View : 416 Download: 0

소셜 미디어 상의 단기간 공유

Title
소셜 미디어 상의 단기간 공유
Other Titles
Ephemeral social media sharing : Focusing on the case of WeChat in China
Authors
ZHOU, QUN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
소셜 미디어에서 단기간 공유, 즉 제한된 기간 동안 콘텐츠를 공유할 수 있는 기능이고 이미 소셜 미디어 사회 생태계의 두드러진 구성요소가 되었다. 중국 인스턴트 메신저 앱인 위챗의 모멘트에서는 사용자가 게시한 콘텐츠의 공유 기간을 설정할 수 있다(최근 3일간, 지난 6개월간, 지난달, 모두). 위챗에 따르면, 모멘트의 ‘최근 3일간 보기’ 기능을 설정하는 사용자 수가 늘고 있고, 실제 2020년에는 2억 명에 가까운 사용자들이 이 단기간 공유 기능을 설정한 것으로 나타났다. 이 과정에서 모멘트에서 사용자의 프라이버시 보호 문제와 자기 노출 행위 사이에 계속 충돌하고 있는 것으로 보인다. 본 논문은 위챗 모멘트 단기간 공유 ‘최근 3일간 보기’ 기능에 대한 심리적 요인을 탐구하려고 한다. 프라이버시 경계 이론을 기반하여 선행 연구에 따라 프라이버시 우려에 영향을 미치는 요인 중 정보 민감도, 인지된 위험, 정보 통제, 세 가지를 선정하였고, 인지된 이득을 해석하기 위해 동질감, 인지된 유용성, 주관적 규범을 선정하였다. 혁신점은 손익분석 시각으로 TPB 모델을 결합해 인지된 손실과 인지된 이득이 공유 기간에 대해 각각 무슨 영향을 미치는지 연구하였다. 결과를 살펴보면 인지된 위험이 모멘트 단기간 공유에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고 정보 통제, 동질감, 인지된 유용성이 모멘트 단기간 공유에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인터넷 대인관계 신뢰는 인지된 위험과 인지된 유용성이 공유 기간에 영향을 미치는 데 있어 유의한 조절 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 소셜 미디어의 소셜 프라이버시에 초점을 맞추고 있으며, 소셜 미디어 시대의 사람들의 온라인 인간관계에서의 프라이버시 관리 행위를 다루고 있다. 커뮤니케이션에서 프라이버시 관리 이론의 의미와 적용 범위를 더욱 확대한다는 점에서 의의가 있다. ;On social media, ephemeral sharing, the ability to share content for a limited period, has already become a prominent component of the social media social ecosystem. On the Moment of Chinese instant messaging app WeChat, users can set times for uploads to be shared (last 3 days, last 6 months, last month, all of them). WeChat shows that the number of users setting Moment" view in the last 3 days "is increasing, and in fact nearly 200 million users have set up " view in the last 3 days " during this period in 2020. In this process, there is a constant conflict between users' privacy protection issues and revealing self-behavior. This paper seeks to explore psychological factors for the WeChat moment short-term shared 'view in the last 3 days' function. Based on privacy boundary theory and prior studies this paper selected three factors to interpret privacy concerns: information sensitivity, perceived risk, information control. And selected identification, perceived usefulness and subjective norms to interpret perceived benefits. Innovation points combined TPB models with benefits-and-costs analysis to study how perceived losses and perceived benefits affect the sharing period, respectively. Results show that perceived risk has a significant positive effect on moment short-term sharing, information control, identification and perceived usefulness have a significant negative effect on moment short-term sharing. Internet interpersonal trust has been shown to play a significant role in controlling perceived risks and perceived usefulness in influencing shared periods. This paper focuses on the social privacy of social media and deals with the privacy management behavior of people in online human relationships in the age of social media. It is significant in that it further extends the meaning and coverage of privacy management theory in communication.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE