View : 917 Download: 0

개별화전환계획(ITP) 참여 증진 프로그램이 고등학교 장애학생의 개별화전환계획 지식 및 회의기술, 자기결정력에 미치는 영향

Title
개별화전환계획(ITP) 참여 증진 프로그램이 고등학교 장애학생의 개별화전환계획 지식 및 회의기술, 자기결정력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Student-directed Individualized Transition Plan on the ITP Knowledge, ITP Meeting Skills and Self-determination of High School Students with Disabilities.
Authors
황미정
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
장애학생 개인의 요구와 관심, 강점을 반영하여 학교 졸업 이후 성인기 삶을 준비하도록 도와주는 교육적 지원은 중요하며, 이를 위해서는 장애학생의 선호도와 흥미, 관심 분야 등의 교육적 요구를 토대로 한 교육계획이 작성되어야 한다. 이를 위해 개별화전환계획 과정에 장애학생 본인이 참여한다면 장애학생은 재학 동안 자신의 꿈과 강점을 반영한 성인기 삶을 준비할 수 있으며 특별히 중점을 두어야 할 부분에 초점을 두어 전환교육을 받을 수 있다. 따라서 본 연구는 개별화전환계획 참여 증진 프로그램이 고등학교 장애학생의 개별화전환계획 지식 및 회의기술, 자기결정력에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 참여자는 고등학교 특수학급에 재학 중인 학생 20명(실험집단 10명, 통제집단 10명)이었다. 본 연구의 독립변인인 개별화전환계획 참여 증진 프로그램은 장애학생의 개별화교육계획 참여 증진방안, 개인중심계획, 성인기 전환에 대한 국내외 문헌들을 바탕으로 고안된 프로그램이며, 고등학교 특수학급에서 주 2회씩, 총 15회기에 걸쳐 실시되었다. 개별화전환계획 참여 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 사전·사후 통제집단설계와 사전·사후 단일집단설계를 실시하였다. 종속변인인 고등학교 장애학생의 개별화전환계획 지식 및 회의기술, 자기결정력을 알아보기 위하여 실험집단에는 개별화전환계획 지식 및 회의기술, 자기결정력 검사를 통제집단에는 개별화전환계획 지식, 자기결정력 검사를 중재가 시작되기 전과 후에 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개별화전환계획 참여 증진 프로그램에 참여한 실험집단 장애학생과 참여하지 않은 통제집단 장애학생의 개별화전환계획 지식의 사전·사후 변화에 있어 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 개별화전환계획 참여 증진 프로그램에 참여한 실험집단의 개별화전환계획 회의기술은 중재 전과 비교하였을 때 중재 후에 유의한 향상을 나타내었다. 셋째, 개별화전환계획 참여 증진 프로그램에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단의 자기결정력의 변화를 비교한 결과 실험집단 장애학생과 참여하지 않은 통제집단 장애학생의 자기결정력 사전·사후 변화에 있어 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 자기결정력의 각 하위영역별로 살펴보면 4가지 하위영역 중 자기조정, 심리적 역량, 자아실현, 세 가지 영역에서 프로그램에 참여한 실험집단 장애학생과 참여하지 않은 통제집단 장애학생의 사전·사후 변화에 있어 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 이를 통해 개별화전환계획 참여 증진 프로그램은 고등학교 장애학생의 개별화전환계획 지식 및 회의기술, 자기결정력을 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있다. 본 연구결과는 고등학교 졸업 이후 성인기 삶의 성과를 향상시키기 위한 교육적, 제도적 요구가 높아지는 현 상황에서 장애학생 개인의 요구와 목소리를 반영하여 장애학생에게 의미 있는 개별화전환계획을 수립하도록 도와주는 구체적인 프로그램을 제시함으로써 특수교육현장의 요구에 응답하였다는 데 의의가 있다. 또한 개별화전환계획 과정에 장애학생이 적극적으로 참여할 수 있는 다양한 교육자료 및 교육 방법을 개발하고 그 효과를 입증하였다는 점에서 실천적인 중재로서 의의가 있다. ;The purpose of this study is to examine the effects of student-directed individualized transition plan on the ITP knowledge, ITP meeting skills and self-determination of high school students with disabilities. The participants in this study were 20 high school students with disabilities(10 in the experimental group and 10 in the control group). The program to promote participation in individualized transition plans was implemented for 8weeks (15 sessions). The program cosisted of five parts: orientation, self awareness, exploring the areas of adult life, my dream(preparation for the meeting), mock the individualization transition plan meeting. To evaluate the effects of the program a pretest-posttest control group experimental design and a single-group pretest-posttest design were used. Both the experimental and control groups were evaluated for ITP knowledge and their self-determination skills before and after the intervention and the experimental group was evaluated for ITP meeting skills. The results of this research are as follows: First, the changes in the participants’ITP knowledge was significantly larger for the experimental group compared to that of the control group. Second, ITP meeting skills of the experimental group that participated in the program were found to be significantly improved after the intervention. Third, the changes in the self-determination skills of the experimental group that participated in the program was significantly larger compared to that of the control group. In terms of the four sub-skills of self-determination, the experimental group showed significantly larger changes for self-regulation, psychological empowerment, and self-realization compared to that of the control group. These findings show that the program was effective toward enhancing the ITP knowledge, ITP meeting skills and self-determination of high school students with disabilities. This research has contributed to addressing the needs of the special education field by providing a program to help students with disabilities to participate ITP. Moreover, this study has practical implications in terms of providing effective instructional strategies and materials to promote the active participation of students with disabilities in ITP process.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE