View : 289 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
박혜미
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림

김시내
Abstract
본 연구의 목적은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 J. S. Bach 『Toccata in e minor, BWV 914』, L. v. Beethoven 『Piano Sonata No. 15 in D Major, Op. 28』, R. Schumann 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』, L. Janáček 『Po zarostlém chodníčku Book I 中 No. I-V』 에 대한 연구이다. 바흐(Johann Sebastian Bach, 1865-1750)는 7개의 토카타를 작곡하였는데 이 토카타들은 대부분 즉흥성과 모방성을 가지고 있다. 『Toccata in e minor, BWV 914』 역시 즉흥성과 모방성이 나타나며, 서주부, 푸가토, 아리오소, 푸가로 구성되어있다. 아리오소 부분은 16분음표의 일정한 리듬이 주요하게 나타나는 가운데 갑작스런 빠른 패시지의 트레몰로, 스케일, 자유로운 레치타티브 등을 사용하여 즉흥성을 나타내었고, 푸가토와 푸가 부분은 대위법적 양식인 푸가의 기법을 사용하여 모방성을 나타내고 있으며, 이 곡의 서주부는 바흐의 다른 토카타와는 달리 다소 느린 템포로 진행하고 있다. 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 32개의 피아노 소나타를 작곡하였는데 『Piano Sonata No. 15 in D Major, Op. 28』은 1801년에 작곡된 곡으로서 초기 소나타의 마지막 작품이다. 이 시기는 베토벤에게 있어서 새로운 시도를 하려고 했던 중기 시기와 맞닿아 있기는 하지만 다소 이 곡에서는 고전주의 양식을 많이 답습하고 있다. 그렇기 때문에 이 곡은 전형적인 고전주의 형식을 따르는 4악장 구성의 소나타이다. 제1악장은 전형적인 소나타 형식, 제2악장은 느린 복합3부 형식, 제3악장은 빠른 스케르초로 중간 부분에 트리오를 가지는 3부 형식, 제4악장은 론도 소나타 형식이다. 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 표제가 붙은 성격적 소품을 많이 작곡하였는데, 그 중 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』은 큰 표제는 있지만 각 곡에는 묘사적인 제목이 없는 5개의 곡으로 구성되어 있는 모음곡 형식이다. 제1곡 Allegro는 론도 형식, 제2곡 Romanze는 3부 형식, 제3곡 Scherzino는 론도 형식, 제4곡 Intermezzo는 3부 형식, 제5곡 Finale는 소나타 형식으로 구성되어 있다. 이 곡은 다양한 화성과 리듬, 대위법 형식, 프랑스 국가 ‘라 마르세예즈(La Marseillaise)’의 선율 인용, 짧은 주제 선율을 변형시켜 반복하는 등 슈만의 전형적인 음악적 특징을 많이 담고 있는 작품이다. 야나첵(Leoš Janáček, 1854~1928)은 체코의 대표적인 작곡가로 자신의 삶과 내면을 표현하는 피아노 작품을 작곡하였다. 그 중 『Po zarostlém chodníčku Book I 中 No. I-V』는 각 곡에 자신이 직접 표제를 붙였으며 어린 시절에 대한 추억의 회상을 담고 있다. 이 곡은 짧은 모티브가 반복하거나 약간 변형시켜 자유롭게 전개되고 있으며, 불규칙한 리듬, 템포와 박자의 빈번한 변화, 교회선법, 라시스코 지방의 민요에서 취해진 폴카 주제 등의 사용으로 민속음악의 요소들도 나타난다.;The purpose of this paper is to study the program of my master's graduation performance, which is J. S. Bach 『Toccata in e minor, BWV 914』, L. v. Beethoven 『Piano Sonata No. 15 in D Major, Op. 28』, R. Schumann 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』, and L. Janácek 『No. I-V from On the Overgrown Path Book I』. Johann Sebastian Bach (1865-1750) composed seven toccatas, most of which have improvisation and imitation. 『Toccata in e minor, BWV 914』 also shows improvisation and imitation, and it consists of introduction, fugato, arioso, and fugue. The arioso part shows improvisation through a sudden fast tremolo passage in the middle of constant rhythms of the 16th notes as well as scales and free recitatives. The fugato and fugue parts show imitation by using the technique of a counterpoint style fugue, and the introduction of this piece proceeds at a rather slow tempo, unlike other toccatas of Bach. Ludwig van Beethoven (1770-1827) composed 32 piano sonatas. 『Piano Sonata No. 15 in D Major, Op. 28』 , which was composed in 1801, is the last work of his early sonatas. Although this period coincides with the middle period when Beethoven tried to make new attempts, to some extent, this piece follows a lot of the classical style. For that reason, this piece is a sonata with four movements following a typical classical style. The first movement is in a typical sonata form, the second movement is in a slow complex ternary form, the third movement is a fast scherzo in a ternary form with a trio in the middle, and the fourth movement is in a rondo sonata form. Robert Alexander Schumann (1810-1856) composed many character pieces with titles. Among them, 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』 is a suite of five pieces with a big title, but without a descriptive title for each piece. The 1st piece, Allegro, is in a rondo form, the 2nd piece, Romanze, is in a ternary form, the 3rd piece, Scherzino, is in a rondo form, the 4th piece, Intermezzo, is in a ternary form, and the 5th piece, Finale, is in a sonata form. This piece contains many typical musical characteristics of Schumann, such as various harmonies and rhythms, counterpoint forms, use of the French national anthem, La Marseillaise, and repetition of short theme melodies with variations. Leoš Janáček (1854-1928) was a representative Czech composer who composed piano works expressing his life and his inner self. Among them, 『No. I-V from On the Overgrown Path』 contains reminiscences of his childhood and the composer himself entitled each piece. In this piece, short motifs are repeated or slightly modified and proceed freely. It also reveals elements of folk music through the use of irregular rhythms, frequent changes in tempo and beats, church chords, and polka themes taken from folk songs from the Lacisco region.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE