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온라인 콘텐츠를 활용한 클래식 음악의 대중화 연구

Title
온라인 콘텐츠를 활용한 클래식 음악의 대중화 연구
Other Titles
Study on the Popularization of Classical Music Using Online Contents with a Focus on Domestic Cases
Authors
이하린
Issue Date
2021
Department/Major
공연예술대학원 공연예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜

정소희
Abstract
본 논문은 온라인 콘텐츠를 매개로 하여 클래식 음악의 대중화 방안을 모색한 연구이다. 디지털 기술의 발전으로 인터넷이 보편화 되면서, 온라인 플랫폼의 이용이 점점 높아짐에 따라 다양한 클래식 온라인 콘텐츠들이 등장하고 있다. 시대의 트렌드를 읽은 해외에서는 일찍이 온라인 콘텐츠를 활발하게 생성하고 있으며 시간과 공간의 제약을 받지 않은 온라인을 통한 음악감상의 가능성은 앞으로도 긍정적일 것으로 예측된다. 또한, 2020년 발생한 코로나19(COVID-19) 바이러스로 인해 언택트(Untact) 시대가 도래하면서 공연예술계에서도 비대면 공연이 필수적인 현상이 되었다. 따라서 본 논문은 현재 온라인 플랫폼을 활용한 클래식 콘텐츠들을 연구하여 클래식 대중화에 대한 전략을 제시하고자 한다. 본 연구의 본격적인 사례연구에 앞서, 클래식 콘텐츠의 변화과정을 시대적으로 고찰하여 청중들을 중심으로 살펴보았다. 각 시대마다 클래식이 대중들과 소통하는 방법은 달랐으며 시대 변화의 흐름에 맞춰 음악을 감상하는 방식이 다양해짐을 알 수 있었다. 특히 디지털 기술의 빠른 발전으로 모든 연령대의 스마트폰 보급은 온라인 이용의 중대를 만들었다. 이에 현재 활동하고 있는 클래식 온라인 콘텐츠를 조사하여 각 플랫폼에서 성공적인 콘텐츠를 연구대상으로 삼았다. 본 논문은 클래식 온라인 콘텐츠의 사례분석을 바탕으로 21세기 바람직한 클래식 대중화 방안을 다음과 같이 도출할 수 있었다. 첫째, 온라인 플랫폼을 통해 음악을 수용하는 대중이 적극적으로 의견을 내며 실시간으로 상호작용하는 발판을 마련해야 한다. 온라인 플랫폼의 특성인 댓글을 통해 참여, 공유, 소통의 수단으로 직접적인 소통을 이끌 수 있어 상호 작용적인 효과를 얻을 수 있다. 온라인 플랫폼을 통한 상호작용은 그 어느 때보다도 관객과의 효과적인 소통을 촉발할 수 있다. 둘째, 감상자의 이목을 끌 수 있는 생생한 시청각 자료를 활용하여 보다 쉬운 이해를 도모해야 한다. 온라인 콘텐츠는 영상을 통한 감상으로 청각뿐만 아니라 자막과 같은 시각적 자료를 사용할 수 있기에 여러 다채로운 요소를 활용할 수 있는 기회가 무궁무진하다. 이러한 작업은 지금까지 무겁고 어렵게만 다뤘던 클래식을 보다 편하고 쉽게 접근할 수 있는 방법이 된다. 셋째, 새로운 젊은 세대를 위한 콘텐츠를 제작하기 위해 참신한 콘텐츠를 기획해야 한다. 이미 우리는 인터넷과 함께하고 있으며 이에 맞춤형 콘텐츠들이 등장하고 있다. 앞으로도 일상에서 인터넷의 활용이 활발히 이뤄진다는 점을 감안할 때, 인터넷 세대를 공략한 콘텐츠들이 새로운 관객들을 지속적으로 얻을 수 있을 것으로 보인다. 앞서 살펴본 사례연구를 통해 클래식을 주제로 만든 콘텐츠가 각 플랫폼에서 다양하게 적용되고 있으며 하나의 콘텐츠를 통해 대중들과 소통의 관계에서 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또 사례연구한 댓글을 통해 시청자들의 반응과 생각을 공유하는 것을 보면 일방적인 콘텐츠 제공이 아니라 상호작용하며 진정한 소통을 하고 있음을 공통적으로 찾을 수 있었다. 이 논문은 21세기에 필요한 클래식 대중화가 필요한 시점에서 오늘날의 사회 변화의 흐름을 제대로 알고자 노력하였으며, 그동안 연구되지 않았던 클래식 온라인 콘텐츠를 중심으로 성공적인 사례연구를 통해 21세기 바람직한 클래식 대중화 방안에 대해 파악할 수 있었다. 하지만 콘텐츠가 재미와 흥미 위주로 다가가다 보니 예술적인 가치와 깊이를 담아내기에는 부족하다는 것을 알 수 있었다. 관련된 정보의 출처와 정확성이 불분명한 것 또한 사실이다. 그럼에도 불구하고, 본 연구는 국내 선행연구에서는 클래식 온라인 콘텐츠에 대해 본격적으로 논의되지 않은 부분을 살펴보며 현재 부상하는 Z세대를 비롯해 향후 주요한 관객층이 될 디지털 세대에 매우 중요한 역할을 할 수 있음을 알 수 있었다. 본 연구가 향후 클래식 공연시장에 보다 새로운 시각을 제시할 수 있기를 바라며 앞으로 본 연구를 발판으로 보다 다양한 클래식 온라인 콘텐츠 활용 방안에 대한 연구가 지속적으로 진행되기를 기대한다. ;This paper conducts a study to look for ways to popularize classical music using online contents as the medium of choice. As the Internet became ubiquitous owing to the advances in digital technologies, a wide variety of online contents on classical music have emerged following a rise in the use of online platforms. In line with this recent trend, a large number of online contents are already being produced elsewhere in the world, and listening to music online free from spatial or temporal constraints has a considerable potential growth in the future. In addition, as the era of “Untact”—A Korean term referring to contactless/online formats of activities—has dawned on us due to the outbreak of COVID-19 in 2020, online performances have become an essential part of the performing arts industry. In light of these developments, this paper aims to study online contents on classical music to propose a strategy to increase the popularity of classical music. We examined the historical change of classical music contents through different time periods while paying particular attention to the audience. In so doing, it was revealed that classical music had a distinct way of communicating with the public in each era and that the methods of listening to music have diversified as time progressed. Especially, the wide availability of smartphones across all age groups owing to rapid advances in digital technologies has contributed to an increase in the consumption of online contents. Therefore, we examined currently active online classical music contents to choose the successful ones in each platform as the subject of our study. Based on the case studies on online classical music contents, the paper was able to identify the following desirable means to popularize classical music in the 21st Century. First, we should prepare a way for the public listening to music to actively express their opinions and interact real-time with each other through online platforms. User comments, a characteristic trait of online platforms, can become a means of participation, sharing, and communication that gives rise to direct communications to obtain an interactive effect. Today, interactions via online platforms can facilitate communications with the audience most effectively. Second, we should utilize vivid audiovisual materials, which can command the attention of the audience to allow for easier understanding. In addition to auditory ones, the videos available on online platforms can use subtitles and other visual materials; thus, there is a limitless potential to use a wide variety of sources. Because classical music has been considered a heavy and difficult subject, such an effort would provide a more convenient and easier access to it. Third, there should be efforts to produce creative contents for the newer, younger generation. Our lives are closely intertwined with the Internet today, and there are many contents that are tailor-made for their specific audience. Considering that the Internet will continue playing an active role in our daily lives in the future, producing contents aimed specifically for the Internet generation would be able to ensure a steady inflow of new audience. The case studies above confirmed that the contents on classical music are being applied on each platform in various ways and that such contents influence public interaction. Moreover, as the case studies examined the user comments sharing the reactions and thoughts of the audience, it became evident that a genuine interactive communication was taking place as opposed to a one-sided supply of contents across the platforms. There is a need to bring classical music to a wider audience in the 21st century; therefore, this paper attempted to properly understand the direction of flow of social changes today. Through successful case studies on online classical music contents hitherto unexplored, it became possible to identify the desirable means to popularize classical music. However, as the current available contents on the Internet only concentrate on the entertaining and interesting parts, there was a limitation to properly conveying the artistic value and depth of classical music. In addition, the relevant information contained in online contents was found lacking in accuracy and appropriate citation of its sources. Nevertheless, this study examined the aspects of online classical music contents that have not been actively discussed previously in Korea and found that it is expected to play a vital role for the newly emerging Z-generation and other members of the digital generation who will majorly constitute the future audience. We hope that this study offers a new perspective for the market of classical music performance as well as forming the basis for continued study in the future on ways to use a variety of online classical music contents.
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