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유기농 여성위생용품 패키지의 색채특성에 관한 연구

Title
유기농 여성위생용품 패키지의 색채특성에 관한 연구
Other Titles
A study on the package color characteristics of organic sanitary pads
Authors
이수희
Issue Date
2021
Department/Major
디자인대학원 컬러디자인테크놀로지전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
여성위생용품의 안전성에 대한 사회적 이슈로 건강에 대한 관심이 높아지면서 안전한 제품을 찾는 소비자들의 선호와 구매 비중 증가로 유기농 여성위생용품 시장은 빠르게 성장하고 있는 추세이다. 오늘날 기업들의 기술 수준은 상향 평준화되어 차별화할 수 있는 요소들을 활용하는 것이 필요하게 되었다. 색채는 제품의 정보를 알려주며 제품의 이미지를 표현하는데 중요한 시각적인 요소로 작용한다. 이에 본 연구에서는 유기농 여성위생용품 패키지의 색채 계획을 위한 경향을 파악하는 목적으로 수행되었다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유기농 여성위생용품의 색채특성은 B-G영역에 다양하게 분포하고 있으며 색조의 분포도 넓게 펼쳐져 있다. 배색특성은 유사색상/유사색조, 유사색상/대조색조가 많았고, 고명도 N과 유채색에 의한 배색 관계성이 나타났다. 둘째, 선호 제품 조사 결과 자연적인 이미지와 G계열 색채가 사용된 제품과 깨끗한 느낌의 밝은 B계열의 제품에서 선호 경향이 높게 나왔다. ‘유기농’이라는 키워드가 잘 연상되는 것이 선호의 기준으로 나타났다. 셋째, 색채 적합성 평가 결과 적합한 제품이 13개, 부적합한 제품이 8개로 조사됐다. 적합한 제품의 색채특성은 주로 GY, Y계열 사용이 많았으며, 채도는 저채도 영역에 많이 분포하였다. 부적합한 제품의 특성은 주로 Y, R계열 사용이 많았으며 채도는 중·고채도 영역에 많이 분포하였다. 넷째, 유기농에 대한 연상색채는 G50Y, G계열 색상에서 높은 빈도가 나타났고, 색조는 Pale, Light, Bright톤 영역에서 높은 순위의 색채가 집중되었다. 결론적으로 유기농이라는 키워드가 연상되는 것이 가장 중요한 요소로 작용하며, 색채에서 유기농 이미지를 잘 표현해 주려면 GY, G계열 색상, 고명도·저채도의 색조 영역, 유사색상/유사색조, 유사색상/대조색조에 의한 배색인 것으로 분석되었다. 본 연구를 기반으로 향후 소비자의 선호를 얻기 위한 패키지 디자인의 색채 계획의 방향을 모색할 수 있는 기초자료가 될 수 있기를 기대한다. ;The market for organic sanitary pads is rapidly growing due to rise of interest in seeking for healthier products as social issues about safety of sanitary pads increase. Today, most companies’ technology is equally highly developed and therefore applying different factor became more necessary. Color provides information about the product and acts as an important visual element in representing the product's image. The purpose of this study was to identify the tendency for color planning of organic women's sanitary pads packages. The results of the study are as follows. First, the color characteristic of organic sanitary pads vary in the B-G type color and the color distribution is widespread. Second, the survey of preferred products showed a high preference tendency in products with natural images and G type colors, and with bright B type color of clean feeling. It seems associating the keyword “organic” was the standard for selecting preferred products. Third, the color suitability assessment found 13 suitable products and 8 inappropriate products. Color characteristics of suitable products were mainly used in GY, Y type color and the chroma was widely distributed in the low chroma area. The characteristics of inappropriate products were mainly used in Y, R type color, and the chroma was distributed in the medium·high chroma area. Fourth, the associated colors for organic were often found in G50Y, G type color, and high ranked colors were concentrated in Pale, Light, Bright tone area. In conclusion, the most important factor is that the keyword “organic” comes to mind and the colors were analyzed that GY, G type color, high brightness·low chroma tone area, color combination of similar color/ similar tone and similar color/contrast color are suitable for expressing the “organic” image. This study is expected to serve as a basic data to explore the color direction of package design to obtain consumer preference in the future.
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