View : 765 Download: 0

2015 개정 교육과정 <경제 수학> 교과의 수학 교과 역량 분석

Title
2015 개정 교육과정 <경제 수학> 교과의 수학 교과 역량 분석
Authors
곽현아
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노선숙
Abstract
현대사회에서 경제 활동은 필수불가결한 요소이다. 이에 따라 경제 교육의 필요성은 요구되고 있다. 또한 학교 교육 또한 역량 중심 교육으로서의 변화도 요구되어지고 있다. 이에 2015 개정 교육과정은 미래 사회가 요구하는 핵심역량을 함양하여 바른 인성을 갖춘 창의융합형 인재를 양성하고자 교육과정 구성에 중심을 두었다(교육부, 2017). 2015 개정 수학과 교육과정은 여섯 가지 수학 교과 역량을 제시하였다. 수학 교과 역량이란, 수학 교과의 교과 특수성이 반영되어 수학 내용을 학습한 후, 학생들이 할 수 있기를 기대하는 수행 능력이다(교육부, 2015a). 교과 수업 시간의 활동으로 교과 역량이 함양될 수 있으므로, 교과 수업시간에 활용되는 교과서 문항을 분석하여 2015 개정 <경제 수학> 교과서의 수학 교과 역량 반영 여부를 알아보고자 한다. 또한 교사의 교수학습 방법 또한 수학 교과 역량 함양에 중요한 과정이므로 <경제 수학> 교수학습자료 문항의 수학 교과 역량 함양을 알아보고자 한다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. <연구 문제> 1. 2015 개정 <경제 수학> 교과서의 핵심 개념별 문항에 나타난 수학 교과 역량 하위 요소와 수학 교과 역량 하위 요소별 기능의 분포는 어떠한가? 1-1. 2015 개정 <경제 수학> 교과서의 핵심 개념별 문항에 나타난 수학 교과 역량의 하위 요소 분포는 어떠한가? 1-2. 2015 개정 <경제 수학> 교과서의 문항에 나타난 수학 교과 역량 하위 요소별 기능의 분포는 어떠한가? 2. <경제 수학> 교수학습자료의 핵심 개념별 문항에 나타나 수학 교과 역량 하위 요소별 기능의 분포는 어떠한가? 2-1. <경제 수학> 교수학습자료의 핵심 개념별 문항에 나타난 수학 교과 역량의 하위 요소 분포는 어떠한가? 2-2. <경제 수학> 교수학습자료의 문항에 나타난 수학 교과 역량 하위 요소별 기능의 분포는 어떠한가? 3. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료의 문항에 나타난 수학 교과 역량과 수학 교과 역량 하위 요소별 연관성은 어떠한가? 3-1. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료의 문항에 나타난 수학 교과 역량의 연관성은 어떠한가? 3-2. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료의 문항에 나타난 수학 교과 역량 하위 요소별 연관성은 어떠한가? 위 연구 문제를 분석하기 위해 수학 교과서의 수학 교과 역량 분석의 선행연구를 살펴보았으며, 수학 교과 역량 하위 요소와 수학 교과 역량 하위 요소별 기능 분석틀을 구성하였다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료 문항의 수학 교과 역량과 수학 교과 역량 하위 요소와 수학 교과 역량 하위 요소별 기능을 살펴보았다. 본 연구를 통하여 얻을 수 있는 결과는 다음과 같다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서 문항은 추론 역량 중심으로 다루어지고 있으며, 정보 처리 역량이 가장 낮게 반영되고 있음을 알 수 있다. 핵심 개념 수와 생활경제는 추론과 창의·융합 역량 중심으로 수열과 금융, 함수와 경제, 미분과 경제 3개의 핵심 개념은 추론 역량을 중심으로 다루어지고 있다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서 문항의 수학 교과 역량 하위 요소별 분석 결과는 다음과 같다. 계획 실행 및 반성과 문제 이해 및 전략 탐색, 논리적 절차 수행, 수학 외적 연결 및 융합, 수학적 표현의 개발 및 변환, 정보 해석 및 활용, 가치 인식에 초점을 두고 있다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서 문항의 수학 교과 역량 하위 요소별 기능 분석 결과는 다음과 같다. 계획한 풀이 과정을 적용하기, 공식 및 정의를 이용하여 해답을 구하기, 실생활 자료 활용하기, 식으로 나타내기, 수학 가치 및 유용성 이해하기 기능이 문항에서 가장 많이 나타났다. <경제 수학> 교수학습자료 문항은 추론 역량 중심으로 다루어지고 있으며, 창의·융합 역량은 가장 낮게 반영되고 있음을 알 수 있다. 핵심 개념 수와 생활경제는 문제 해결, 정보 처리, 추론 역량 중심으로 다루어지고 있다. 수열과 금융은 추론, 문제 해결 역량 중심으로 다루어지고 있다. 함수와 경제는 문제 해결, 추론, 의사소통 역량 중심으로 다루어지고 있다. 미분과 경제는 추론, 의사소통 역량 중심으로 다루어지고 있다. <경제 수학> 교수학습자료 문항의 수학 교과 역량 하위 요소별 분석 결과는 다음과 같다. 문제 이해 및 전략 탐색, 논리적 절차 수행, 수학 외적 연결 및 융합, 자신의 생각 표현의 이해, 정보 해석 및 활용, 가치 인식과 시민의식에 초점을 두고 있다. <경제 수학> 교수학습자료 문항의 수학 교과 역량 하위 요소별 기능 분석 결과는 다음과 같다. 자료의 문제 상황을 수학적으로 분석, 결론 도출하기, 공식 및 정의를 이용하여 해답구하기, 실생활 자료를 활용하기, 수학 학습 활동 과정, 결과를 설명하기, 자료 및 정보의 의미를 활용하기, 수학의 가치 및 유용성을 이해하기 기능이 문항에서 가장 많이 나타났다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료의 연관성은 다음과 같다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료의 문항은 추론 역량 중심으로 문항에서 다루어지고 있음을 알 수 있다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료 문항에 나타난 수학 교과 역량은 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 수학 교과 역량은 특정 수학 교과 역량에 초점을 맞추어 문항이 구성되어 있다. 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료 문항은 추론 역량 중심으로 다루어지고 있다. 둘째, 2015 개정 <경제 수학> 교과서와 <경제 수학> 교수학습자료는 창의·융합 역량 하위 요소인 수학 외적 연결 및 융합에 중점을 두고 있다. 셋째, 학생들의 경제 현상에 대한 생각과 활동 내용의 문항이 부족하다. 2015 개정 <경제 수학> 교과의 수학 교과 역량 함양 여부를 분석하는데 의의가 있으며, 다음과 같은 제한점이 있다. 첫째, 2015 개정 <경제 수학> 교과서는 광주광역시 교육청에서 출판된 1종의 교과서이기에 교과서 간의 비교 분석에 제한점이 있다. 둘째, 교과 수업시간에 함양될 수 있는 수학 교과 역량을 파악하지 못하는 제한점이 있다. 셋째, 교수학습자료는 교사가 활용에 따라 달라지므로, 교사가 반영하고자 하는 수학 교과 역량을 파악하지 못하는 제한점이 있다. 따라서, 다음과 같은 제언을 한다. <경제 수학> 교과서 문항에서 특정 역량에 편중되지 않는 문항 구성이 필요하며, 창의 융합 역량 문항에 있어 경제 관련 자료 위주가 아닌 다양한 융합적 사고의 소재와 문항을 제시해야 한다. 또한 수학적으로 나타난 문제 상황을 해석하는 문항 제시가 필요하다. ;Economic activity is an indispensable element in modern society. Accordingly, the necessity of economic education is demanded. In addition, school education is also required to change into competency-based education.Accordingly, the 2015 revised curriculum focused on the composition of the curriculum to foster creative convergence talents with upright character by nurturing the core competencies required by the future society (Ministry of Education, 2017). The 2015 revised mathematics curriculum presented six mathematics subject competencies. Mathematics subject competency is the performance ability that students expect to be able to do after learning mathematics content by reflecting the subject specificity of the mathematics subject (Ministry of Education, 2015a). Since subject competency can be cultivated through activities in subject class time, this study analyzes the textbook items used in subject class time to find out whether the 2015 revised textbook reflects mathematics subject competency. In addition, since the teacher's teaching and learning method is also an important process in fostering mathematics subject competency, this study will examine the mathematics subject capacity development of the teaching and learning material items. For this purpose, the following research questions were established. 1. What is the distribution of the sub-elements of mathematics subject competency and the function of each sub-element of mathematics subject competency in the questions by key concept of the 2015 revised textbook? 1-1. What is the distribution of sub-elements of mathematics subject competency in the questions by key concept of the 2015 revised textbook? 1-2. What is the distribution of functions for each sub-element of mathematics subject competency in the questions of the 2015 revised textbook? 2. How is the distribution of functions for each sub-element of mathematics subject competency appearing in the questions for each key concept of the teaching and learning materials? 2-1. What is the distribution of the sub-elements of mathematics subject competency in the questions for each key concept in the teaching and learning materials? 2-2. How is the distribution of functions by sub-elements of mathematics subject competency shown in the items of the teaching and learning materials? 3. What is the relationship between the mathematics subject competency and the mathematics subject competency sub-elements in the 2015 revised textbook and the teaching and learning materials? 3-1. What is the relationship between the mathematics subject competency shown in the 2015 revised textbook and the items of the teaching and learning materials? 3-2. What is the relationship between the sub-elements of mathematics subject competency in the 2015 revised textbook and the items of the teaching and learning materials? In order to analyze the above research problem, previous studies on the analysis of mathematics subject competency in mathematics textbooks were reviewed, and a functional analysis frame for each sub-element of mathematics subject competency and each sub-element of mathematics subject competency was constructed. In the 2015 revised textbook and teaching and learning materials, the sub-elements of mathematics subject competency and mathematics subject competency and the functions of each sub-element of mathematics subject competency were examined. The results that can be obtained through this study are as follows. It can be seen that the 2015 revised textbook items are treated with a focus on reasoning capability, and information processing capability is reflected the least. The number of core concepts and the economy of life are focused on reasoning and creativity and convergence competency, and the three core concepts of sequence and finance, function and economy, and differentiation and economy are dealt with with reasoning capability. The analysis results for each sub-element of mathematics subject competency in the 2015 revised textbook are as follows. It focuses on planning execution and reflection, problem understanding and strategy exploration, logical procedure execution, external connection and fusion of mathematics, development and transformation of mathematical expressions, interpretation and utilization of information, and value recognition. The function analysis results for each sub-element of mathematics subject competency in the 2015 revised textbook are as follows. Applying the planned solution process, finding a solution using formulas and definitions, using real-life data, expressing it as an expression, and understanding mathematical values and usefulness appeared the most in the items. It can be seen that the teaching and learning material items are treated with a focus on reasoning ability, and creativity/convergence competency is reflected the least. The number of core concepts and the economy of life are being dealt with focusing on problem-solving, information processing, and reasoning capabilities. Sequences and finance are dealt with with a focus on reasoning and problem-solving capabilities. Functions and economics focus on problem-solving, reasoning, and communication skills. Differentiation and economics are being dealt with with a focus on reasoning and communication skills. The analysis results for each sub-element of the mathematics subject competency of the teaching and learning material questions are as follows. It focuses on problem understanding and strategy exploration, logical procedure execution, external connection and fusion of mathematics, understanding expression of one's thoughts, interpretation and use of information, value recognition and citizenship The results of functional analysis of each sub-element of mathematics subject competency in the teaching and learning material questions are as follows. Mathematical analysis of problem situations and drawing conclusions, finding answers using formulas and definitions, using real-life data, mathematical learning activity process, explaining the results, using the meaning of data and information, the value of mathematics and the ability to understand usefulness appeared the most in the items. The relationship between the 015 revised textbook and the teaching and learning materials is as follows. It can be seen that the questions of the 2015 revised textbook and the teaching and learning materials are dealt with with a focus on reasoning ability. The following conclusions can be drawn on the mathematics subject competency shown in the 2015 revised textbook and teaching and learning materials. First, mathematics subject competency consists of items focusing on specific mathematics subject competency. The 2015 revised textbook and teaching and learning materials are treated with a focus on reasoning ability. Second, the 2015 revised textbook and teaching and learning materials focus on the external connection and convergence of mathematics, which are sub-elements of creativity and convergence competency. Third, the questions about students' thoughts and activities about economic phenomena are insufficient. It is meaningful to analyze whether the subject of the 2015 revision of develops mathematics subject capacity, and has the following limitations. First, since the 2015 revised textbook is a textbook published by the Gwangju Metropolitan Office of Education, there are limitations in comparative analysis between textbooks. Second, there is a limitation in not being able to grasp the mathematics subject competency that can be cultivated in subject class time. Third, since teaching and learning materials vary depending on the teacher's use, there is a limitation in not being able to grasp the mathematics subject competency that teachers want to reflect. Therefore, the following suggestions are made. In the textbook, it is necessary to organize items that do not focus on specific competencies, and in the questions of creative convergence capacity, materials and items of various convergence thinking should be presented rather than focusing on economic data. In addition, it is necessary to present items that interpret the problematic situation presented mathematically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE