View : 550 Download: 0

무용전공자의 필라테스를 통한 신체적 자기지각이 무용수행능력에 미치는 영향

Title
무용전공자의 필라테스를 통한 신체적 자기지각이 무용수행능력에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Physical Self-Perception of Dance Majors attained through Pilates on their Dance Performance Ability
Authors
배우진
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 필라테스를 통한 신체적자기지각이 무용수행능력에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이를 위하여 최소 3개월 이상의 필라테스 경험이 있는 경기도권과 서울권에 있는 대학에 재학 중이거나 졸업한 20대 여성 265명에게 편의표본추출법을 하였다. 수집한 표본 중에서 불성실하다고 판단되거나 누락된 응답은 제외하였고 최종표본으로 총 251부를 유효표본으로 연구분석에 실제적으로 사용하였다. 수집된 자료분석은 SPSS 25.0 프로그램을 이용하였으며, 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 통하여 설문지의 타당도와 신뢰도를 검증하였다. 개인적 특성을 파악하여 연구 대상자로서의 자격을 확인하고 신체적자기지각과 무용수행능력 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson 상관계수를 이용한 상관관계 분석을 사용하였다. 신체적자기지각이 무용수행능력에 미치는 영향을 파악하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 위와 같은 연구방법을 통한 결과는 다음과 같다. 첫째, 필라테스를 경험한 무용전공자의 신체적자기지각의 하위요인들과 무용수행능력의 하위요인들의 상관관계를 분석한 결과, 동작의 습득력, 체력의 불안함, 수행시 시공간 둔감화, 수행시 신체적 고통지각을 제외한 모든 하위요인들의 상관관계가 있었다. 둘째, 신체적자기지각이 높을수록 무용수행능력에 있어 신체적/정신적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신체적자기지각의 하위요인 중 무용수행능력과 밀접한 상관관계가 있는 근력, 호흡법, 마인드, 몸매, 자세, 수행만족은 필라테스의 반복적인 훈련을 통하여 얻을 수 있기 때문에 이는 무용전공자에게 높은 수행 만족도를 가져올 수 있다고 판단된다. 셋째, 신체적자기지각으로 향상된 무용수행능력은 예술성 있는 고난이도의 동작을 구사하고 무용수로서의 컨디션과 외형적 자질을 갖추는데 영향력이 있는 것을 넘어서 스스로의 신체 움직임에 대한 자신감과 뚜렷한 인지를 바탕으로 무용수행에 몰입할 수 있는 밑받침이 되기 때문에 신체적자기지각의 향상은 긍정적인 무용몰입에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이를 통해, 무용전공자의 필라테스 경험을 통한 신체적자기지각이 무용수행능력에 미치는 영향에 대해 규명하였고 필라테스는 신체적자기지각 능력을 향상시킨다는 것을 알 수 있으며 신체적자기지각의 요인은 무용수행능력에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 전공의 분류에 상관없이 대다수의 무용전공자들이 필라테스를 경험하는 것은 올바른 신체 구조와 정신을 바탕으로 좀 더 구체적으로 자신의 예술세계를 표현할 수 있도록 신체적, 정신적 범위를 넓히고자 하는 욕구에서 비롯된 것이다. 따라서 많은 무용전공자들이 필라테스를 통한 신체적자기지각의 긍정적 효과를 인지하고 무용수행에 있어 도움이 되길 바라며, 본 연구가 추후 연구의 기초 연구로서의 역할에도 기여하고자 하는 바이다.;The purpose of this research is to investigate the impact of physical self-perception through Pilates on dance performance ability. Thus, a convenience sampling method was applied to 265 women in their 20’s, who are attending or have graduated universities in Gyeonggi and Seoul, and have the experience of Pilates of at least 3 months. Within the sample, those omitted or considered insincere were excluded, and 251 were finally included in a valid sample used in the analysis. The data collected was analyzed using SPSS 25.0 program, and the validity and reliability of the survey were verified through exploratory factor analysis and reliability analysis. The individuals’ qualities were identified to confirm that they are qualified as the subject of study, while correlation analysis using Pearson correlation coefficient was done to discover the correlation between physical self-perception and dance performance ability. To understand the impact of physical self-perception on dance performance ability, multiple regression analysis was done. The results obtained through the described research methodology are as follows. Firstly, following the analysis of the correlation between the subfactors of physical self-perception of the dance majors who experienced Pilates and the subfactors of dance performance ability, it was revealed that all subfactors excluding acquisition of movements, unstable fitness, desensitization of space and time when performing, and awareness of pain when performing, were correlated. Secondly, it was shown that the higher the physical self-perception, the more positive physical and mental impacts it had on the dance performance ability. Since muscular strength, breathing, mentality, physique, posture, and performance satisfaction, which are the subfactors of physical self-perception that have strong correlations with dance performance ability, can be obtained through the repetitive training in Pilates, it is thought that this can deliver a high level of performance satisfaction to the dance majors. Thirdly, the improved dance performance ability through physical self-perception is beyond having effects on performing high level, artistic movements and being equipped with condition and physical qualities of the dancers, but becomes the basis of immersion in dance performance based on the confidence in one’s own body movements and clear awareness of them. Thus, it can be understood that improvement in physical self-perception has an impact on positive immersion in dance. Thereby, the impact of physical self-perception of dance majors through the experience Pilates on dance performance ability was investigated, and it was revealed that Pilates improves physical self-perception, while the factors of physical self-perception impact the dance performance ability. The fact that the majority of dance majors have the experience of Pilates regardless of their major classification is due to the desire to expand their mental and physical scopes such that one’s own world of art can be expressed more concretely based on correct body structure and mentality. Thus, it is hoped that many dance majors are aware of the positive effects on physical self-perception through Pilates and are assisted in their dance performance, while this research intends to take part in basic research of future researches.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE