View : 65 Download: 0

가족 기업의 혁신 지향성이 국제화 정도에 미치는 영향

Title
가족 기업의 혁신 지향성이 국제화 정도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Innovation Orientation of Family Business on the Degree of Internationalization : Focusing on the Moderating Effect of Socioemotional Wealth and Guanxi
Authors
ZHANG, SHENGNAN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상준
Abstract
본 연구는 중국의 문화적 배경에서 가족 기업의 혁신 지향성이 국제화 정도에미치는 영향을 살펴보고 사회정서적인 부(SEW)와 꽌시의 조절 효과를 검증하고자 하였다. 위의 연구목적을 달성하기 위해 ‘China Stock Market & Accounting Research Database’에서 2003-2018년 상하이와 선전시 주식회사 연구 샘플을 이용했고, 기업 수는 제조업, 교통운수업, 정보기술서비스업을 포함한 총 568개였다. 가설 검증은 Stata를 프로그램을 통해 GEE(generalized estimating equations) 모형을 활용해서 분석했다. 연구 결과 기업의 혁신 지향성은 국제화 정도에 긍정적 영향을 가져오는 것으로 나타났다. 사회정서적인 부(SEW) 가운데 가족 통제 요인은 기업의 혁신 지향성과 국제화 정도 간에 정(+)의 조절 효과로 확인되었다. 가족 감정 요인은 부(-)의 조절 효과로 나타났으며, 꽌시는 정(+)의 조절 효과를 확인하였다. 이 연구의 함의는 다음과 같다. 가족 기업 특성에 따라 사회정서적인 부(SEW)의 여러 차원은 기업의 국제 정도에 미치는 영향이 다르다. 따라서 기업이 전략적 결정을 내릴 때 사회정서적인 부(SEW)의 목표를 기준으로 추구하고 기업에 더 적합한 국제화 전략을 선택해야 한다. 또한 중국 문화에서 꽌시가 매우 중요하기 때문에 기업은 꽌시를 잘 식별하고 사용해야 한다. ;The purpose of the study is to examine the relationship between corporate innovation orientation and the level of internationalization of family businesses in the background of Chinese culture, and to examine the moderating effect of social-emotional wealth (SEW) and quasi-guy. In this study, to achieve the above research purpose, a study sample of 2003-2018 Shanghai and Shenzhen A Co., Ltd. was used in the “China Stock Market & Accounting Research Database”, and the number of companies included manufacturing, transportation and information technology service industries. There are 568 in total. And the empirical analysis to test the hypothesis was analyzed using the generalized estimating equations (GEE) model using Stata. According to the analysis result, it was found that the innovation orientation of a company has a positive effect on the degree of internationalization. Among social and emotional wealth (SEW), family control was confirmed as a positive (+) moderating effect between the innovation orientation and the degree of internationalization. Family emotion appeared as a negative (-) moderating effect, and Kwansi confirmed the negative (-) moderating effect, but family participation and the will to succeed in the family did not confirm the moderating effect. Based on these research results, different dimensions of social and emotional wealth (SEW) have different impacts on corporate internationalization according to the characteristics of family businesses. Therefore, when making strategic decisions, companies should be guided by the goals of social and emotional wealth (SEW). You should pursue and choose an international strategy that is more suitable for your business. In addition, since quasi is very important in Chinese culture, enterprises should identify and use quasi well so that enterprises can grow.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE