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3D 버추얼 시뮬레이션을 활용한 전통문화 기반의 핸드백 디자인 연구

Title
3D 버추얼 시뮬레이션을 활용한 전통문화 기반의 핸드백 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Design of Handbags based on Traditional culture Using 3D Virtual Simulation : Focusing on Chulik Images
Authors
최희정
Issue Date
2021
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
주보림
Abstract
지구 온난화, 자연재해, 전염병 등 환경적인 문제로 인하여 지구 전체가 큰 위기에 처해 있다. 이러한 상황에서 현대의 디자인 흐름도 자연보호를 위하여 최대한 자연 그대로의 상태를 유지하기 위한 친환경을 최우선 과제로 생각되고 있으며, 이는 지속 가능한 디자인이라는 이름으로 기획, 생산, 유통, 판매, 폐기의 모든 과정에서 중요하게 주목받고 있다. 친환경 디자인이란 시대적 요구에도 불구하고 디자이너로서 미적 추구와 원하는 디자인을 찾기 위하여 다양한 시제품 제작은 포기할 수 없는 필수적인 작업과정이다. 이로 인해 많은 시간과 비용이 발생하고, 작업에 따른 부가 폐기물이 뒤따르게 된다. 이러한 불필요한 요소와 폐기물이 생기지 않게 하는 방법 중에 가상세계에서 3D 버추얼 시뮬레이션을 통하여 작품의 제작 과정을 진행하는 방법이 있다. 지속 가능한 시대적 요구와 디자이너의 미적 추구를 가능하게 할 방법으로 작품 제작단계에서 최소한의 탄소 발생과 부가 폐기물을 줄이기 위하여 3D 버추얼 시뮬레이션의 활용이 이에 해당한다. 이러한 배경으로 3D 버추얼 프로그램을 사용한 패션디자인, 소재 물성 연구, 가상과 실제와의 유사도 등은 많이 연구되었으나 핸드백에 관한 연구는 없었다. 이에 본 연구는 CLO 사의 3D Fashion Design Software 6.1 버전의 프로그램으로 3D 버추얼 시뮬레이션을 활용하여 가상공간에서 다양한 핸드백 디자인을 하고 각 디자인에 가장 잘 어울리는 컬러와 소재를 찾고자 시뮬레이션을 수행하였다. 디지털을 기반으로 하는 3D 가상에서 보이는 미래적이지만 기계적인 환경에서 인간다움을 지켜나가기 위하여 아날로그 감성의 필요성이 요구되고 있다. 본 연구는 이러한 시대의 요구에 부합하여 아날로그 감성을 표현하기 위하여 전통적인 것 중에 인간을 보호하고 인간답게 만드는 한복에서 모티브를 가져와 디자인에 적용해 보고자 한다. 한국의 의생활과 관련된 전통문화인 한복 중에 철릭의 형태, 이미지를 분석하여 핸드백을 디자인하고 이를 IT 기술인 3D 버추얼 시뮬레이션을 활용하여 형태를 형성하고 다양한 컬러 및 소재를 디자인에 적용함으로써 최적의 디자인을 찾고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적은 다양한 형태, 디자인, 컬러와 소재를 실험하고자 하는 디자이너의 미적 추구 욕구를 만족시키면서 환경친화적인 제품 디자인을 위하여 3D 버추얼 시뮬레이션의 활용을 제시하는 것이다. 본 연구에서 이론적 연구 및 작품제작의 방법은 다음과 같다, 다양한 문헌과 자료를 통하여 3D 시뮬레이션의 개념과 특징을 알아보고 이의 활용사례를 분석하고 핸드백의 정의와 종류를 알아보고 전통 문화기반의 핸드백 작품들을 분석하였다. 철릭의 정의와 이미지의 특징을 찾아보고 이들의 활용 현황을 연구하였다. 이를 기반으로 3D Fashion Design Software 6.1 프로그램을 활용하여 핸드백 디자인을 8개 구현하고, 다양한 컬러, 소재 종류, 물성의 조합으로 3D 버추얼 시뮬레이션 9개를 진행하여 총 72개의 디자인을 제시하였다. 본 연구의 종합적인 요약 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 핸드백을 디자인하는 과정에서 아이디어 디자인을 2D인 패턴으로 구현하여 이를 3차원 가상공간 안에서 가상 봉제를 통하여 3D 버추얼 시뮬레이션을 수행하였다. 입체적 조형성을 보면서 원하는 형태로 2D 패턴을 3D 버추얼 시뮬레이션에 적용하고, 수정해 가면서 디자인 작업을 완성하였다. 이와 같은 과정을 통해, 원하는 조형성을 구현하기 위해 3D 버추얼 시뮬레이션은 다양한 종류의 소재와 컬러를 적용하여 어떤 이미지가 만들어지는지를 확인하는데 적합한 방식임을 확인하였다. 둘째, 핸드백의 정의, 종류, 특징을 분석하여 다양한 형태와 용도의 핸드백에 관한 연구를 하여 전통문화 기반의 모티브를 가진 다양한 디자인 사례를 찾아 이를 통하여 철릭의 모티브와 어울리는 핸드백의 형태에 관한 연구를 진행하였다. 셋째, 핸드백의 조형성을 유지하기 위해 전체 형태 안에 Trim, Pin 기능을 적용하여 전체 형태는 유지되고, 시접과 안감의 생략을 통하여 형태를 완성하였다. 가상공간에서 소재 종류와 원단 물성을 반영하였다. 소재 종류와 컬러를 중심으로 다양하게 적용하여 3D 버추얼 시뮬레이션을 활용함으로써, 해당 디자인에 어울리는 소재 종류와 컬러를 찾을 수 있었다. 아날로그 방식으로 채택되지 않아 버려지게 될 많은 샘플을 직접 제작하지 않아도 되었고, 3D 버추얼 제품으로 가상공간에서 실물과 거의 유사한 느낌으로 다양한 샘플을 가상에서 확인하고 디자인을 채택하는 것이 가능했다. 넷째, 철릭의 정의, 유래, 구조 및 이미지 특징을 연구하고 철릭의 이미지를 응용한 패션디자인 사례를 통해 철릭이 디자인적으로 어떻게 적용되었는지를 연구하였다. 다섯째, 3D 버추얼 시뮬레이션 상에서 전통 문화 기반의 철릭을 모티브로 한 핸드백 디자인에 현대적인 이미지의 소재를 적용함으로써, 다른 소재들보다 소재 종류의 특성을 효과적으로 표현한다. CLO 3D 사의 프로그램에서는 소재의 종류 중에 Glass, Leather, Plastic, Gem, Iridescence, Metal, Velvet 등이 Matte, Satin, Shiny보다 소재가 가지는 특징을 버추얼 시뮬레이션 안에서 더 실물 이미지처럼 표현이 된다. 3D 버추얼 시뮬레이션 과정에서 자연섬유와 표면에 질감이 작은 소재들은 잘 구분이 되지 않는 경향이 있었다. 이는, 3D 버추얼 시뮬레이션 프로그램의 한계점으로 소재가 가지고 있는 섬세한 물성까지도 반영될 수 있도록 물성 표현 개발이 더 요구된다. 여섯째, 이러한 디자인 과정을 진행하는 동안에 전력사용을 제외한 탄소 및 부가 폐기물이 발생하지 않았기 때문에 친환경적인 디자인 개발 방법의 하나며, 많은 시간과 비용을 절감하는 동시에 디자이너의 미적 창작 욕구를 만족시키기 위한 많은 연구가 가능하였다. 철릭의 조형미를 모티브로 최첨단 IT 기술인 3D 버추얼 시뮬레이션을 활용한 8개의 핸드백을 디자인하였고, 각 디자인에 9개의 다른 소재와 컬러를 적용하였다. 디자이너의 미적 만족과 지속 가능한 친환경 생산 문제 해결을 위해 3D 버추얼 시뮬레이션 적용은 필요한 과정이라고 판단된다. 본 연구를 통해 창작의 단계에서 3D 버추얼 시뮬레이션이 지속 가능한 친환경의 요구 아래 다양한 미적 욕구의 추구를 위한 시도가 가능한 방법인지를 확인하였으며 앞으로 이와 같은 다양한 시도들이 계속되기를 기대한다. ;The entire planet is in great danger due to the environmental problems such as global warming, natural disasters, and infectious diseases. Under these circumstances, the flow of modern design is also considering conservation of nature to be a top priority with sustainable design, which has been highlighted in all processes of planning, production, distribution, sales and disposal. Eco-friendly design is an essential task that cannot be abandoned in order to pursue aesthetics and to find the desired design as a designer despite the demands of the times. As a result, a lot of time, money and wastes are being created. Among these unnecessary elements and zero waste methods, there are 3D virtual simulations that carry out the production process. In order to reduce the carbon generation and additional wastes in the production procedure, we would like to propose the way to utilize 3D virtual simulation to enable sustainable era demands and designer’s aesthetic pursuit. It is CLO's 6.1 version of 3D Fashion Design Software, which utilizes 3D virtual simulations to experiment with various designs, matching colors and materials in virtual space. The need for analog emotion is required to preserve humanity in a futuristic and mechanical environment seen in digital-based 3D virtual. In order to express analog emotion, I would like to express it through Hanbok, which protects humans and gives them humanity. Therefore, this study analyzed the images of 'Cheolik’ shapes, decorations, and overlaps among Hanbok, a unique Korean culture-based costume, and designed handbags, using state-of-the-art IT technology, 3D virtual simulation to form and study the application of various colors and materials. The purpose of this study is to present 3D virtual simulation in the environmentally friendly product design process while satisfying designers' aesthetic desire to experiment with various shapes, designs, colors and materials. The theoretical research and method of production in this study are as follows. Through various literature and materials, concepts and features of 3D simulations were identified, cases were analyzed, definitions and types of handbags were identified, and Korean culture based handbags were analyzed. We explore the definitions of Cheolik and the features of the images and study their utilization status. Based on these, we implemented eight handbag designs using the 3D Fashion Design Software 6.1 program, and presented a total of 72 designs by conducting nine 3D virtual simulations with a combination of various colors, material types, and physical properties. The comprehensive summary and conclusions of this study are as follows. First, in the process of designing handbags based on Korean unique culture-based Cheolik images, the idea design can be implemented in a 2D pattern and 3D virtual simulation is possible through virtual sewing within a 3D virtual space. By looking at three-dimensional formability, 2D patterns can be applied to 3D Virtual Samples in the form that one wants, and design can be completed by modifying them. To realize the desired formability, 3D virtual simulation can be confirmed to be a suitable way to determine which images are created by applying different types of materials and colors. Second, in order to maintain the formability of the handbags, the Trim and Pin functions are applied to the entire form, and the form is completed through the omission of a margin to seam and lining. It reflects the material type and physical property. By utilizing 3D virtual simulation, various attempts were made to find material types and colors suitable for the design through various material types, properties, and color mixes, focusing on material types and colors. Third, during this design process, it was eco-friendly because it did not generate carbon and waste except for the use of computer power, and various attempts were made to satisfy designers' aesthetic creative needs while saving a lot of time and money. Fourth, in the 3D virtual simulation, the application of modern materials to bag designs based on Korean unique culture-based ironics effectively expresses the characteristics of material types more than other materials. Among the types of materials, Glass, Leather, Plastic, Gem, Iridescence, Metal, and Velvet are better represented than Matte, Satin and Shiny. Fifth, during the 3D virtual simulation process, natural fibers and small-textured materials were not well distinguished, and there is a limit to reflecting the delicate properties of the material, requiring further development of material expressions in 3D virtual simulation programs. Under the motif of Chulik's formative beauty, it is composed of eight handbag designs and nine different materials and colors utilizing state-of-the-art IT technology, 3D Virtual Simulation. The application of 3D Virtual Simulation was suitable for the aesthetic satisfaction of designers and for solving sustainable eco-friendly production problems. Through this study, we confirmed that 3D virtual simulation in the creative stage is a possible way to pursue various aesthetic needs under the requirement of sustainability, and we hope that these various attempts will continue in the future.
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