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소비자 구매 이력 기반의 가격차별 분석

Title
소비자 구매 이력 기반의 가격차별 분석
Other Titles
Analysis of Behavior-based Price Discrimination : The Impact of Consumer Experience on Price Competition
Authors
CHENG, JIE
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
방세훈
Abstract
다양한 기술의 발전으로 기업은 여러 경로 및 데이터를 통해 소비자의 구매정보를 얻을 수 있을 뿐만 아니라, 소비자 또한 제품을 사용한 이후 제품에 대한 소비자 제품경험 (learning)을보다 쉽게 축적할 수 있다.소비자가 기업의 제품을 구매할 때 기업은 빅 데이터 인텔리전스를 사용하여 시장에서 판매 활동을 차별화할 수 있다. 기업은 두 번 이상 재구매하는 소비자와 처음 구매한 소비자를 구분하여 소비자에게 다른 가격을 채택하고 가격차별을 할 수 있다. 이런 소비자의 과거 구매 이력을 알 수 있고 전 행동을 통해서 소비자를 구분하고 다른 소비자에 대한 가격을 차별화하는 방법은 "Behavior-based Price Discrimination"이다. 이 논문은 호텔링 모형을 통해서 소비자는 2 기간에서 제품을 구매하고 첫 번째 기간에서 소비자를 구별할 수 없고 두 번째 기간에서 기업들은 소비자의 첫 번째 기간의 구매 행동을 알 수 있어서 가격차별을 할 수 있다. 기업이 이런 차별화하는 가격을 책정하는 모형하에서 기업의 경쟁 행동에 미치는 영향을 연구한다. 또 두 번째 기간의 모형에서 첫 번째 기간에서 사용한 제품을 두 번째 기간에 재구매하는 소비자들의 경우에는 기존에 사용해본 제품에 대한 정보를 좀 더 알 수 있다는 점을 모형에도 반영하고, 이를 소비자의 제품 경험 (learning)으로 표현한다. 기업이 가격차별이 가능한 경우에 소비자 경험을 있을 때 균형 하에서 기업은 반복 구매하는 소비자에게는 높은 가격을 채택하고 경쟁기업의 소비자에게는 낮은 가격을 부과한다. 계다가 첫 번째 기간에 기업은 가격 경쟁이 더욱 심해졌음 관찰할 수 있다.;With the development of various technologies, companies can not only obtain consumer purchase information through multiple channels and data, but it is also easier for consumers to accumulate knowledge of consumer products after using the product, and companies can use big data intelligence to differentiate In sales activities, when buying products in the market, companies can distinguish between consumers who have purchased multiple times and consumers who have purchased for the first period, and may apply different prices to consumers and treat them differently. One way to understand the past purchase history of these consumers, to distinguish consumers through all behaviors, and to distinguish prices from other consumers is "Behavior-based Price Discrimination.“. In this article, through the Hotelling model, consumers purchase products in two period, consumers in the first period cannot distinguish, and in the second period, companies can know the purchase behavior of consumers in the first period, thereby realizing price discrimination. Study the influence of enterprises on the competitive behavior of enterprises under this differentiated pricing model. Similarly, in the second phase of the model, consumers who repurchase the products used in the first phase in the second phase can know more about the products they used before. This fact is reflected in the model, which reflects The consumer's product experience is expressed as (learning). In an equilibrium state, when a company has a consumer experience, when price discrimination is possible. The company applies higher prices to repeat buyers and charges lower prices to its competitors' consumers. Then, in the first period, it can be observed that the price competition between firms has increased.
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일반대학원 > 경제학과 > Theses_Master
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