View : 429 Download: 0

Edvard Grieg의 Sonata for Piano and Violoncello Op.36 in a minor에 관한 분석 연구

Title
Edvard Grieg의 Sonata for Piano and Violoncello Op.36 in a minor에 관한 분석 연구
Other Titles
Analysis on Sonata for Piano and Violoncello Op. 36 of E. Grieg
Authors
정현희
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 에드바르드 그리그(Edvard Grieg, 1843-1907)의 의 분석과 이해를 목표로 한다. 작품의 분석에 앞서 그의 생애와 음악세계를 전반적으로 살펴본 후 를 각 악장별로 형식주의(formalism)에 기반 하여 분석하였다. 1843년 6월 15일 노르웨이의 베르겐(Bergen)의 부유한 집안에서 태어난 그리그는 민족주의(또는 국가주의, 국민주의, nationalism)의 영향을 강하게 받았다. 피아노 연주자이자 작곡가로 활동했던 그리그는 노르웨이의 국민음악가로 여겨졌으며 1907년에 사망한 그의 장례식은 국장으로 치러졌다. 그리그가 남긴 유일한 첼로 작품인 은 빠른 빠르기 소나타 형식의 제1악장, 약간 느린 빠르기로 두 개의 주제를 지닌 변주곡인 제2악장, 빠른 빠르기 소나타 형식의 제3악장으로 이루어져 전통적인 소나타의 악장 구성과 일치한다. 제1악장은 소나타 형식을 따르고 있으나 제1주제와 제2주제를 연결하는 경과구와 제2주제 이후의 종결주제가 생략되었다. 제2악장은 두 개의 주제를 사용한 변주곡이다. 단락적 변주곡이나 연속적 변주곡 같은 표준적인 변주곡의 규범을 따르지 않으며 선율적인 변화보다는 조성과 짜임새, 성격의 변주에 초점을 두고 있는 것이 특징이다. 제3악장은 소나타 형식과 론도 형식 모두로 볼 수 있는 이중성을 지니고 있다. 이러한 이중성은 낭만주의 예술의 핵심적인 요소로, 후기낭만주의 시대에 활동했던 그리그의 음악적 특징을 보여준다. 제3악장은 소나타 형식과 론도 형식 양쪽 모두의 특징을 지니고 있지만 본 논문은 제1주제와 제2주제의 조성관계와 성격의 대비로 인하여 제3악장을 소나타 형식으로 해석하였다.;This thesis studies Sonata for Piano and Violoncello Op. 36 of Edvard Grieg. In order to understand this piece, this study researches his life, musical works, and analyzes Sonata for Piano and Violoncello Op. 36 based on formalism. E.Grieg was a Norwegian composer, pianist, and conductor, and born in Bergen, Norway, on the fifteenth day of June 1843. He was the foremost Scandinavian composer of his generation and the principal promoter of Norwegian music. E. Grieg’s Sonata for Piano and Violoncello Op. 36 is the only work for cello of him. It was composed in 1882-1883. This sonata includes three movements. The first movement employs sonata form in a fast tempo. It has no transition and closing them in both exposition and recapitulation. Nevertheless, the harmonic structure follows that of the traditional sonata form. The second movement is in a variation form based on two themes. It focuses not on the melodic varies but on the tonal and textural changes. The third movement uses sonata form. However, in a sense, it can be interpreted as rondo form. Such ambiguity well represents the features of Romanticism. This thesis interprets the third movement as sonata form because of the tonal relationship and characteristic contrast between the first and second theme.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE