View : 370 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor문경원-
dc.contributor.author이도경-
dc.creator이도경-
dc.date.accessioned2022-02-07T16:31:18Z-
dc.date.available2022-02-07T16:31:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.otherOAK-000000184459-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000184459en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/259903-
dc.description.abstract급격하게 변화하는 현대사회에서 현대인은 양가적 세계, 즉 외부 세계와 내 면세계에 적응하며 살아간다. 외부 세계인 사회에 적응하며 다양한 사람들과 의 교류를 통해 사회적 위치가 형성되며, 무의식을 깨달아감으로써 내면세계 에 적응한다. 이처럼 현대인이 적응한 양가적 세계의 충돌은 다양한 정체성의 충돌을 야기하며, 외부 세계 사회관계 속에서의 갈등은 본의 아니게 내면의 여러 정신적 문제를 불러일으킨다. 본인의 작업은 이러한 사회관계의 갈등으로 겪은 정신적 경험을 통해 내면에 은폐된 무의식에 대한 인식에서부터 시작된다. 이는 본인의 은폐된 무의식 속 ‘자존감의 추락’이자, ‘공포’로 정의 내릴 수 있다. 본인은 이러한 내면의 공포 를 작업하는 행위를 통해 치유하고자 한다. 작업을 통한 치유적 행위는 자존 감의 추락을 막고자 하는 내면의 방어기제를 세운다. 여기서 나타나는 자기방 어적 태도는 자존감을 해한 대상에 대한 분노로 이어지는데, 이는 <헌팅 트로 피> 시리즈에 표현된다. 이 시리즈에서 개인의 혼재된 일상과 복합적인 감정 은 다양한 시제에서 접한 미디어의 파편들이 알레고리적으로 차용되어 드러난다. 이렇게 구축된 우화적 알레고리 이미지는 시선이 확장됨에 따라 타자와의 관 계와 접목된다. 공포의 근원 고찰과 공포를 대하는 시선의 확장은 타자의 세 계에 대한 호기심으로 이어지는데, 현대인이 외부 세계에 적응하기 위해 가지 고 있는 외적 인격인 페르소나에 집중하게 되는 계기가 된다. 본인은 타자의 외적 인격을 부호화하는 과정으로, 타자의 얼굴을 제거하고 동물, 식물, 물건 등 사람이 아닌 무엇으로 바꾸어 익명성을 부여한다. 이로써 얼굴을 대체하는 시각적 이미지는 의도적으로 혼성성을 띠게 한다. 시선의 확장은 더 나아가 본인과 사회의 괴리에 대한 이해로 이어진다. 자아 를 분석하고 타자를 응시하는 과정에서 양가적 감정을 지닌 인간 존재에 공감 하며 개인과 사회의 간극을 이해한다. 또한 개인의 공포가 보편적으로 공감할 수 있는 감정이라는 점을 서술하기 위해, 개인 무의식 속 열등한 태도를 마주 하며 개인의 미시적인 서사가 거시적인 사회적 서사로 확장되는 과정을 좇는다. 모노톤의 얇은 선이 쌓여 이미지로 부상한 본인의 드로잉은 혼재된 일상 속 복합적 층위의 형태를 띠며 사건들을 직면하고, 무의식 속 열등한 내면의 합리화를 위해 타자를 응시한다. 이러한 시선의 확장은, 우스꽝스러운 애니메이션을 통해 본인과 비슷한 경험을 했거나 하게 될 현대인에게 별일 아니라는 듯한 이미지를 제시한다. 따라서 본인의 작품이 개인적인 서사에 머물지 않고 현대인이 공감할 수 있는 보편적인 이야기가 되어 그들에게 위로와 치유의 매 개체가 되기를 기대한다.;In today's rapidly changing society, modern people live by adapting to the two enviroment, the external world and their inner world. By adapting to the external world society, social position is formed through interaction with various people, and by realizing unconsciousness, we adapt to the inner world. Conflicts between the two enviroment that modern people adapt to lead to conflicts of character, and conflicts in social relationships in the external world can lead to various mental problems. My work begins with an understanding of the internal unconsciousness through mental experiences caused by these social conflicts. This is a "fall in self-esteem" in his hidden unconsciousness and can be defined as fear I try to cure these inner fears by working on them. Healing through work creates an internal defense mechanism to prevent self-esteem from falling. The self-protective attitude shown here leads to anger at objects who hurt their self-esteem, which is expressed in the Hunting Trophy series. Individuals' mixed daily lives and mixed emotions are represented by allegory borrowing of media fragments from various prototypes. This fable image of Allegory is related to the relationship with the batter as his eyes widen. The roots of fear, reflection, and expansion of fear lead to curiosity about the world of others, but it is also an opportunity for modern people to focus on the persona they have to adapt to the external world. In the process of encoding other people's external personalities, I remove other people's faces and give anonymity to animals, plants, objects, etc. Visual images that replace faces are intentionally hybridized. The expansion of the view also leads to an understanding of the gap between the person and society. In the process of analyzing the ego and looking at others, we sympathize with human beings with bilateral feelings and understand the gap between individuals and society. In addition, in order to explain that individual fear is a universal emotion, individual unconsciousness is followed by the expansion of individual microepilations into macro-social narratives. In order to rationalize the inferiority of the inside, unconsciously it looks at the batter in the form of a complex layer of everyday life. Such an expansion of gaze gives the impression that it is not a big deal for modern people who experience something similar to themselves through funny animation. Therefore, I hope that my work will not only be a personal story, but also a universal story that modern people can sympathize with, and that it will be a medium of comfort and healing for them.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 개인 무의식의 방어기제 : '헌팅트로피' 4 A. 개인 무의식의 우화적 알레고리 5 B. 공포의 대상 사냥 10 III. 타인의 부호화 : '익명 초상화' 23 A. 탈을 쓰는 타인 24 B. 혼성성의 표현 26 IV. 확장되는 시선 : '브레멘 음악대' 34 A. 자아의 그림자 35 B. ‘공포’의 기억- 사회와의 간극 39 V. 결론 53 참고문헌 55 ABSTRACT 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2667378 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title우화적 알레고리를 통해 확장된 시선-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle본인의 작업을 중심으로-
dc.title.translatedThe Expanded Gaze through Allegorical Fable : Focused on My Artworks-
dc.creator.othernameLEE, Do Gyeong-
dc.format.pageviii, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 조형예술학부-
dc.date.awarded2022. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE