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1인 가구의 식생활 라이프스타일이 밀키트 선택속성에 대한 기대불일치, 만족, 구매의도 및 추천의도에 미치는 영향

Title
1인 가구의 식생활 라이프스타일이 밀키트 선택속성에 대한 기대불일치, 만족, 구매의도 및 추천의도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of food-related lifestyles of a single-person households on expectancy disconfirmation against Meal-Kit product selection attributes, satisfaction, purchase intention, and recommendation intention : Focused on consumers in their 20’s and 30’s
Authors
유주연
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유승철
Abstract
2019년 약 215만 가구까지 증가하며 새로운 소비 주체로 부상한 국내 20-30 대 1인 가구는 솔로이코노미, 싱글슈머 등으로 불리며 ‘혼밥’ 등의 새로운 식생활 라이프스타일 트렌드를 등장시켰다. 이러한 한국의 사회적 변화는 HMR 및 밀키트의 급격한 성장을 이끌어냈다. 향후 5년 이내인 2024년까지 7000억원대 규모로 성장할 것이 예측되는 국내 밀키트 시장은 최근 코로나19 사태로 수요가 급증하며 상승세를 보이고 있다. 그러나 이러한 밀키트 시장의 급격한 상승세에도 불구하고, 현재 밀키트 관련 선행연구들에서는 밀키트의 상위개념인 HMR에 대한 연구가 주를 이루고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 1인 가구의 식생활라이프스타일 유형을 분석하고, 1인 가구의 식생활 라이프 스타일이 밀키트 선택속성에 대한 기대불일치와 만족, 그리고 밀키트 구매의 도 및 추천의도에 미치는 영향요인을 통합적으로 파악하는 것에 있다. 본 연 구의 표본추출은 밀키트 제품 구매 및 이용 경험이 있는 20-30대 1인 가구를 대상으로 실시하였으며, 온라인 설문조사를 통해 수집된 314부의 설문지를 사 용하여 연구를 진행하였다. 수집된 자료는 통계패키지인 SPSS 20.0을 이용하 여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석을 실시하였으며, 가설검증을 위해 다중회 귀분석 또한 실시했다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 1인 가구의 식생활 라이 프스타일 중 경제추구성향만이 밀키트 선택속성 중 편의성에 대한 기대불일치 에 부(-)의 영향을 미쳤다. 둘째, 밀키트 선택속성 중 편의성, 경제성, 품질에 대한 기대불일치는 만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 만족은 구매의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 만족은 추천의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으 로 나타났다. 본 연구를 통하여 밀키트 제품 연구자 및 생산업체들에 1인 가 구 소비자 특성과 연관된 기초자료를 제시할 것으로 기대하며, 밀키트 생산업 체들의 경쟁력 강화를 위해 강조해야 할 제품 속성에 대한 시사점을 제공했 다.;Single-person households in their 20’s and 30’s in Korea, which number rose to about 2.15 million in 2019, have emerged as a new consumer market. Also being called as Solo-Economy or Single-Sumer, the single-person households have introduced a new food-related lifestyle trends such as “Hon-bap”, which is a solo dining trend. This kind of social changes in Korea have led to the rapid growth of HMR and Meal-Kits. The Korean meal-kits market, which is expected to grow to around 700 billion won by 2024, has been on the rise due to the recent Covid-19 crisis. However, despite this rapid growth of meal-kits market, currently the prior studies on meal-kits mainly focus on HMR, which is the higher concept of meal-kits. Therefore, the purpose of this study is to analyze the type of food-related lifestyles of single-person households, and integrate the factors that food-related lifestyles of single-person households affect on expectancy disconfirmation against meal-kits product selection attributes, satisfaction, purchase intention, and recommendation intention. Sampling of this study was conducted on single-person households in their 20’s and 30’s with experience in purchasing and using meal-kits products, and 314 questionnaires were collected through online surveys. The collected data were analyzed with Frequency Analysis, Reliability Analysis, and Factor Analysis using SPSS 20.0, and Multiple Regression Analysis was also conducted for hypothesis verification. The results are as the following : First, only economic-pursuit among the food-related lifestyles of single-person households negatively affected the expectancy disconfirmation of convenience attribute among meal-kits selection attributes. Second, among meal-kits selection attributes, expectancy disconfirmation on convenience, economy, quality attributes had a positive effect on satisfaction. Third, the expectancy disconfirmation had a positive effect on the purchase intention. Fourth, satisfaction has been shown to have a positive effect on recommendation intention. Throughout this study, it is expected to present basic data related to consumer characteristics of single-person households to meal-kits product researchers, and also provide implications for product attributes that should be emphasized to strengthen the competitiveness of meal-kits producers.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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