View : 418 Download: 0

25현 가야금 3중주곡 <가을소네트> 분석 연구

Title
25현 가야금 3중주곡 <가을소네트> 분석 연구
Other Titles
A study and analysis of for three 25-strings gayaguems
Authors
김민경
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 연구는 오의혜 작곡 25현 가야금 3중주곡 <가을소네트>의 분석으로 작품해설과 시의 내용, 조현법, 각 파트의 음역대를 살펴보고 분석을 위해 소네트에 따라 A, B, C, D, E, F 의 여섯 단락으로 악곡구조를 나누어 각 단락의 선율과 연주법을 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, A단락은 “스산한 바람이 감도는 산기슭”으로, a와 a'부분으로 구분했다. 곡의 도입부이며 화음으로 선율을 진행했고, 주된 연주법은 트레몰로와 2음 화음 연주법을 사용했는데 고음가야금과 중음가야금이 트레몰로를 통해 “바람”을 표현했고, 저음가야금은 2음 화음과 4음 화음을 활용하여 다이나믹의 변화를 주며 “산기슭”의 공간감을 부여했다. 둘째, B단락은 “산안개는 투명한 햇살 속으로 걷혀가고....”로, b와 b'부분으로 구분했다. 선율진행은 단선율로 연주했고 동일하거나 비슷한 음형을 각 파트별로 이동시키면서 음향을 확대하여 공간감을 형성했으며 주된 연주법은 글리산도와 트릴로 “산안개”가 걷혀가는 모습을 표현했다. 셋째, C단락은 “숲을 차고 오르는 새 떼, 작년처럼 단풍은 붉다”로, c, c', c'', c'''의 네 부분으로 구분했다. 박자는 3/4, 4/4, 5/4박자의 혼용으로 잦은 변박이 나타났고 각 파트가 주제선율과 반주선율을 교차하며 연주했는데 주제선율은 부점 리듬의 단선율로, 반주선율은 화음으로 연주했다. 선율을 다른 파트가 모방, 발전시키며 선율을 진행했고, 주된 연주법은 여음연주법과 눌러내기, 스타카토, 화음 연주법으로, 부점 리듬과, 스타카토, 화음 연주법을 활용하여 “새”가 날아다니는 모습을 생동감 있게 표현했다. 넷째, D단락은 “무덤가에 진보라빛 들꽃”으로, d부분과 d'부분으로 구분했다. 주요 선율을 각 파트가 모방 연주하여 파트간의 연결성을 높였으며 d부분 주제선율은 중음가야금이, 보조선율은 고음가야금이, 반주선율은 저음가야금이 분산화음으로 연주했고, d'부분 주제선율은 고음가야금이 d부분의 주제선율을 발전시킨 형태이고, 보조선율은 중음가야금이, 반주선율은 저음가야금이 연주했다. 주된 연주법은 여음주법과 아르페지오로 “진보라빛 들꽃”을 표현했다. 다섯째, E단락은 “떨어져 구르고, 몸이 눕히는 빛바랜 잎새들”로, e, f, e', f'의 네 부분으로 구분했고, 박자는 5/8, 6/8박자의 혼용으로 잦은 변박이 나타났다. E단락은 여섯 단락 중 가장 빠른 단락이며, 선율의 조각들이 각 파트에서 모방, 발전, 공유하는 형태로 진행했고 특히 쉼표를 많이 사용하여 각 파트가 나오는 시점을 다르게 두면서 공간감을 형성했다. e, e'부분은 메기고 받는 형식과 같이 주제선율과 받아주는 선율을 연주하는데 e부분 주제선율은 저음 가야금이, 받아주는 선율은 중음가야금 또는, 저음가야금이, 반주선율은 고음가야금과 중음가야금이 리듬을 연달아 연주했고, e'부분 주제선율은 고음가야금이, 받아주는 선율은 중음가야금이, 반주선율은 저음가야금이 리듬으로 연주했다. f와 f'부분은 연결구로 고음가야금과 중음가야금은 리듬으로, 저음가야금은 리듬으로 연주한다. 주된 연주법은 16분음표 리듬의 이어뜯기, 스타카토, 하모닉스로, 16분음표의 빠른 리듬의 이어뜯기를 통해 “떨어져 구르는 잎새”를, 고음가야금과 중음가야금이 하모닉스를 활용하여 “빛바랜 잎새들”을 표현했다. 여섯째, F단락은 “찬바람은 겨울을 재촉하며”로, A단락의 마디가 축소된 형태이다. A단락이 가을의 시작을 묘사했다면 F단락은 겨울의 시작을 묘사한 단락으로 각 계절의 시작을 동일한 선율과 연주법인 2음 화음을 통해 “찬바람”을 표현했다. 25현 가야금 3중주곡 <가을소네트>는 세대의 25현 가야금이 고음, 중음, 저음으로 음역대를 달리하여 각 단락의 시상을 다양한 연주법과 폭넓은 화음으로 연주했다. 현재 25현 가야금 중주곡은 활발히 연주 되는 시점에서 보다 다양한 시도의 창작활동이 이루어져야 한다고 생각한다. 본 연구를 통해 문학과 음악이 융합된 작품에 대한 이해를 넓히고, 이후 <가을소네트>의 실제 연주에 도움이 되기를 바란다. ;This study is an analysis for three 25-string Gayageum , composed by Oh Eui-hye, and examines the interpretation and composition of the poem, tuning system and the sound range of each part. To analyze this, the music structure was divided into six paragraphs such as A, B, C, D, E, and F, the study results of analyzing the melody and performance of each paragraph are as follows. First, paragraph A is “The foot of a mountain with a bleak”, divided into parts a and a'. It is the beginning of the song and the melody was performed in chords, and the main playing methods were tremolo and The high-pitched Gayageum and mid-pitched Gayageum expressed “wind” through tremolo, and the low-pitched Gayageum used 2 and 4 tone harmony to make the dynamic change and give a sense of space at "the foot of the mountain." Second, paragraph B is “The mountain mist clears up in the thick sunlight”, divided into parts b and b'. The melodic progression was played with a single melody, and the same or similar sound pattern was moved for each part, expanding the sound to form a sense of space. The main method of playing was glissando and trills, which expressed how the “mountain mist” was lifted. Third, paragraph C is “The autumn leaves are as red as they were last year”, divided