View : 616 Download: 0

박경훈 작곡 "25현 가야금 독주곡 <제우스> 분석 연구"

Title
박경훈 작곡 "25현 가야금 독주곡 <제우스> 분석 연구"
Other Titles
An analysis of “25-string Gayageum Solo ” composed by Kyeong-hun Park
Authors
최연지
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 논문은 박경훈 작곡의 “25현가야금 독주곡 <제우스>”를 분석한 것이다. 악곡의 분석을 위하여 작곡가의 음악적 배경 및 작품경향을 알아보았고, 작품해설과 조현법, 악곡구조를 살펴보았다. <제우스>는 총 116마디의 단악장이고 테마(Theme)와 열 두 개의 변주로 이루어진 변주곡 형식의 작품으로 <제우스>의 테마와 각 변주곡에서 나타나는 음악요소를 살펴본 바, 총 여섯 단락(A~F단락)으로 나눌 수 있었다. 각 단락의 선율, 리듬, 화성, 연주법의 변주형태를 살펴보고 음악적 특징과 표현 효과를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, A단락(도입부)은 테마와 제 1변주로, 주제선율과 화성반주로 제시되고 ♩♪/󰁜/ 의 리듬형으로 구성되었으며 이를 뜯기+동시화음의 창작주법이 활용되어 서정적인 분위기를 표현하였다. 이후 주제선율은 분산화음으로 확대, 리듬의 세분화()로 긴장감을 형성하였으며 이를 이어뜯기와 뜯기가 결합한 창작주법으로 굴곡있는 선율의 흐름을 유연하게 표현하였다. 둘째, B단락은 제 2~5변주가 해당되고 빠르기의 변화, 화음의 교차, 단선율과 화음진행의 결합, 분산화음, 음역대의 이동, 성부의 추가, 리듬 축소(, ()의 특징이 나타났으며 이를 양손 교차화음, 이어뜯기+뜯기, 연튕김+동시화음 등의 전통·창작주법을 활용하여 긴장감을 높이고 역동적인 흐름을 표현하였다. 또한 풍성한 음향효과를 유도하였고 자유롭게 이동하는 선율을 효과적으로 표현하였다. 셋째, C단락은 제 6~7변주로, 분산화음에 시김새가 첨가되는 전통적인 느낌의 선율로 나타나 긴장감이 다소 완화되다가 동음 반복하는 선율에 시김새의 활용이 점차 늘어나면서 분위기가 다시 고조되는 특징을 보였다. 분할리듬을 눌러내기+본음뜯기의 전통주법으로 연주하여 전통적인 음색과 현대적인 음색의 대비를 효과적으로 표현하였다. 넷째, D단락은 제 8~9변주로 빠르기의 변화, 자유로운 음역대 이동, 단선율 진행, 시김새의 활용, 리듬의 변화(/󰁔/♪/♩/󰁜,)을 눌러내기+막기, 집기(2-1)의 전통주법과 뜯기+이어뜯기의 창작주법을 교차 활용함으로써 선율의 긴장감을 완화시키다가 이어뜯기+동시화음+뜯기의 창작주법으로 변화되어 다채로운 음색의 변화를 나타냈다. 다섯째, E단락은 제 10~11변주로, 빠르기의 변화, 저음역대 이동, 5음 화음으로 인한 화성적 진행, 성부의 추가, :(3:2)의 리듬형을 양손 동시화음의 창작주법으로 뜯어 가장 풍부한 음향을 표현하여 긴장감을 고조시키고 + 리듬을 이어뜯기와 뜯기의 창작주법을 활용하여 화려한 선율을 효과적으로 표현하고 주제선율을 명확하게 드러내는 특징을 나타냈다. 여섯째, F단락(피날레)은 분할리듬()과 테마의 리듬(♩♪/󰁜/)이 결합하여 음역대를 자유롭게 이동하는 분산화음으로 전개되고, 연결구의 새로운 선율이 추가된 후 테마의 선율을 재현하며 분위기를 전환하여 종지하였다.이를 뜯기+이어뜯기, 양손 동시화음+뜯기의 창작주법으로 연주하여 선율을 유연하게 나타내고 분위기를 차분하게 이끌어 긴장감을 이완하였다. 이상 살펴본 바, <제우스>는 각 변주에서 주제선율은 전반적으로 유지하되 점진적인 빠르기와 다양한 리듬유형의 출현, 성부 구성의 변화, 음역대의 이동, 단선율·화성진행의 교차, 다채로운 연주법, 전통·창작주법에 의한 음색 대비와 음악적 표현 등 다양한 음악요소의 변화를 동반하며 악곡을 진행하였다. 오늘날 25현가야금 창작곡으로서 변주곡 형식으로 작곡된 <제우스>를 분석함으로써, 각 변주의 음악어법을 통해 25현가야금의 연주기법을 살펴보고 그 음악적 표현을 해석하였다. 앞으로도 다양한 25현가야금 창작곡이 작곡되어 더욱 다양한 음악적 발상과 연주자의 해석이 나타나기를 바라는 바이다.;This paper is an analysis of “25-string Gayageum Solo composed by Kyeong-hun Park”. To analyze a piece of music, it examined the composer's musical background and work trends and also looked into the composition description, tuning system, and the structure of the music. is a single movement with a total of 116 bars. It is a work with a form of a variation composed of a theme and 12 variations. After examining the theme of and the musical elements in each variation, it could be divided into a total of six parts (Part A ~ F). After examining the melodies, rhythms, harmony, and variations of the performance method of each part and analyzing musical characteristics and expressive effects, the results were found as follows; First, PART A (Introduction) is the theme and the first variation. It suggests with the theme melody and chord accompaniment and is composed of rhythmic modes of ♩♪/󰁜/ The creative performing technique of struck+simultaneous chords are used to express a lyrical ambiance. After that, the theme melody is expanded to a broken chord, forming tension with fragmentation of the rhythm (). Then, the flow of the curved melody is flexibly expressed with a creative performing technique combining continuous strike and struck. Second, the second – PART B is fifth variations. The characteristics of the PART B are as follows; a change in tempo, chord crossing, combination of monophony and chord progression, broken chords, movement of the range of sound, addition of parts, and rhythm reduction ( , ( ). Then, the piece of music uses traditional and creative performing techniques, such as crossing-hands chords, continuous struck+struck, repetitive struck+simultaneous chords, so that it enhances tension and expresses a dynamic flow. In addition, rich sound effects are induced and the freely-moving melodies are effectively expressed. Third, PART C is the 6th~7th variation. A melody with a traditional feeling that adds the sigimsae performing technique to broken chords, which makes tension alleviated. However, as the use of the sigimsae performing technique are gradually increasing in the melody where the homophony repeats, the ambiance appears elevated again. This part effectively expresses the contrast between the traditional tone and the modern tone by playing divisive rhythms with the traditional playing technique of pressing+the main tone struck. Fourth, PART D is the 8th ~ 9th variation. This part alleviates tension of the melody by cross-using the creative performing technique of struck+continuous struck and traditional performing technique of a change in tempo, free movement of the range of sound, monophony progression, the use of sigimsae performing technique, pressing the change of rhythm ( /󰁔/♪/♩/󰁜, )+blocking, and picking (2-1). After that, it changes to a creative performing technique of continuous struck+simultaneous chord+struck, presenting a variety of tone changes. Fifth, PART E is the 10th ~ 11th variation. this part expresses the most abundant sound and raises tension by a change in the tempo, the movement of the range of low sound, harmonic progress by pentatonic chord, harmonic progress, adding the part, and striking the rhythmic modes of : (3:2) with the creative performing technique of both-hands simultaneous chords. It effectively expresses the fabulous melodies of + rhythms by using continuous struck and creative performing technique of the struck. Therefore, this part has characteristics that clearly reveal the theme melody. Sixth, PART F (Finale) is developed into a broken chord that freely moves the range of sound by combining the divisive rhythm() and the rhythm of the theme (♩♪/󰁜/). After the new melody of the connector is added, it recreates the melody of the theme and ends by changing the ambiance. This is played with the creative performing technique of struck+continuous struck, simultaneous chord with both-hands+struck to express the melody flexibly and calm the ambiance to alleviate tension. As seen above, maintains the theme melody overall in each variation. However, it progresses the music by accompanying with various musical elements, such as gradual tempo, emergence of various rhythm types, the change in part composition, movement of the range of sound, crossing of monophony and theme works, various playing techniques, tone contrast and musical expression by traditional and creative performing technique, etc. By analyzing composed in the form of a variation as a 25-string gayageum original music piece today, this paper examines the performance technique of 25-string gayageum is through the musical expressive diction of each variation and interprets its musical expression. I hope that various 25-string gayageum original songs will be composed in the future to reveal more diverse musical ideas and interpretations by performers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE