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상처장루실금간호사의 직무분석

Title
상처장루실금간호사의 직무분석
Other Titles
Job Analysis of Wound Ostomy Continence Nurses
Authors
최슬기
Issue Date
2021
Department/Major
임상보건융합대학원 임상간호학전공
Publisher
이화여자대학교 임상보건융합대학원
Degree
Master
Advisors
차지영
Abstract
본 연구는 국내 의료기관에서 활동 중인 상처장루실금간호사의 역할 규명을 위해 직무분석을 시행한 서술적 조사연구이다. 연구 대상자는 병원상처장루실금간호사회 홈페이지에 공개된 전국 23개 의료기관 소속 임원을 중심으로 상처장루실금 분야에서 근무하는 간호사 72명이었다. 자료 수집은 2021년 3월 7일부터 4월 30일까지 편의추출을 통해 시행하였다. 연구 도구는 김민영 등(2018)이 전문지원인력의 업무수행빈도를 분석하기 위해 개발한 도구를 본 연구자가 상처장루실금간호사의 수행 가능한 업무로 수정‧보완하여 총 7명의 전문가에게 내용타당도를 검증받아 사용하였다. 본 연구에서 사용된 설문지는 상처장루실금간호사의 직무 영역별 중요도, 난이도, 수행빈도를 측정하는 구조화된 자가 보고식 설문지로서 총 53 문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 Program을 이용하여 기술통계, Independent t-test, ANOVA, Scheffe test, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test, Bonferroni correction를 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 연구 대상자는 총 72명으로 여성이 90.3%이었고, 평균 연령은 38.29±8.38세이었으며, 최종학력은 학사 졸업이 55.6%로 가장 많았고 대학원 졸업은 43.1%로 나타났다. 총 임상경력은 평균 14.57±8.32년이었고, 상처장루실금 분야 근무 경력은 평균 4.95±4.56년이었다. 상처장루실금 전문교육과정은 69.4%가 이수하였다. 2. 상처장루실금간호사의 직무 영역별 중요도 평균은 최대값 3점 중 2.46±0.36점이었고,‘교육과 상담’(2.50±0.44점)이 가장 높았다. 직무 영역별 난이도 평균은 최대값 3점 중 2.25±0.34점이었고,‘연구’(2.55±0.64점)가 가장 높았다. 직무 영역별 수행빈도 평균은 최대값 52.32회/주 중 8.34±9.81회/주였고,‘상급실무’(16.19±18.22회/주)가 가장 높았다. 3. 상처장루실금간호사의 작업별 중요도는 교육과 상담 영역에서‘환자/보호자 교육’(2.96±0.26점)이 가장 높았고, 상급실무 영역에서‘진료과 회진 참여’(1.85±0.82점)가 가장 낮았다. 작업별 난이도는 리더십 영역에서‘실무표준의 개발과 적용’(2.71±0.52점)과‘정책개발 참여’(2.71±0.52점)가 가장 높았고, 상급실무 영역에서 ‘발사’(1.65±0.70점)가 가장 낮았다. 작업별 수행빈도는 상급실무 영역에서 ‘의무기록 작성’(55.56±73.93회/주)이 가장 높았고, 연구 영역에서‘연구결과 발표’(0.03±0.17회/주)가 가장 낮은 것으로 나타났다. 4. 대상자의 일반적 특성과 직무관련 특성에 따른 영역별 중요도, 난이도, 수행빈도의 차이를 분석한 결과, 상급실무 영역의 중요도와 난이도는 현 근무기관의 병상 규모에 따라 유의한 차이를 보였다. 즉, 700병상 미만의 의료기관에서 근무하는 대상자가 700병상 이상인 의료기관에서 근무하는 대상자보다 상급실무에 대한 중요도와 난이도를 높게 인식하는 것으로 나타났다. 교육과 상담 영역의 중요도와 리더십 영역의 중요도 및 연구 영역의 수행빈도는 최종학력에 따라 유의한 차이를 보였다. 즉, 석사 졸업 이상인 대상자가 학사 졸업 이하인 대상자보다 교육과 상담 영역 및 리더십 영역을 더 중요하게 인식하고 있었고, 연구 수행빈도도 더 높게 나타났다. 이상의 연구 결과, 상처장루실금간호사가 가장 중요하게 여기는 직무 영역은 교육과 상담이며, 수행빈도가 가장 높은 직무 영역은 상급실무로 확인되었다. 또한 상처장루실금간호사가 가장 난이도가 높다고 인지하며 수행빈도가 낮은 직무 영역은 연구와 리더십으로 확인되었다. 이는 상처장루실금간호사가 전문직으로서 역량을 갖추기 위해 필요한 부분이다. 따라서 상처장루실금간호사의 직무역량 향상을 위해 교육프로그램의 강화가 요구되며, 본 연구의 결과는 체계적이고 표준화된 교육프로그램을 개발하는 데 기초자료로서 활용될 수 있을 것이다.;This is a descriptive study that was conducted for a job analysis of a Wound Ostomy Continence Nurse (WOCN). The participants of this study were 72 nurses working in the field of wound ostomy continence, centered on executives from 23 medical institutions across the country published on the website of the KAWOCN. Data collection was conducted through convenience sampling from March 7 to April 30, 2021. As for the research instrument, the tool developed by Kim Minyoung et al. (2018) to analyze the frequency of work performance of professional support personnel was modified and supplemented by the researcher. The content validity was verified by a total of seven experts. The structured self-report questionnaire was composed of 53 items asking importance, difficulty, and performance frequency of job areas of a WOCN. Descriptive statistics, t-test, ANOVA, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test and post hoc analysis using the Scheffe test, Bonferroni correction were used to describe the data. The findings of the study were as follows. 1. The participants were 72 38.29±8.38 years old and most of them were female (90.3%). As for the final educational background, university graduates with 62 bachelor's degree was the most at 55.6%, and master's and doctoral degree was 43.1%. The average total clinical experience was 14.57±8.32 years, and the average working experience as a WOCN was 4.95±4.56 years. 69.4% of participants completed wound ostomy incontinence specialized training courses. 2. The average importance of the job area of a WOCN was 2.46±0.36/3 points, and‘education and counseling’scored the highest (2.50±0.44/3 points). The average difficulty level for each job area was 2.25±0.34/3 and‘Research’was the highest (2.55±0.64/3 points). The average performance frequency by job area was 8.34±9.81 times/week out of the maximum of 52.32 times/week, and‘Advanced work’was the highest (16.19±18.22 times/week). 3. As for the importance of the job area of a WOCN,‘patient/guardian education’(2.96±0.26/3 points) in education and counseling scored the highest, and ‘participation in medical rounds’in advanced practice(1.85±0.82/3 points) scored the lowest. As for the difficulty of each task, 'development and application of working standards' (2.71±0.52/3 points) and 'participation in policy development' (2.71±0.52/3 points) in the leadership area were the highest, and 'stitch out' (1.65±0.70/3 points) in the advanced work area was the lowest. As for the frequency of performance by task,‘compulsory record preparation’ (55.56±73.93 times/week) in the advanced practice area was the highest, and ‘research results presentation’(0.03±0.17 times/week) in the research area was the lowest. 4. When analyzing the difference in importance, difficulty, and frequency of performance by area according to the general characteristics and job-related characteristics of the participants, There was a significant difference in the importance and difficulty of the upper-level work area according to the size of the bed at the current working institution. In other words, it was found that 63 participants working in medical institutions with less than 700 beds perceived the importance and difficulty of higher-level work higher than those working in medical institutions with more than 700 beds. There was a significant difference in the importance of the education and counseling areas, the importance of the leadership area, and the frequency of performance in the research area according to the final educational level. In other words, subjects with a master's degree or higher perceived the education, counseling and leadership areas as more important than those with a bachelor's degree or lower, and accordingly the frequency of research was higher. Through the above research results, it was confirmed that the job area that WOCNs perceived most important was education and counseling, and the job area most frequently performed was advanced practice. In addition, the job area that WOCNs had the most difficulty but performed the least frequently was research and leadership. The results of this study can be used as basic data for the development of systematic and standardized educational programs for strengthening the job competency of WOCNs.
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