into four parts: c, c', c'', and c'''. The beats were frequently changed by mixing 3/4, 4/4, and 5/4 beats. Each part was played alternating the main melody and the accompaniment melody, and the main melody was played with a monophonic rhythm of dotted rhythm and the accompaniment melody was played with chords. Other parts imitated and developed the melody. The main methods of playing are lingering notes pressing, staccato, and chord playing, and the flying “bird” is vividly expressed by using the dotted rhythm, staccato, and chord playing methods. Fourth, paragraph D is “Wild flowers of purple color on the grave side”, which is divided into parts d and d'. Each part imitates the main melody to improve the connection between the parts, and the main melody of part d is played by mid-tone Gayageum, auxiliary melody by high-pitched Gayageum, and accompaniment melody by low-pitched Gayageum as distributed chords. The main melody of part d' is a form in which the high-pitched Gayageum developed the main melody of part d, and the auxiliary melody was played by the mid-tone Gayageum, and the accompaniment melody by the low-pitched Gayageum. “Wild flowers of purple color” was expressed as the main method of playing the lingering notes and arpeggios. Fifth, paragraph E is “Faded leaves that fall and roll and lie down”, which is divided into four parts: e, f, e', and f'. The beat was a mixture of 5/8 and 6/8 beats, and frequent fluctuations appeared. Paragraph E is the fastest among the six paragraphs, and the pieces of the melody are imitated, developed, and shared in each part. In particular, a lot of commas are used to create a sense of space by setting the timing of each part differently. In part e and e', the main melody and the melodies are played as in the form of leading and receiving. In part e, the main melody is a low-pitched Gayageum, the received melody is a mid-pitched Gayageum or, a low-pitched gayageum, and the accompaniment melody, the high-pitched Gayageum and mid-pitched Gayageum played one after another. In part e', the main melody was played by a high-pitched Gayageum, the received melody by a mid-pitched Gayageum, and the accompaniment melody by a low-pitched gayageum rhythm. The f and f' parts were used as connectors, and the high-pitched Gayageum and mid-pitched Gayageum were played with rhythm, and the low-pitched gayageum with rhythm. The main playing methods are 16th note rhythm rip-off, staccato, and harmonics, and “leaves that fall and roll and lie down” is expressed through fast 16th note rhythm rip-off, and “faded leaves” are expressed using high-pitched and mid-tone Gayageum harmonics. Sixth, paragraph F is “The cold wind hastens the winter”, which is a shortened form of paragraph A. Paragraph A depicts the beginning of autumn, while paragraph F depicts the beginning of winter, expressing the beginning of each season through the same melody and two-tone chord. 25-string Gayageum trio was performed by three 25-string Gayageums with different pitch ranges for high, mid, and low notes, and performed each paragraph with various playing methods and a wide range of chords. Currently, I think that more diverse creative activities should be done at the time the 25-string Gayageum trio is being actively performed. It is hoped that this study will broaden the understanding of works that converge literature and music, and will be helpful in the actual performance of .
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE