View : 524 Download: 0

중국 내지와 홍콩 간의 도산사건 처리에 관한 연구

Title
중국 내지와 홍콩 간의 도산사건 처리에 관한 연구
Authors
LIU, CONGHUI
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 법학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오수근
Abstract
20세기 90년대 이래로 국제도산 문제는 국제 사회의 광범위한 관심을 받았으며, 유엔 국제상거래법위원회(UNCITRAL)에서 제정한 1997년 국제도산법에 대한 모델법(Model Law on Cross-border Insolvency Law)은 여러 국가에서 입법 시 참고가 되었다. 국제도산절차에 대한 승인 및 지원에 대하여 각 국가마다 그 요건을 달리 정하고 있는데 중국은 기본적으로 당사국이 관련된 국제조약에 가입되어 있거나 당사국 사이에 호혜관계가 존재할 것을 요구한다. 중국은 현재 어떠한 국가와도 도산절차 관련 조약을 체결하지 않았기 때문에 국제도산절차에 대한 승인 및 지원의 가장 중요한 문제는 호혜원칙이고 호혜원칙의 판단이 중국법원에서 국제도산절차의 승인 및 집행 여부를 결정하는데 중요한 역할을 한다. 그러나 2007년에 시행된 중국의 기업파산법은 국제도산절차의 승인과 집행, 호혜원칙에 관하여 원칙적인 규정만 두고 있을 뿐, 이는 포괄적이고 추상적이어서 구체적인 판단 기준과 시행 가능성이 부족하여 실무적으로는 이 조항을 적용한 사례가 거의 없었다. 중국은 외국과의 국제도산문제를 다루는 것 외에 자국 내에서 발생한 내지와 홍콩 간의 도산문제도 다루어야 한다. 그 이유는 중국은 하나의 국가이지만 “일국양제(一国两制)”의 정책으로 홍콩은 현재까지도 중국 내지와 다른 법체계를 적용하고 있기 때문에 중국 역내에서도 도산 공조의 문제가 발생한다. 중국 내지와 홍콩 간의 도산사건이 빈발하는 경제 상황에서 2021년 5월 14일 중국 내지와 홍콩특별행정구는 사법공조문서인 회담기요를 체결하였고 국내에서 관련 시범의견을 공포하였는데 회담기요는 중국 내지와 홍콩 간의 도산사건 처리에 관한 첫번째 사법공조문서이고 시범의견은 중국 내지와 홍콩 간의 도산사건에 관한 중국 국내의 첫번째 세칙이다. 중국 내지와 홍콩 간의 도산을 다루는 회담기요 및 시범의견은 모델법의 접근방식을 수용하여 수정된 보편주의라고 평가할 수 있다. 중국 내지와 홍콩 간의 도산 규정은 경험이 부족한 중국 현황에 비추어 모색한 방식으로 먼저 중국 자국내 법역 문제를 해결하기 위하여 우선 상하이(上海)시, 푸젠(福建)성 샤먼(厦门)시, 광둥(广东)성 선전(深圳)시 3곳의 비교적 협소한 범위에서 시범하고 시행 과정에서 시범지역을 전국으로 확대해 나가며 최종 국제도산에까지 적용이 될 수 있다. 때문에 중국 내지와 홍콩 간의 도산 관련 회담기요 및 시범의견은 중국이 국제도산으로 향한 첫번째 발걸음이라는 점에 그 의의가 있다고 볼 수 있다. 이 논문에서는 국제도산의 관점에서 본 중국 내지와 홍콩 간의 도산사건처리 관련 사법공조문서를 중심으로 중국 국제도산에 관한 중국의 입법과 실무, 중국 내지와 홍콩 간의 도산사건처리에 대해 설명하고 중국 내지와 홍콩 간의 도산처리 법체계를 더욱 확대하고 보완하여 중국 국제도산처리에 적용될 수 있게 하고 모델법을 도입하여 중국 국제도산제도를 발전해 나가는 것을 제안하고자 한다.;Since the 1990s of the 20th century, the issue of international insolvency has received widespread attention from the international community, and the 1997 Model Law on Cross-border Insolvency Law enacted by the United Nations Commission on International Commercial Law (UNCITRAL) became a reference for legislation in many countries. Each country has different requirements for recognition and assistance in international insolvency procedures, but China essentially requires that the parties are affiliated with the relevant international treaties or that a mutually beneficial relationship exists between the parties. Since China does not currently have any treaties related to insolvency proceedings with any other country, the most important issue for recognition and assistance in international insolvency proceedings is the principle of reciprocity, and the judgment of the principle of reciprocity plays an important role in determining whether or not to recognition and assistance international insolvency proceedings in a Chinese court. However, China's Corporate Bankruptcy Law, which was enforced in 2007, only provides in principle provisions regarding the recognition and assistance of international insolvency procedures and the principle of reciprocity. It is comprehensive and abstract, it lacks concrete judgment standards and enforceability, so there are few cases in which this provision is applied in practice. In addition to dealing with international insolvency issues with foreign countries, China must also deal with insolvency issues between the Mainland and Hong Kong. The reason is that although China is one country, Hong Kong still has a different legal system from that of the Mainland due to the policy of “one country, two systems”, causing problems of bankruptcy cooperation in China. In the economic situation where bankruptcies between the mainland and Hong Kong are frequent, on May 14, 2021, the Mainland and the Hong Kong Special Administrative Region signed a legal mutual aid document, Minutes of the Meeting, and announced the relevant Pilot Opinion in China. Minutes of the Meeting is the first mutual legal assistance document on the handling of bankruptcy cases between China Mainland and Hong Kong, and the Pilot Opinion is the first detailed bylaws in China regarding bankruptcy cases between China Mainland and Hong Kong. Minutes of the Meeting and Pilot Opinion dealing with the bankruptcy between China Mainland and Hong Kong can be assessed as modified universalism by accepting the model law approach. The insolvency regulation between China Mainland and Hong Kong is a method that was sought in light of the inexperienced situation of China, and in order to solve the legal problems in China first testing three relatively narrow areas: Shanghai City, Xiamen City in Fujian Province, and Shenzhen City in Guangdong Province. During the implementation process, the pilot area will be expanded to the whole country and can be applied to the final international bankruptcy. Therefore, Minutes of the Meeting and Pilot Opinion dealing with the bankruptcy between China Mainland and Hong Kong are meaningful in that it is the first step towards international bankruptcy of China. This paper, from the perspective of international insolvency, focusing on the legal assistance documents related to the handling of insolvency cases between China Mainland and Hong Kong. In this paper, I would like to discuss the Chinese legislation and practice regarding international insolvency in China, and the handling of insolvency cases between China Mainland and Hong Kong. Also, I would like to propose to further expand and supplement the insolvency treatment system between China Mainland and Hong Kong so that it can be applied to the international insolvency treatment in China, and to develop the international insolvency system in China by adopting the model law.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 법학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE