View : 448 Download: 0

박영란 작곡 <해금, 25현 가야금, 타악기를 위한 ‘겨울’> 분석 연구

Title
박영란 작곡 <해금, 25현 가야금, 타악기를 위한 ‘겨울’> 분석 연구
Other Titles
An analysis study on <“Winter” for Haegeum, 25-string Gayageum and Percussion in the Four Seasons> composed by Yong Nan Park
Authors
이상현
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류정연
Abstract
본고는 2004년, 박영란에 의해 작곡된 ‘사계 중 해금, 25현 가야금, 타악기를 위한 <겨울>’에 관한 연구이다. 연구를 통해 <겨울>의 작품 배경, 악곡 구조 및 선율 구성에 대해 알아보았다. 또한 빠르기와 박자의 변화에 따라 다섯 부분으로 나눈 후 해금, 25현 가야금, 타악기의 선율 진행, 리듬 변화, 셈여림, 조성 등을 중심으로 분석하고 작품의 주제인 ‘겨울’의 표현기법을 살펴보았다. 그 후 출현 악기의 연주기법과 여러 장르의 특징적인 요소들이 어떻게 표현됐는지 고찰하였다. 본 논문에서 연구한 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, <겨울>은 총 193마디로 구성된 악장의 구분이 없는 작품이며 곡의 분위기에 따라 Intro, A-a, A-b, B, Coda로 총 다섯 부분으로 나뉘어 졌다. Intro부분은 총 8마디로 박자는 12/8, 빠르기는 󰁜=55이다. A-a부분은 총 44마디로 박자는 12/8, 빠르기는 󰁜=55이다. A-b부분은 총 29마디로 박자는 3/4, 빠르기는 ♩=75이다. B부분은 총 96마디로 박자는 4/4, 빠르기는 ♩=120이다. Coda부분은 총 16마디로 박자는 3/4, 빠르기는 ♩=85이다. <겨울>은 두 가지의 주제선율이 보여 지는데 첫 번째 주제선율은 F minor로 A-a에서 나타났고 두 번째 주제선율은 A♭ Major로 A-b에서 보여 졌다. 또한 단순히 주제선율을 제시하는 것뿐만 아니라 재현과 변형을 통해 기승전결이 뚜렷하게 드러났다. 둘째, <겨울>의 악상, 셈여림 및 조성 등을 파악한 결과 곡의 중간에 ad lib., Rubato, Cadenza를 제시하여 연주자의 기량을 펼칠 수 있는 부분을 삽입하였다. 또한 𝑝𝑝𝑝부터 𝑓𝑓까지 폭넓은 셈여림과 Tranquill., Espress., Subito 등 다양한 악상이 선율의 흐름과 분위기 고조에 조화롭게 사용되었다. 그리고 F minor, A♭ Major, C minor, E♭ Major의 네 가지의 조성을 두루 활용하며 작품의 주제인 ‘겨울’의 여러 가지 모습을 표현하였다. 셋째, 작품의 주제인 ‘겨울’의 표현기법을 살펴본 결과 Intro부분에서 F minor 7으로 조율된 로그드럼을 통해 눈이 내리는 소리를 표현하였다. A-a부분에서 당김 음을 연속적으로 활용해 쪼개진 리듬을 통해 집으로 돌아가기 위해 눈이 쌓인 풍경을 헤쳐 나갈 때 느껴지는 차가운 겨울바람을 나타내었다. 그전까지 단조였던 음계가 A-b부분에서 A♭ Major로 바뀌면서 맑고 평안한 겨울의 이미지가 해금의 서정적인 선율로 표현되었다. B부분은 다양한 리듬변화와 메기고 받는 형식이 나타나며 각 악기의 즉흥을 통해 격정적으로 달려드는 날카롭고 매서운 눈보라를 그려내었다. Coda부분은 결말로써 선율악기들이 비교적 낮은 음으로 시작한 후 다시 돌아올 봄에 대한 기대감을 나타내기 위해 점차 상승하는 선율로 끝을 내었다. 이를 통해‘겨울’이라는 계절감을 표현하기 위해 스토리텔링 기법이 가미되었다고 할 수 있다. 넷째, 출현 악기인 해금, 25현 가야금, 타악기의 연주기법과 여러 장르의 특징적인 요소를 살펴본 결과 장구의 동살풀이 장단에 블루노트와 이미테이션을 삽입한 재즈 선율을 접목시켰다. 또한 글리산도, 아르페지오, 트레몰로, 트릴, 이중음 주법, 레가토, 포르타멘토 등 다양한 표현을 위해 특징적인 현대기법을 활용하였다. 그리고 선율악기와 타악기가 메기고 받는 퍼포먼스적인 요소와 연튕김, 다루치기, 꺾는음 등의 연주기법을 활용하여 민속악적 분위기를 표현하였다. 이는 재즈, 현대음악, 민속악 등 여러 장르를 결합시켜 새로운 해금창작곡을 탄생시킨 박영란의 음악어법을 잘 보여준다. 이처럼 작곡가 박영란은 다양한 연주 기법과 표현 기법을 시도하는 창작자로 필자의 연구가 <겨울>을 해석하고 연주함에 있어 적극 활용되기를 바란다.;This paper is a study on for Haegeum, 25-string Gayageum, and Percussion in the Four Seasons composed in 2004 by Yong Nan Park. Through my research, I found out about the work background, music structure and melody composition of . Also, I divided into five parts according to the change of tempo and beat, and analyzed mainly the melody progression, rhythm change, dynamics, and composition of the Haegeum, 25-string Gayageum and Percussion and I looked into the expression technique of ‘Winter’, the subject of the work. After that, I examined how the performance techniques of the appearing instruments and the characteristic elements of various genres were expressed. The analysis results studied in this paper were summarized as follows. First, is a work that has no distinction of movement composed of 193 words in total, according to the mood of the song, it is divided into five parts such as Intro, A-a, A-b, B, and Coda. The intro part has a total of 8 bars, with a beat of 12/8 and a speed of 󰁜=55. Part A-a has a total of 44 bars, with a beat of 12/8 and a speed of 󰁜=55. Part A-b has a total of 29 bars, with a beat of 3/4 and a speed of ♩=75. Part B has a total of 96 bars, with a beat of 4/4 and a speed of ♩=120. The coda part has a total of 16 bars, with a beat of 3/4 and a speed of ♩=85. In , two main melodies are shown. The first theme melody appeared in A-a with F minor and the second theme melody appeared in A-b with A♭ Major. In addition, not only simply presenting the theme melody, but also through reproduction and transformation, the four steps in composition were clearly revealed. Second, as a result of understanding the melodic subject, dynamics and composition of , ad lib., Rubato, Cadenza were presented in the middle of the song, and the part where the performer could perform his/her skill was inserted. In addition, a wide range of dynamics from 𝑝𝑝𝑝 to 𝑓𝑓, and various melodic subjects such as Tranquill., Espress., and Subito were used harmoniously in the flow of melody and the atmosphere. And the four compositions of F minor, A♭ Major, C minor, and E♭ Major were utilized and various aspects of 'winter' which was the theme of the work were expressed. Third, as a result of examining the expression technique of 'Winter' which was the theme of the work, the sound of snow falling is expressed through the log drum tuned to F minor 7 in the intro part. In part A-a, the pull notes were used continuously to express the cold winter wind felt when navigating through the snow-covered landscape to return home through a split rhythm. The scale, which was minor until then, while changing from A-b to A♭ Major, the image of clear and peaceful winter was expressed as a lyrical melody of Haegeum. The B part showed various rhythm changes and showed fixing and receiving forms, and it depicted a sharp and harsh blizzard that rushes enthusiastically through the improvisation of each instrument. As the ending, the melodic instruments started with a relatively low note, and then ended with a gradually rising melody to express the anticipation for the return of spring. Through this, it coul be said that the storytelling technique was added to express the sense of the season of 'Winter'. Fourth, as a result of examining the performance techniques of the emerging instruments, such as Haegeum, 25-string Gayageum, and Percussion and the characteristic elements of various genres, the jazz melody with blue notes and imitation was combined with the rhythm of Dongsalpuli of Janggu. In addition, characteristic modern techniques were used for various expressions such as glissando, arpeggio, tremolo, trill, double note excution, legato, and portamento. And the folk musical atmosphere was expressed by utilizing the performance elements that the melodic instruments and percussion instruments were carried and received, and the playing techniques such as Yeontuinggim, Darucigi, Kkeokneuneum. This shows the musical language expression of Yong Nan Park who created a new Haegeum creative song by combining various genres such as jazz, modern music, and folk music. As such, composer Yong Nan Park was a creator who tried various playing techniques and expression techniques, and I hope that my research will be actively used in interpreting and playing .
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE