루어져 있다. 이 작품은 전 악장 동안 특정한 음정 관계성을 통한 빈번한 조바꿈, 짧은 동형진행을 통한 프레이즈 반복, 선율 모방과 확대 및 축소, 반주부의 반음계적인 진행과 분산화음 등의 사용, 주제요소의 유기적 맺음과 변형을 통한 반복 등, 낭만주의적 특징과 함께 엄격한 형식미를 살펴볼 수 있다.;Romantic music composers in the 19th century built a new emotional style in all areas of music, including harmony, melody, and form, beyond the isolated framework pursued by classical music composers in the 18th century. However, during this period, some musicians such as Johannes Brahms (1833-1897) followed the classical form with romantic sensibilities. Composing many works in various fields such as symphonies, concertos, pianos, and chamber music, Brahms presented musical languages that combine the formal rules of classicalism with romantic sensibility. This paper is a study on Violin Sonata No.2 in A major, Op.100 among three violin sonatas, a chamber music work composed by Brahms, and analyzes how Brahms unique musical color and compositional technique are expressed in the work. The first movement of this work is composed in a typical classical sonata form, which includes exposition, development and recapitulation. The theme of the exposition is imitated and transformed organically throughout the movement. The second movement consists of 1(A , B) - 2(A , B) - Coda(A”, B”), repeatedly presenting the theme of A and B. The third movement is a typical seven-part rondo, consisting of A – B – A’– C – A – B’– A”’. In conclusion, this work shows the beauty of strict form along with the characteristics of romanticism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE