View : 701 Download: 0

25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈> 독주선율 분석

Title
25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈> 독주선율 분석
Other Titles
Analysis research for “Arang’s dream” 25strings Gayageum concerto composed by Kim, Gyeok : fucusing on the melody of Gayageum solo
Authors
한송이
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 논문은 김계옥 작곡 25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈>의 독주가야금선율을 중심으로 분석하였다. 25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈>은 2001년 독주곡 <아랑의 꿈>으로 작곡되었으나 그해 작곡가 박위철이 개작하여 전북도립국악단의 ‘청소년 협연의 밤’에서 배유경에 의해 초연되었다. 이 곡의 분석을 위해 작곡가 김계옥과의 인터뷰를 진행하고 그의 음악관과 작품경향에 대해 알아보았고, 협주곡 <아랑의 꿈>과 독주곡 <아랑의 꿈>의 작품해설, 악곡구조와 조현법에 대해 연구하였다. 또한, 악곡구조에 따른 단락별로 분석을 하며 독주가야금선율의 전개방식을 분석하고, 협주곡 <아랑의 꿈>과 독주곡 <아랑의 꿈>의 선율의 차이점을 분석한다. 첫째, 25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈>은 독주가야금과 관현악의 협주 편성으로 경상도 민요 ‘밀양아리랑’의 선율을 모티브로 삼으며, 변주곡 형태로 진행된다. 악곡구조는 선율의 흐름에 따라 여섯 개의 대단락으로 나누어 분석하였다. 단락별 선율분석을 정리하면 다음과 같다. 관현악 서주는 독주가야금선율이 등장하지 않으므로 분석에서 제외하였다. Cadenza①는 제15마디로 총 1마디이다. 연주자의 기량을 보여주는 구간으로 연주자 임의로 자유롭게 연주한다. A단락은 제16마디에서 제50마디로 총 35마디이며, 도입부 – 주제선율 – 제1변주 – 연결구로 진행되며 ‘밀양아리랑’의 주제와 첫 번째 변주가 나오는 구간이다. 민요 ‘밀양아리랑’의 주제선율 과 오른손의 단선율로 등장하며, 첫 번째 변주는 오른손이 주선율로 연주할 때, 왼손이 8분음표의 동일한 패턴으로 반주한다. B단락은 제51마디에서 제89마디로 총 39마디이며, 도입부 – 제2변주 – 제3변주 – 경과부로 진행되며, ‘밀양아리랑’의 두 번째, 세 번째 변주구간이다. 두 번째 변주는 부점, 16분음표, 32분음표를 활용하여 주선율을 주의하며 연주하고 세 번째 변주는 각 마디의 첫박을 16분음표로 분할하여 하성에서 아르페지오로 상행선율을 주선율로 구성한다. Cadenza②는 제90마디로 총 1마디이다. 연주자의 기량을 보여주는 구간으로 연주자 임의로 자유롭게 연주한다. C단락은 제91마디에서 제135마디로 총 45마디이며, 도입부 – 제4변주 – 제5변주 - 종지부로 진행되며 ‘밀양아리랑’의 네 번째, 다섯 번째 변주구간으로 이루어져있다. 네 번째 변주는 ‘밀양아리랑’의 원형을 가장 잘 보여주는 구간으로, 동음 반복을 겹튕기기로 연주하고, 전성을 하며 전통주법을 활용하였다. 다섯 번째 변주는 전체 16분음표 리듬형으로 구성되어 있으며 주요음이 각 박의 첫 음에 나타나며 ‘밀양아리랑’의 선율을 연주한다. 둘째, 25현 가야금협주곡 <아랑의 꿈>에 나타난 주법은 총 3가지 유형으로 나누어 분석 하였다. 전통주법 중 오른손 주법, 전통주법 중 왼손 주법, 25현 가야금 개량주법으로 나누어 분석하였다. 전통주법 중 오른손 주법으로는 뜯기, 튕기기, 겹튕기기, 집기, 콘 소르디노(C.S), 센차 소르디노(S.S)가 등장한다. 전통주법 중 왼손 주법으로는 농현, 전성, 누르기, 흐르기 등이 나타난다. 25현 가야금 개량주법으로는 흐르는 주법(Arpeggio), 훑는 주법(Glissando), 겹음뜯기(동시 화음뜯기 주법), 콘 소르디노(C.S), 트레몰로(tremolo), 네음 이어뜯기, 여섯음 이어뜯기 등 다양한 25현 가야금 양손주법이 나타나며 25현 가야금의 장점을 극대화하여 곡의 완성도를 높였다. 셋째, 25현 협주곡 <아랑의 꿈>과 독주곡 <아랑의 꿈>의 독주가야금선율의 선율구조를 살펴보았다. 단락별로 비교해보았더니 독주곡 <아랑의 꿈>과 협주곡 <아랑의 꿈>의 독주가야금선율이 유사함을 확인할 수 있었다. 독주곡 <아랑의 꿈> 선율이 협주곡 <아랑의 꿈>에 관현악의 반주로 연주되며 독주가야금선율이 생략된 유형이 있었고, 독주곡 <아랑의 꿈>의 독주가야금선율이 협주곡 <아랑의 꿈>에서 확장되고 축소되는 유형이 등장하였다. 또한 협주곡 <아랑의 꿈>에서만 연주되는 Cadenza②가 등장하며 독주곡 <아랑의 꿈>과 다른 구간이 등장하였다. 이상 김계옥 작곡 ‘25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈>’은 25현 가야금의 전통 주법과 개량주법을 사용하면서, 경상도 민요 ‘밀양아리랑’의 선율을 변주하며 음악을 전개한다. 각 단락별로 다양한 리듬동기가 등장하며 ‘밀양아리랑’의 선율을 변주하며 주제를 명확히하고 관현악과의 주고받는 형식을 적극적으로 활용하여 협주곡의 특징을 살리고자 하였다. 협주곡 <아랑의 꿈>은 독주곡 <아랑의 꿈>에서 편곡되어 독주가야금선율이 간략해지며 협주곡과의 균형을 맞추도록 하였다. 즉, ‘25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈>’은 경상도 민요 ‘밀양아리랑’ 선율을 중심으로 진행하면서 다양한 리듬형을 전통주법과 개량주법을 활용하여 변주하는 예술성이 높은 작품이다. 독주곡에서 협주곡으로 편곡되어 독주가야금선율이 전개되는 과정을 담으며 25현 가야금의 장점을 적극적으로 활용하여 표현할 수 있는 다양한 주법과 폭 넓은 음역대를 활용하여 풍부한 음색과 기교의 장점을 충분히 보여준다. 본 논문의 분석연구를 통해 25현 독주곡 <아랑의 꿈>을 준비하는 가야금 연주자들 및 25현 가야금 협주곡 <아랑의 꿈>으로 협연을 준비하는 가야금 연주자등 국악을 전공하는 학생 및 연주자들 에게 도움이 되길 기대해보며, 본 논문이 독주곡에서 협주곡으로 개관된 작품을 연구하는 학생들에게 선행자료가 되어 분석연구에 도움이 되길 기대해 본다. ;The analysis discussed in this thesis centered around the melody of the gayageum solo in the 25-string gayageum concerto for composed by Gye-ok Kim. The 25-string gayageum concerto was composed as a solo piece in 2001 but was adapted in the same year by composer Wi-cheol Park and was premiered by Yu-gyeong Bae in Jeollabuk-do Gugak Orchestra’s ‘Night of Youth Ensemble Performance.’ For an analysis of this piece of music, an interview was conducted with composer Gye-ok Kim, during which inquiries were made into his musical view and style, and research was conducted on the musical structures and tuning systems of the concerto version of and solo version of and commentaries. Also, through the analysis of the musical structures by each segment, this thesis discusses the way in which the melody of the gayageum solo unfolds and the differences in melody between as a concerto and as a solo piece. First, the 25-string gayageum concerto , which is arranged as an orchestral piece composed of a gayageum solo and a collaborative wind instrument and string instrument performance, has the melodies of the folk song ‘Miryang Arirang’ as its motif and is performed in the form of a variation. The musical structure was analyzed after being divided into six large segments in accordance with the flow of the melodies. The following is a summary of the analysis of the melodies by segment. The melody of the gayageum solo does not appear in the orchestra prelude and therefore, the prelude was excluded from the analysis. Cadenza① is bar 15 and hence consists of a total of 1 bar. The purpose of this section is to show the performer’s ability and thus, the performer freely plays the instrument to their liking. Segment A is from bar 16 to bar 50 and hence consists of a total of 35 bars. This segment proceeds as introduction-subject melody- first variation-connection, and the theme of ‘Miryang Arirang’ and the first variation appear in this segment. They appear as the subject melody of the folk song ‘Miryang Arirang’ and the monophony played by the right hand. As for the first variation, when the right hand plays the main melody, the left hand plays it in the same pattern of eighth notes. Segment B is from bar 51 to bar 89 and hence consists of a total of 39 bars. It proceeds in the order of introduction-second variation-third variation-bridge, which are ‘Miryang Arirang’s second and third variations. As for the second variation, dotted notes, 16th notes, and 32nd notes are utilized and attention is given to the main melody. As for the third variation, through the splitting of the first beat in each bar into 16th notes, it varies from lower tones to arpeggio and consists of a rising melody and main melody. Cadenza② is bar 90 and hence consists of a total of 1 bar. The purpose of this section is to show the performer’s ability, and therefore, the performer freely plays the instrument to their liking. Segment C is from bar 91 to bar 135 and hence consists of a total of 45 bars. It proceeds as introduction-fourth variation-fifth variation-conclusion and is made up of the fourth and fifth variations of ‘Miryang Arirang.’ The fourth variation is the section which best shows the original form of ‘Miryang Arirang,’ and in this section, the same note is played through double strumming and a traditional playing style is utilized through the jeonseong method. The fifth variation consists of 16th note rhythmic patterns, with the main note appearing in the first note of each beat, and plays the melodies of ‘Miryang Arirang.’ Second, the playing techniques used in the 25-string gayageum concerto were categorized into three types and then analyzed. The three categories are traditional right-hand playing techniques, traditional left-hand playing techniques and modified 25-string gayageum playing techniques. As for the traditional right-hand playing techniques, pizzicato, flicking, double flicking, picking, con sordino (C.S.), and senza sordino (S.S) are used. As for the left-hand playing techniques, nonghyeon, jeonseong pressing, flowing, etc. are used. As for the modified 25-string gayageum playing techniques, through the appearance of various methods for playing the 25-string gayageum with both hands, such as Arpeggio, Glissando, picking of overlapping notes (simultaneous picking of chords), con sordino (C.S.), tremolo, consecutive picking of four notes, consecutive picking of six notes, etc., the strengths of the 25-string gayageum are maximized, thereby increasing the quality of the piece. Third, the structures of the gayageum solo in the 25-string concerto version of and the solo version of were studied. Upon comparison of the concerto version of and the solo version of by segment, it was found that the gayageum melodies were similar. There was an instance in which the melodies of the solo version of were played as a wind instrument/string instrument accompaniment in the concerto version with omission of the melody of the gayageum solo, and an instance in which the melody of the gayageum solo in the solo version of was expanded or reduced in the concerto version. Also, there was a Cadenza② that was only played in the concerto version, which means that a section previously not included in the solo piece was introduced. As discussed above, the ‘25-string gayageum concerto ’ uses traditional 25-string gayageum playing techniques as well as modified techniques and it develops the music by playing variations of the melodies of the folk song ‘Miryang Arirang.’ The intention was to make the characteristics of the concerto more prominent through the introduction of various rhythmic patterns in each segment, playing of variations of the melodies of ‘Miryang Arirang,’ clarification of the theme, and active use of the orchestra’s call and response format. In the concerto adaptation of the solo piece , the melody of the gayageum solo is condensed to be in harmony with the concerto. In other words, ‘25-String Gayageum Concerto ’ is a music piece of high artistic value through the playing of variations using traditional as well as modified playing techniques and various rhythmic patterns with a focus on the folk song ‘Miryang Arirang.’ As a concerto adaptation of the original solo piece, it embodies the process of developing the melody of the gayageum solo and uses various playing methods and wide chord ranges, which are able to utilize and actively express the strengths of a 25-string gayageum, thereby fully showing the gayageum’s rich tone and technique. It is hoped that the analysis made in this thesis will be of help to any gayageum players preparing to perform as a solo or concerto and any students majoring in Korean traditional music or players and that it will serve as a reference to any students that are conducting research on solo music pieces that were adapted into concertos.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE