View : 771 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor양지-
dc.contributor.author김수지-
dc.creator김수지-
dc.date.accessioned2021-07-29T16:32:55Z-
dc.date.available2021-07-29T16:32:55Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000181137-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000181137en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/258275-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 지역아동센터 아동의 사회정서학습(Social and Emotional Learning; 이하 SEL)을 위한 롤업피아노 프로그램을 개발하는 것이다. 사회정서학습(SEL)이란 개인적 차원에서 자신의 정서를 인식, 조절, 표현할 수 있으며, 사회적 차원에서는 타인과 소통, 공감하는 방법을 배우며 최종적으로 모두를 위한 책임 있는 의사결정을 함양시키는 것을 의미한다. 프로그램의 개발 절차는 염영미(2011)의 ‘집단 프로그램 개발 절차’를 따랐으며, ‘목표 수립’, ‘프로그램 구성’, ‘프로그램 시범 실시 및 평가’, ‘프로그램 실시 및 최종 수정 후 도출’의 순서로 진행되었다. 개발 절차 1단계는 관련자 인터뷰와 문헌 연구를 통해 지역아동센터 프로그램의 현황과 실태를 파악하고, ‘지역아동센터를 이용하는 초등학교 3-4학년 아동의 사회정서학습을 위한 롤업피아노 활동’으로 개발 프로그램의 대상과 목표를 설정하였다. 2단계는 본격적인 프로그램의 구성단계인데, 머렐(Merrell, 2007)의 ‘스트롱키즈(Strong Kids)’와 조정은(2018)의 ‘TBF 모형’을 결합하여 틀을 만들고, 사회정서학습을 위한 롤업피아노 활동을 설정하여 50분씩 총 12회기로 구성하였다. 3단계에서는 전 단계에서 개발한 프로그램을 2개의 지역아동센터에 시범적용하고, 통합예술교육 연구원, 음악치료사, 지역아동센터 프로그램 담당 교사, 롤업피아노 강사로 구성된 전문가 4인의 검토를 받고, 이를 토대로 프로그램을 수정하였다. 마지막 4단계에서는 또 다른 지역아동센터에 프로그램을 실시해보며 최종 검토하고, 최종 프로그램을 도출하였다. 프로그램 참여 아동에게 스트롱키즈 ‘증상검사’와 ‘지식검사’ 각각 10개의 문항과 피아노 학습 관련 4개 문항, 프로그램의 참여 소감을 묻는 문항으로 구성된 질문지를 실시하였는데, ‘증상검사’는 평균값이 8.75점(30점 만점)에서 3.5점으로 변화하며 사회정서의 문제적 증상이 감소한 결과를 보였으며, ‘지식검사’는 평균값이 2.25점(10점 만점)에서 6.25점으로 변화하여 사회정서관련 지식의 정도가 상승한 것을 볼 수 있었다. 피아노 지식 관련 질문은 1.5점(4.0점 만점)에서 3.75점으로 대폭 상승하였으며, ‘피아노학습에 대해 느끼는 감정’에 관한 질문에서는 사전에는 ‘모르겠다’의 응답이 가장 많았으나, 사후에는 ‘피아노가 재미있다’, ‘피아노를 잘치고 싶다’ 등의 긍정적 응답으로 변화 되었다. 본 연구에서 개발된 프로그램의 특징과 학문적 기여는 다음과 같다. 먼저 사회정서학습 관련 모형과 음악활동 관련 모형을 결합하여 설계한 프로그램으로, 특정 사회정서능력과 롤업피아노 활동의 상호작용을 설명할 수 있다. 또한 음악 활동이 음악성 함양 이외의 사회정서학습과 같은 비음악적 영역의 교육 목표의 성취를 위해 활용 될 수 있음을 보여준다. 계획안에 실제 프로그램 진행 모습의 영상 링크를 삽입하여 본 프로그램의 차후 사용 시, 개발자의 의도와 프로그램 진행 방식을 쉽게 파악할 수 있게 하였다. 학문적 기여로는 첫째, 지역아동센터 아동의 사회정서학습 음악프로그램에 오로지 피아노 활동만을 적용하였다. 둘째, 피아노 교육이 사회정서학습과 같은 다양한 분야와 결합된 학문적 연구가 가능함을 보여주었다. 셋째, 4단계에 걸친 구체적인 개발 절차의 제시로 다음 피아노 프로그램 개발자의 연구 방법 설정에 기여할 것으로 보인다. 마지막으로 기초학습자의 그룹피아노 수업을 위해 롤업피아노라는 새로운 건반 악기를 이용한 활동 방법을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구가 지역아동센터 아동의 사회정서학습(SEL)을 위한 음악프로그램을 위해, 이를 위한 다양한 분야의 전문가와 교육자들의 연구를 위해 활용되기를 기대한다. ;The purpose of this study is to develop a roll-up piano program for Social and Emotional Learning(SEL) for Children in Community Child Centers. Social and Emotional Learning(SEL) means that one can recognize, control, and express one's emotions at the individual level, learn how to communicate and empathize with others at the social level, and ultimately foster responsible decision-making for all. The program’s development procedure follows ‘Group Program Development Procedure’ by Yeom Young-mi(2011), a total of 4 steps were in the order of ‘setting goals’, 'organizing programs', ‘program pilot implementation and evaluation', and ‘program implementation and final modification and derivation.’ The first step is to‘set goals for programs’ that will be developed through related research. To accurately understand the current status of Community Child Centers, interviewed the head of the Seongbuk-gu Community Child Centers Association in Seoul, supplemented the interview through literature research, and set the goal of a development program called ‘Roll-Up Piano Activity for Children's Social and Emotional Learning.’ The second step of ‘Program construction’ is to create the structure of program framework. According to the ‘Strong Kids’ curriculum, the entire program consisted of a total of 12 sessions, 50 minutes per session, and the roll-up piano activities is set in the order of ‘Thinking’, ‘Behaving’, and ‘Feeling’, as suggested by Cho Jung-eun (2018) in the TBF Model linking musical activities with social and emotional learning. On the third stage, the "Roll-Up Piano Program for Children's Social and Emotional Learning" developed according to the structure set in the second stage is conducted on a trial basis at two Community Child Centers in Seongbuk-gu, which have different conditions. Four experts, consisting of integrated arts education researcher, music therapist, Community Child Centers program teacher, and roll-up piano instructor, gave feedback on the developed program. On the fourth step, the researcher reviewed the program by conducting it once again at one Community Child Centers, and finally developed the Roll-Up Piano Program for Children's Social and Emotional Learning (SEL). Pre- and post-examinations were conducted on children who participated in the program, with 10 questions derived from Merrell(2007)'s "Strong kids Symptom Test” and "Strong kids Knowledge Test”, four questions related to piano learning, and question about participation in the program. The results of the "Strong kids Symptom Test" showed that the average value changed from 8.75 points to 3.5 points (total 30), which shows decrease problematic symptoms of social emotion and the "Strong kids Knowledge Test" showed an increase in the level of knowledge related to social emotion from 2.25 points to 6.25 points. Questions about piano knowledge point rose sharply from 1.5 points (total 4.0) to 3.75 points once finish the sessions, also "I don't know" was the most frequently answered in the Pre-Questionnaire, however, most of the answer changes to "Piano is fun" and "I want to play the piano well,” after the all sessions is finished indicating that this program had significant effects on social sentiment and piano learning. The program developed as a result of this study is characterized as below: First, this program is designed by combining structured social sentiment learning models with musical activity models. This process illustrates that each session's roll-up piano activity interacts with specific core competencies in learning social sentiments. Second, it structured roll-up piano activities for hierarchical steps, session configuration and goals. This shows that musical activities can be utilized for the achievement of educational goals in non-musical domains such as social emotional learning other than musicality cultivation. Third, the program was presented with significance points for children at Community Child Centers, and a link was inserted by producing a video of the actual program's progress. This makes it easy to understand the developers' intentions and how the program proceeds when others want to use it in the future.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 및 필요성 1 B. 연구 문제 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 사회정서학습(SEL)을 위한 음악교육 5 1. 사회정서학습(SEL) 5 a. 사회정서학습(SEL)의 정의 5 b. 사회정서학습(SEL) 프로그램의 종류 7 2. 사회정서학습(SEL)을 위한 음악교육의 필요성 10 B. 지역아동센터 아동을 위한 음악교육 프로그램 12 1. 지역아동센터의 역사 및 현황 12 2. 지역아동센터 아동을 위한 음악교육 프로그램 개발의 필요성 13 C. 롤업피아노(Roll-up Piano) 15 1. 롤업피아노의 등장 배경 15 2. 롤업피아노 악기 비교 15 3. 롤업피아노의 원리 및 구성 16 4. 롤업피아노의 특성 19 Ⅲ. 프로그램 개발 및 과정 21 A. 1단계: 목표수립 22 1. 사전조사 (관련자 인터뷰와 문헌연구) 23 a. 인터뷰 내용 1 : 지역아동센터와 이용 아동의 특성 23 b. 인터뷰 내용 2 : 지역아동센터의 역할 24 c. 인터뷰 내용 3 : 지역아동센터 프로그램의 조건 및 실태 25 d. 인터뷰 내용 4 : 지역아동센터 음악(피아노)프로그램의 실태 26 e. 인터뷰 내용 5 : 지역아동센터에 필요한 교육 27 2. 프로그램의 목적 및 대상자 설정 27 a. 목적 및 개발방향 27 b. 대상 설정 28 c. 실시 교사 검증 28 B. 2단계 : 프로그램 구성 28 1. 프로그램 모델 탐색 및 설정 28 a. 스트롱키즈(Strong Kids) 프로그램 29 b. TBF 음악활동 중심의 SEL 프로그램 모형 31 2. 선행 프로그램 분석 32 3. 프로그램 구성 36 a. 전체 프로그램의 단계별 구성 36 b. 회기별 진행 구성 38 c. 회기별 프로그램 활동 내용 40 C. 프로그램 시범 실시 및 평가 42 1. 1차 프로그램 제작 및 시행 42 2. 1차 프로그램 전문가 피드백 43 D. 4단계 : 프로그램 재실시 44 1. 2차 프로그램 실시 44 2. 참여 아동 사전 사후 측정지 46 a. 스트롱키즈 증상검사(Strong Kids Symptoms Test) 46 b. 스트롱키즈 지식검사(Strong Kids Knowledge Test) 47 c. 스트롱키즈 검사지 분석 방법 47 d. 피아노 지식 관련 문항 48 e. 프로그램 사전 사후 측정 결과 49 Ⅳ. 지역아동센터 아동의 사회정서학습(SEL)을 위한 롤업피아노 프로그램 52 A. 프로그램 1 : 오리엔테이션 57 1. 프로그램 활동 설명 58 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 59 B. 프로그램 2 : How Was Your Day 60 1. 프로그램 활동 설명 62 a. 1주차 활동 62 b. 2주차 활동 64 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 64 C. 프로그램 3 <분노조절기술 획득 게임> 65 1. 프로그램 활동 설명 67 a. 1주차 활동 67 b. 2주차 활동 69 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 72 D. 프로그램 4 <나는 너의 반주자> 73 1. 프로그램 활동 설명 75 a. 1주차 활동 75 b. 2주차 활동 76 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 76 E. 프로그램 5 <긍정적 생각의 힘> 77 1. 프로그램 활동 설명 79 a. 1주차 활동 79 b. 2주차 활동 79 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 80 F. 프로그램 6 <스트롱키즈 졸업식> 81 1. 프로그램 활동 설명 83 a. 1주차 활동 83 b. 2주차 활동 84 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 84 G. 프로그램 7 <마무리> 85 1. 프로그램 활동 설명 85 2. 성공적인 학습을 위한 제안 및 유의점 86 Ⅴ. 결론 및 제언 87 참고문헌 91 부록1. 프로그램 2 활동지 99 부록2. 프로그램 3 활동지 100 부록3. 프로그램 4 활동지 101 부록4. 프로그램 5 활동 악보 102 부록5. 프로그램 증서 예시 106 ABSTRACT 107-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent85538153 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title지역아동센터 아동의 사회정서학습(SEL)을 위한 롤업피아노 프로그램-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedRoll-up Piano Program for Social and Emotional Learning(SEL) of Children in Community Child Centers-
dc.creator.othernameKim, Su zy-
dc.format.pagexiii, 109 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 피아노교수학전공-
dc.date.awarded2021. 8-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE