View : 367 Download: 0

거문고 서술의 시대적 변천 고찰

Title
거문고 서술의 시대적 변천 고찰
Other Titles
A study on the periodic changes of writings on geomungo : focusing on records of written documents
Authors
장은진
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 논문은 삼국시대부터 고려시대, 조선 전기, 조선 후기, 20세기 전기까지 거문고 관련 문헌사료들을 주제별로 나누고 시대에 따른 변천 양상을 살펴보았다. 연구대상으로 삼국시대의 삼국사기 「악지」, 고려시대의 고려사 「악지」, 고려도경, 조선 전기의 악학궤범, 세종실록 「오례」, 국조오례의, 조선 후기의 증보문헌비고, 경모궁악기조성청의궤, 헌종무신진찬의궤, 20세기 전기의 조선악기편, 조선아악기해설, 조선아악기사진첩, 이왕가악기 총 13종을 선정하였다. 각 문헌의 거문고 서술 내용을 정리하면 거문고의 기원과 전승, 거문고의 제작 및 구조, 거문고의 악조 및 악곡, 거문고의 연주법과 기보법, 거문고와 다른 악기의 관련성 총 5가지 주제로 나뉘었다. 고문헌 내 거문고 서술 내용을 주제별로 분석하여 시대적 변화양상을 살펴본 결과는 다음과 같다. 거문고의 기원과 유래는 거문고의 금(琴) 모방, 금의 기원과 상징적 의미, 왕산악의 거문고 제작으로 나눌 수 있다. 거문고가 중국 악부(아부)의 금을 모방하여 만들었다는 기록은 삼국사기에 처음 서술되었고 이후 조선 전기, 조선 후기, 20세기 전기의 문헌까지 꾸준하게 서술되었다. 이를 통해 유학자들이 거문고를 수신의 악기로 내면화되면서 거문고가 백악지장으로 자리매김할 수 있는 토대가 된 것을 알 수 있었다. 금의 기원과 상징적 의미에 대한 서술은 삼국사기에 처음 기록된 후 다른 문헌에 서술되지 않다가 조선 후기의 증보문헌비고에서 인용한 것을 확인하였는데 이는 후대 문헌의 성격에 따라 서술이 생략된 것으로 해석하였다. 중국 진나라에서 보내준 칠현금을 개량하여 고구려 왕산악이 거문고를 제작하였다는 서술은 삼국사기 「악지」에 처음 등장하며 조선시대, 20세기 전기까지 많은 문헌에서 인용하며 꾸준히 전사된 것을 확인하였다. 거문고의 전승에 대한 최초의 기록 역시 삼국사기에 등장하며 고구려의 악기 거문고가 신라에 수용되어 전승된 과정과 전승계보가 구체적으로 기록되었다. 거문고의 악기 분류에 관한 기록을 통해 전통악기를 분류하는 방법이 시대별로 변화한 것을 알 수 있었다. 거문고는 신라 삼현의 하나로 성립되어 20세기 전기까지 향부악기 중 사부에 해당하는 악기로 분류되었다. 음악계통에 따른 분류법이 주를 이루며 꾸준히 사용되었고 그 사이에 음악계통에 따른 분류법과 팔음에 따른 분류법이 혼합되어 사용된 형태가 보이지만 그럼에도 거문고는 계속 향부악기의 자리를 유지하는 것으로 볼 수 있었다. 거문고의 그림, 치수, 재료, 구조 등 문헌 기록을 검토한 결과 조선 전기부터 20세기 전기까지 거문고의 형태에는 큰 변화가 없는 것을 확인하였다. 하지만, 문헌의 저자와 편찬 의도에 따라 거문고 서술에 차이가 있었다. 거문고의 그림과 관련하여 국가 제례의식에 사용된 악기임을 기록하는 목적인 세종실록 「오례」와 국조오례의는 비교적 악기의 형태를 간략하게 묘사하였고, 음악 백과전서의 역할을 하는 악학궤범은 가장 자세하게 악기를 묘사하였다. 20세기 전기의 문헌 조선아악기사진첩와 이왕가악기에서는 악기의 형태를 사진으로 찍어, 1930년대 거문고의 실제 모습을 알려주고 있다는 점에서 의의가 있다. 악기의 치수 또한 악학궤범에 가장 자세히 기록되어 악기 제작 지침서 역할을 한다는 것을 알 수 있었다. 이후 20세기 문헌인 조선악기편은 이왕직 아악부원 양성소의 교과서로 쓰기 위해 편찬된 것으로 거문고 치수에 대한 서술은 간략하게 이루어졌다. 조선아악기해설의 거문고의 치수 기록은 야마다 사나에의 관찬 문헌자료의 접근 등의 한계로 함화진의 도움을 받아 조선악기편과 동일하게 서술한 것으로 추정한다. 거문고의 재료와 재료 구매 내역에 대한 기록은 경모궁악기조성청의궤와 헌종무신진찬의궤에 등장하며 다양한 정보를 서술하였다. 의궤청에 의한 악기 재료에 대한 세세한 기록을 통해 예악 사상을 바탕으로 나라를 다스렸던 조선에서 예에 맞는 음악을 갖추기 위한 작업을 중대하게 다루었음을 알 수 있었다. 또한 헌종무신진찬의궤의 외부에서 악기 전체를 구매하여 썼다는 변화를 통해 상업경제가 발달하며 악기제작에도 영향을 끼쳤음을 추정한다. 거문고의 구조와 관련하여 악학궤범󰡕을 증보문헌비고, 조선악기편에서 전사하였고 조선아악기해설에서는 독자적 서술을 하였다. 이왕가악기에서는 통시적 관찰을 통해 기록하였다. 거문고의 악조과 관련하여, 삼국사기 「악지」에서 처음으로 신라시대 거문고의 악조에 대해 평조와 우조로 나누어 서술하였다. 이후 악학궤범의 거문고 악조 기록을 통해 조선 전기 1493년에 거문고의 악조가 세분화된 것을 알 수 있었다. 또한 악학궤범에 거문고의 산형 10가지를 처음 자세하게 기록하여 각각 선법에 대한 이론적인 정보를 제공하였고 이는 20세기 전기의 조선악기편, 조선아악기해설에 영향을 미쳤다. 거문고의 악곡과 관련하여, 옥보고가 지은 30곡에 대한 서술은 삼국사기부터 조선 후기 증보문헌비고에 걸쳐 20세기 전기의 조선악기편까지 전사되었다. 악보가 전해지지 않지만 당시 옥보고의 거문고 악곡의 음악적 가치가 상당하였음을 추정한다. 거문고의 연주법과 관련하여, 악학궤범에 처음 우수법과 좌수법으로 나누어 자세하게 설명하였다. 이후 증보문헌비고에 전사되었고 20세기 전기의 문헌에도 기본 주법들은 꾸준하게 서술되었는데 시대별로 큰 변화 없이 대동소이한 것을 확인하였다. 조선아악기해설에 기록된 야마다 사나에의 거문고 연주법은 이전 문헌에서 볼 수 없었던 독창적인 서술로 조선 악기와 음악 연구에 있어 유의미하다. 거문고의 기보법으로는 악학궤범에 합자보가 처음으로 서술되었다. 16·17세기에는 합자보가 중요한 자리를 차지하였지만 17세기 이후 육보가 인기를 얻게 되며 합자보의 사용이 점차 줄어들게 되었다. 그럼에도 불구하고 조선 후기 문헌 증보문헌비고에 합자보에 대한 서술이 전사된 것을 확인하였다. 거문고와 다른 악기의 관련성을 서술한 문헌을 통해 동아시아권의 나라들과 많은 음악적 교류를 하였고 영향을 받았음을 알 수 있어 의의가 있다. 이를 통해 거문고는 여러 문헌에 다양한 서술로 기록된 것을 확인하였다. 본 고를 통해 문헌 내 거문고 서술을 통시적으로 고찰하고 시대별 변화양상을 살펴봄으로써 문헌 기록을 통한 새로운 거문고 연구가 이루어지기를 기대한다. ;This research set out to review historical written documents related to geomungo, categorize the content by topics, and analyze the changes that occurred throughout the passage of time. Chapter 2 divided the time period into five periods, from the Three Kingdoms Period when the first written record of geomungo was found, to Goryeo dynasty, the earlier and later periods of Joseon dynasty, and the early 20th century. A total of 13 documents were overviewed. The contents related to geomungo written in the documents can be categorized as following: the origin and the passing down of geomungo, production and structure of geomungo, keys and songs of geomungo, method of playing and notation of geomungo, and the relevance of geomungo to other instruments. Chapter 3 analyzed the changes that occurred in accordance with the passage of time by taking a close look at the categorization of the written content from Chapter 2. The summary of the analysis from Chapter 3 is as follows. First, regarding the origin and passing down of geomungo, the analysis was divided into three parts: the origin, the passing down, and the instrument of geomungo. The origin of geomungo can be separated into the copying of geum, the origin and symbolic meaning of geum, and Wang San-Ak’s creation of geomungo. In the "Chronicles of the Three Kingdoms", it was first documented that geomungo was made by copying geum, an instrument made by a Chinese music-related government division. Such descriptions continued to be documented in writings from the early and late Joseon period and early 20th century. From such continuous explanation about geomungo’s origin from China’s geum, scholars realized that the instrument became internalized as the instrument for cultivating one’s mind and body, and it came to be considered as the best instrument. The origin of geum and its symbolic meanings were first documented in the "Chronicles of the Three Kingdoms", after which it was not mentioned in other documents, then was cited in the Jeungbo-munhun-bigo. It seems that the explanation of the origin and symbol of geum was omitted in accordance with the characteristics of written documents from the later period. The story about the production of geomungo, from Wang Sank-Ak, through modifying the seven-stringed harp first appears from the music-related documentation of the "Chronicles of the Three Kingdoms", and this was cited multiple times in many writings throughout Joseon dynasty and early 20th century. The first record of passing down a geomungo also appears in the "Chronicles of the Three Kingdoms", where it is written in detail how Goguryeo’s geomungo was accepted by Silla and passed down. Through looking at the records related to the categorization of geomungo, it can be noted how the categorization of traditional instruments changed over time. Geomungo was considered as one of the three major string instruments of Silla, and it fell under the category of sabu among the Korean traditional instruments until the early 20th century. Categorization based on the type of music was used frequently and continuously, and while there is evidence that a mixture of the categorization based on the music type and categorization based on paleum (material of the instrument) was used, geomungo continued to be considered as one of Korean traditional instruments. Second, in relation with the production and structure of geomungo, five aspects consisting of the drawings, measurement, materials, purchase of materials, and structure were examined and their changes over time were noted. From analyzing written documents mentioning the drawings, measurement, materials, and structure of geomungo, no significant change was found regarding the form of geomungo from early Joseon dynasty until early 20th century. However, some differences were noted depending on the author of the writing and their intentions. In case of the drawings depicting geomungo, "Orye from the Sejong Chronicles" and "Gukjo Oryeui" , which recorded information on the instruments used for national ritual ceremonies, portrayed the instrument in a simple manner. "Akhak-gweh-bum", which was like a music encyclopedia, depicts the instrument with more detail. From early 20th century writings "Joseon-ahakgi-sajin-chup (photo book)" and "Yiwangga-akgi", actual photos of the instrument are included, which is significant in that people were showing actual form of geomungo in the 1930s. The measurement of the instrument is also recorded with much detail on "Akhak-gweh-bum" and this worked as the guideline for making instruments. "Joseon-akgi-pyun", which was a writing created in the 20th century to be used as the textbook at the training school for the musical institution called Yiwangjik Ahakbu, mentions the measurement of geomungo more briefly. The measurement of geomungo written in "Joseon-ahakgi-haesul" by Sanae Yamada is identical to that written in "Joseon-akgi-pyun". It could be confirmed that the author completed the writing by referring to written documents of the government and also by getting help from Ham Hwa-Jin, the author of "Joseon-akgi-pyun". Records regarding the materials used for making geomungo and purchase history of such materials are present in "Gyeongmogung-akgi-josungchung-uigweh" and "Hunjong-mushin-jinchan-uigweh", where various information such as the names of the materials used for making geomungo, quantity of materials, craftsmen involved in production, materials used by the craftsmen, and the unit cost of production could be found. From Uigweh-chung’s detailed records explaining the materials for instruments, it could be seen that the process of developing music was carried out with etiquette and with importance in Joseon, where Yeack ideology was dominant. In addition, in "Gyeongmogung-akgi-josungchung-uigweh" of 1776 (Jeongjo’s accession), it was noted that the instrument was assembled through purchasing some parts of it, whereas the whole instrument was purchased from external sources according to "Hunjong-mushin-jinchan-uigweh" of 1848 (Heonjong, Year 14). It can be inferred that such change occurred due to the development of the commercial economy and its impact on producing instruments. Regarding the structure of geomungo, the strings and characteristics of geomungo are described in identical manners in "Akhak-gweh-bum", "Jeungbo-munheon-bigo", and "Joseon-akgi-pyun". In "Joseon-ah-akgi-haesul", such description is written in an independent manner based on individual analysis. "Yi-wang-ga-akgi", a writing from the early 20th century, the structure of geomungo is written based on a diachronic analysis. Third, the keys and composition of geomungo and 30 songs composed by Ok Bo-Go were examined in relation to the keys and songs of geomungo. In terms of the keys of geomungo, they were first divided into pyungjo and wujo in "Akji of the Chronicles of the Three Kingdoms". Later in "Akhak-gweh-bum", the notes were divided as pyungjo and gyemyunjo, and the document explained Hyangak chil-jo, saying that there are 7 keys in each. This shows how the keys of geomungo were subdivided in the early Joseon period of 1493. In addition, the document was the first of its kind to depict the 10 compositions of geomungo with much detail, and this provided theoretical information for each type. It was later also included in "Joseon-akgi-pyun" and "Joseon-ahakgi-haesul" of the early 20th century. In relation with the keys of geomungo, seeing how the 30 songs composed by Ok Bo-Go were mentioned throughout the "Chronicles of the Three Kingdoms" , "Jeungbo-munheon-bigo" of the late Joseon period, and "Joseon-akgi-pyun" of the early 20th century, it can be inferred that the musical value of Ok Bo-Go’s geomungo compositions was very high, despite the fact that the scores for the music were not handed down. Fourth, the method of playing geomungo and forming musical notations were examined. The method of playing the instrument first appears in "Akhak-gweh-bum". It is divided into wusubeop (method using the right hand) and jwasubeop (method using the left hand) and explained with details. This was later transcribed in "Jeungbo-munheon-bigo". The basic methods are continuously described in documents from the early 20th century, and no major changes were found. The method of playing geomungo explained in "Joseon-ahakgi-haesul" by Sanae Yamada was something new and very creative, and this is significant for the research of Joseon instruments and music. As for the musical notation of geomungo, the method of hapjabo was first introduced in 'Akhak-gweh-bum". Hapjabo was significant in the 16th and 17th centuries, but as yukbo gained popularity after the 17th century, its usage started to decline. Still, "Jeungbo-munheon-bigo" of the late Joseon period describes hapjabo. Fifth, through examining the documents depicting the relation of geomungo and other instruments such as gogeum and wagonghu, it was notable that a lot of musical exchange occurred with other East Asian countries and such instances had influence. Through this research, it could be confirmed that geomungo was recorded in various written documents as a traditional Korean instrument. Through the diachronic examination of the writings on geomungo and the depiction of related changes that happened over time, more research on geomungo -through the method of examining written documents- can be expected to occur in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE