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조르조 아감벤의 예외상태와 예술의 잠재성 연구

Title
조르조 아감벤의 예외상태와 예술의 잠재성 연구
Other Titles
A study on Georgio Agamben's the State of Exception and Potentiality of art : Focusing on 1990s Chinese performing arts
Authors
정선주
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박일호
Abstract
본 연구는 근대로부터 이어지고 있는 예외상태론을 작품 자체가 아닌 예술과 사회의 관계로 고찰하기 위해, 조르조 아감벤의 관점에서 1990년대 중후반 베이징 이스트 빌리지에서 일어난 행위예술가를 대상으로 작동했던 주권의 메커니즘을 검토해보며 이들의 예술적 실천에 적용해보고자 한다. 나아가 예외상태의 개념에 주목하며, 근현대 정치의 맥락에서 그 의미를 되새겨보고자 한다. 우선 근대 사회에서 주권은 단순히 생명을 억압하는 것이 아닌, 국가와 사회의 발전을 위해 적시에 발휘되는 권력이라고 여겨져 왔다. 하지만 칼 슈미트(Carl Schmitt, 1888-1985)의 정상상태로 복귀하기 위한 일시적 예외상태론과 달리, 조르 조 아감벤(Giorgio Agamben, 1942-)은 사람들을 헐벗은 삶으로 몰아가는 주권의 악순환은 근대 생체 정치(biopolitics)의 패러다임으로 자리 잡게 되었음을 주장한다. 또한 주권의 절대성에 대해 명백히 부정하며 주권 해체를 위해 예외상태를 분석한 그는 근대 정부의 생체 권력이 상례화 되면서, 인간을 정치적 생명 비오스가 박탈된 육체적 생명 조에로 수없이 전락시켜왔음을 언급하고 있다. 나아가 예외상태의 극단적인 사례이자 주권의 본질로 볼 수 있는 신성한 생명, 호모 사케르(Homo sacer)로 정의한다. 주권과의 종속적인 관계를 완전히 단절하기 위해서는 상시 작동하는 권력의 양상을 상세히 파악할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 아감벤이 언급하고 있는 주권을 행사하는 현장을 상세하게 재고해보며, 잠재성 사유를 토대로 ‘포함과 배제’의 이중적 구조와 그 경계 속에서 정치적 희생물인 현실태로 이행되지 않고, 주권이 작동하는 힘을 자율적으로 중단하는 (비)잠재성을 베이징 이스트 빌리지의 예술가에게서 찾아보고자 한다.;The purpose of this study is to investigate 'The state of exceptions' from modern politics as a relationship between art and society rather than an artwork itself. This paper aims to examine the mechanism of sovereignty that was executed against performing artists located in the East Village of Beijing, especially in the mid to late 1990s. Furthermore, this study will discuss the concept of an exception status and reflect on its meaning in the context of modern politics. Thus, in modern society, sovereignty has been regarded as a timely exercise of power for the development of the state and society, rather than simply suppressing people's lives. However, contrary to Carl Schmitt's theory of temporary exception status, Giorgio Agamben (b. 1942) emphasizes that the structure of the vicious circle that drives people into social poverty has become a daily reality and has become a paradigm of modern bio-politics. He explicitly denies the absoluteness of sovereignty and has come to analyze exceptions to dissolve sovereignty and argues that bio-power in modern governments has become a daily paradigm and has ultimately degenerated political life (bios) to deprived physical life (zoe). In addition, Giorgio Agamben defined Homo sacer as a sacred creature whose perpetrators are not punished by law even if they eventually die, and also the essence of sovereignty. Therefore, in order to completely sever the subordinate relationship with sovereignty, it is necessary to identify specific aspects of power that operate on both sides. Accordingly, the purpose of this study is to review the power of sovereignty, especially in the West, which Agamben refers to in detail, and seeks to find ways to dismantle sovereignty based on it. Furthermore, based on the ‘Potentialities’ studied in Aristotle's book of "Spirit Theory," Agamben has not only voluntarily suspended the mechanism by which sovereignty operates without converting to a reality of political sacrifice in the dual structure and boundaries of sovereignty, but also seeks a concrete alternative for an artist in Beijing East Village who has sufficient potential to practice it.
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