View : 502 Download: 0

현대소설을 활용한 한국 가치문화 교육방안 연구

Title
현대소설을 활용한 한국 가치문화 교육방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching and Learning Methods of Korean Value Cultures Using Modern Novels : Focusing on Chinese Korean Advanced Learners
Authors
WU, KEFAN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김지혜
Abstract
본 연구는 중국인 고급 학습자를 대상으로, 현대소설을 활용한 한국 가치문화교육 방안을 모색하는 데 목적을 둔다. 한국어교육에서 의사소통 위주의 교수·학습 방법이 이루어진 이후, 점차 한국 문화 교육에 대한 관심이 증가하게 되면서 많은 논의가 이루어졌으나, 본 연구에서는 여전히 가치문화와 가치문화 교육에 대한 실질적 연구는 미비하다는 데 주목하였다. 첫째, 한국어 문화교육에서 가치문화와 관련한 학습자 수준별 내용 구안이 이루어지지 못했다. 둘째, 가치문화 교수·학습 방식에 있어 문화교육의 내용을 ‘지식’의 형태로 주입하는 방식이 주를 이루었다. 따라서 본 연구에서는 이런 문제의식을 바탕으로 학습자에게 보다 친숙한 현대소설을 교육 재재로 활용하여 원활한 의사소통을 가능케 하는 교수·학습 모형을 설계하고 관련한 교육 방안을 모색하였다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 제시하여 문화교육, 가치문화교육, 현대소설 교육에 관한 연구를 검토하였다. 이를 통해 본 연구의 필요성을 다시 확인하는 동시, 나아가 소설을 활용한 문화교육의 방향을 살펴보았다. Ⅱ장에서는 필요한 이론적 배경을 검토하고 가치문화교육의 내용, 목표를 설계하였다. Ⅲ장에서는 가치문화교육의 현황과 소설 교육현황을 분석함으로서 현 한국어교육에서의 문화교육의 문제점을 찾아내고 학습자의 요구를 정확하게 파악하기 위해 설문조사를 진행하였다. 이를 통해 학습자의 요구에 맞추어 『엘리베이터에 낀 그 남자는 어떻게 되었나』, 『알바생 자르기』와 『현남 오빠에게』에 드러난 가치문화를 분석하였다. Ⅴ장에서는 지금까지 한국어교육에서 활용되었던 소설교육의 모형과 문화교육의 모형을 검토한 후 그들을 중합하여 현대소설을 활용한 한국 가치문화 교수·학습 모형을 제시하였다. 이를 토대로 구체적인 수업 과정안을 마련하였다. 본 연구는 고급학습자를 위한 소설 텍스트를 제재로 효과적인 가치문화 교육을 실현하는 데 의의를 둔다. 본 연구를 바탕으로 다양한 방법을 활용한 가치문화 교육에 대한 논의가 지속적으로 이어지기를 기대한다. ;The purpose of this study is to find a plan of Korean value culture education using modern novels for advanced Chinese learners. After the implementation of communicative approach, people's interest in cultural education has gradually increased, but there are still some problems. In particular, the education of value culture is insufficient. First of all, in the current Korean culture education, the content of value culture is insufficient, and considering the level of learners, the content can’t be divided in a balanced way. Secondly, from the perspective of the method of value culture education, it is not an appropriate teaching method to unilaterally explain the value culture which is difficult for learners to understand, so a more effective method should be found. Therefore, in order to make up for this problem, this study seeks an educational plan to use modern novels which are close to learners as teaching materials to achieve smooth communication. In the first chapter, it expounds the purpose and necessity of the study, and summarizes the culture education, value culture education and modern novel education. In this way, while reconfirming the significance of this study, it is also focused on the direction of cultural education using literature. In the second chapter, it reviews the necessary theoretical background and designs the content and purpose of value culture education. In the third chapter, by analyzing the current situation of value culture education and novel education, a questionnaire survey is conducted to find out the existing problems and accurately grasp the requirements of learners. In this way, the novel texts which are suitable for learners' requirements are selected, and the value culture of the novel is as well as analyzed. In the fifth chapter, after reviewing the current novel education mode and cultural education mode, through the integration of them and the application of modern novels, it puts forward the Korean value culture teaching mode. On this basis, the specific curriculum plan is formulated. This study has great significance to the realization of effective value culture education by using novel texts for advanced learners. Therefore, it is expected that the study will continue to use various methods to discuss value culture education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE