View : 537 Download: 0

너무 빨리 어른이 되어야만 하는 아이들

Title
너무 빨리 어른이 되어야만 하는 아이들
Other Titles
Children Who Must Become Adults Too Quickly : the Career and Self-reliance Preparation Process of Adolescents in Childcare Facilities
Authors
유설희
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
한세영
Abstract
이 연구의 목적은 원가정에서 분리되어 아동양육시설에서 생활하고 있는 청소년의 진로와 자립 준비과정을 이해하는 것이다. 이를 위해 현재 아동양육시설에서 살고 있는 만14~18세 사이의 청소년 11명을 연구참여자로 선정하였다. 자료수집은 2020년 2월부터 2021년 5월동안 개별면담을 통해 이루어졌으며, 면담 내용은 녹취록으로 작성하여 분석에 활용하였다. 시설 청소년이 경험하는 진로와 자립 준비과정에 대한 이론적 모형을 구축하기 위해 이 연구에서는 Strauss와 Corbin(1998)의 체계적 절차에 따라 개방 코딩과 축 코딩, 선택 코딩을 실시하였다. 개방 코딩을 통해 119개의 개념이 도출되었고, 이를 통합하여 41개의 하위 범주와 13개의 범주로 분류하였다. 그 범주는 ‘이미 예정된 자립에 밀려오는 걱정들’, ‘의지할 수 없는 원가족’, ‘제한된 시설의 역할’, ‘코로나19의 직격탄을 맞음’, ‘때이른 자립에 애써 외면하고 싶은 현실’, ‘뚜렷한 진로 목표와 자립 계획’, ‘사회적 지지 자원의 존재’, ‘진로와 자립 준비과정에서 의미 발견하기’, ‘진로와 자립을 위한 준비에 몰두하기’, ‘스스로 한계를 설정하기’, ‘분위기에 따라 휘말리기’, ‘성취의 경험’, ‘여전히 남아있는 과제’였다. 축 코딩에서는 개방 코딩에서 도출된 13개의 범주를 구조적 틀에 맞게 연결시키는 패러다임 모형으로 재구성하였다. 그 결과, 중심현상은 ‘때이른 자립에 애써 외면하고 싶은 현실’로 확인하였으며, 이에 대해 ‘이미 예정된 자립에 밀려오는 걱정들과 의지할 수 없는 원가족, 제한된 시설의 역할’을 도출함으로써 현재의 생활에서 위기를 경험하는 인과적 조건을 살펴보았다. 맥락적 조건은 ‘코로나19로 인한 직격탄을 맞음’으로 선정하였으며, 중심현상을 매개하거나 변화시키는 중재적 조건은 ‘뚜렷한 진로 목표와 자립 계획과 사회적 지지 자원의 존재’로 도출하였다. 중심 현상을 다루기 위한 작용/상호작용 전략으로는 ‘진로와 자립 준비과정에서 의미를 발견하고 몰두하기, 스스로 한계 설정하기, 분위기에 따라 휘말리기’로 정리하였다. 선택 코딩에서는 ‘막막한 현실에 맞서 세상으로 첫 발 내딛기’라는 핵심 범주를 도출하였고, 그에 따라 이 연구에서 발견된 핵심적인 현상을 설명하고자 개방 코딩과 축 코딩 등에서 도출한 범주들 간 관계를 통합하는 이야기 윤곽을 서술하였다. 마지막으로, 연구결과를 바탕으로 하여 아동양육시설 청소년의 진로와 자립 준비과정의 특징을 정리하였다. 아동양육시설 청소년은 이른 시기에 요구받는 자립과 코로나19라는 위기 상황에서 방치되어 있었고, 이에 진로와 자립의 현실에서 불안감과 혼란스러움을 인식하였다. 이를 받아들인 사람들은 진로 및 자립 준비를 위한 ‘도전하기’와 ‘직면하기’, ‘나아가기’ 단계를 밟아나가면서 더 높은 수준의 성과를 얻기도 하였다. 반면에, 인식하기 단계에서 경험한 불안을 잘 다루지 못했던 사람들은 ‘외면하기’와 ‘흔들리기’ 단계에 따라 진로 및 자립 준비가 원활하게 이루어지지 못하고 있었다. 이상의 연구결과에 따라 도출한 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 아동양육시설 청소년은 이른 시기에 자립을 맞이하여 또래들보다 빠르게 진로를 결정하고 자립을 준비하는 과업이 있었으나 여느 또래들처럼 진로와 자립 준비과정에서 성장하고 발전하는 경험을 하였다. 둘째, 일부 시설 청소년은 시설생활에 안주하여 진로와 자립 준비에 대한 당위성을 인식하지 못하고 있으므로, 이들에 대한 지속적인 모니터링과 사후 관리가 요구된다. 셋째, 아동양육시설 청소년은 원가족보다 시설이나 학교 등에서 사회적 관계를 맺은 존재들을 자신의 진로 및 자립 준비에 주요한 지지자원으로 활용하였다. 넷째, 코로나19라는 위기 상황은 아동양육시설 청소년들의 전반적인 삶과 진로 및 자립준비에 더욱 부정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다.;The aim of this study is to understand the career path and self-reliance preparation process of adolescents living in childcare facilities separated from the original family. For this aim, 11 teenagers under the age of 14-18 who are currently living in childcare facilities were selected as research participants. Data collection was conducted through individual interviews from February 2020 to May 2021, and the contents of the interview were prepared as transcripts and used for analysis. To establish a theoretical model for the career path and self-reliance preparation process experienced by facility youth, open coding, axial coding, and selective coding were performed according to the systematic procedures of Strauss and Corbin (1998). 119 concepts were deduced through open coding, and they were integrated into 41 subcategories and 13 categories. The categories were: ‘developing concerns about predetermined self-reliance, ‘undependable original family’, ‘the limited role of facility’, ‘being directly affected by COVID-19’, ‘wanting to diligently turn away from reality caused by premature self-reliance’, ‘having a clear goal of career and a plan for self-reliance’, ‘available resources of social support’, ‘finding out meaning in the preparation process of career and self-reliance’, ‘focusing on preparing for career and self-reliance’, ‘setting boundaries with oneself’, ‘getting caught up depending on the mood’, ‘experience of accomplishment’, ‘still remaining challenges’. In axial coding, the 13 categories deduced from open coding were reconstructed into a paradigm model that connects them according to the structural framework. As a result, the central phenomenon was identified as ‘wanting to diligently turn away from reality caused by premature self-reliance’, and thus, I reviewed its causal conditions of experiencing such a crisis in their current lives that were caused by ‘developing concerns about predetermined self-reliance, undependable original family, and the limited role of facility’. I selected contextual conditions including ‘being directly affected by COVID-19’, and I deduced interventional conditions that mediate or change the central phenomenon such as ‘having a clear goal of career and self-reliance plan’, and ‘available resources of social support’. I sorted out action/interaction strategies to solve the central phenomenon including ‘finding out meaning in the preparation process of career and self-reliance, focusing on and finding out meaning in the preparation process of career and self-reliance, setting boundaries with oneself, and getting caught up depending on the mood’. In selective coding, the core category of ‘taking the first step into the world against the hopeless reality’ was deduced, and as a result, I described a story outline that integrates relationships between the categories derived from open coding and axial coding to explain the core phenomena found in this study. Finally, based on the research results, I summarized the characteristics of the career path and self-reliance preparation process of adolescents in childcare facilities. Adolescents in childcare facilities were left unattended in the situations of the required premature self-reliance and the COVID-19 crisis, and they recognized anxiety and confusion in the reality of career and self-reliance. Those who accepted the situations achieved higher levels of results by taking the steps of ‘challenging’, ‘confronting’, and ‘going forward’ to prepare for career and self-reliance. On the contrary, those who did not deal well with the anxiety experienced in the recognition stage were not able to prepare for career and self-reliance smoothly according to the steps of ‘turning away’, and ‘being easily swayed’. The conclusions of this study, according to the above research results, are as follows: First, adolescents in childcare faced independence at an early age and were tasked with making career decisions earlier than others in the same age range and preparing for self-reliance. Yet, there were some adolescents who experienced their personal development and growth during the preparation process of career and self-reliance like others in the same age range. Second, adolescents in some facilities are complacent about facility life and do not recognize the necessity for career and self-reliance preparation, so continuous monitoring and follow-up management are required. Third, adolescents in child-rearing facilities used those who had social relations in facilities and schools as major support resources for their career and self-reliance preparation rather than their original families. Fourth, it was confirmed that the situation of the COVID-19 crisis had a more negative effect on the overall life and career and self-reliance preparation of adolescents in childcare facilities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE