View : 699 Download: 0

Astor Piazzolla 《Le grand Tango》에 관한 분석 연구

Title
Astor Piazzolla 《Le grand Tango》에 관한 분석 연구
Other Titles
A Study on Astor Piazzolla 《Le grand Tango》
Authors
김현경
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
아스토르 피아졸라(Astor Piazzolla, 1921-1992)는 ‘탱고’라는 민속적인 색채가 짙은 지역음악을 범세계적인 클래식음악의 반열로 올려놓은 탱고의 역사에서 빼놓을 수 없는 작곡가이다. 유년기 때부터 미국과 아르헨티나를 오가며 자란 그는, 탱고의 황금기 시대에 당대의 여러 거장들과 교류하며 대세로 떠오르던 탱고밴드에 합류하여 여러 연주에 참여하였다. 이후 피아졸라는 프랑스로 유학을 떠나 전통적인 클래식 음악을 배우고 미국에서 접한 다양한 장르와 현대적 기법을 탱고와 클래식으로 융합시켜 탱고의 새 역사를 만들어냈다. 새로운 시도는 언제나 보수주의자들에게 저항을 받듯, 피아졸라의 획기적인 시도 또한 탱고의 전통주의자들에게 강한 저항을 받았다. 피아졸라는 이러한 획기적인 시도를 담은 그의 탱고음악을‘누에보 탱고(Nuevo Tango)’ 누에보 탱고(Nuevo Tango): 탱고가 춤곡으로써 춤과 분리되어 생각되어지지 않았을 당시, 피아졸라는 탱고 음악에 재즈, 클래식, 팝 등 다른 장르들을 융합하여 음악 자체만을 감상하는 단계로 발전시킴. 이러한 그의 탱고에 대한 새로운 접근방식을 일컫는 말. 라 칭하였고, 탱고를 단지 춤을 추기위한 음악이 아닌 감상용 음악으로 한 단계 더 끌어올렸다. 그의 고군분투로 현재 탱고음악은 클래식 음악의 한 장르로써 음악가들 뿐 아니라 전 세계의 대중들에게 사랑받기에 이르렀다. 피아졸라의 《Le grand Tango》는 그의 대표 곡 중 하나이다. 전통적인 탱고에 바탕을 두면서 다양한 클래식 기법과 실험적인 요소들을 통해 그가 펼쳐내고자 했던 탱고의 방향성을 잘 보여주는 작품이라 할 수 있다. 이에 본 연구는 탱고의 기원과 발전 과정, 그가 살아온 생애에 대한 연구를 바탕으로 《Le grand Tango》를 분석하고자 한다. ;Tango is a culture created by poor people in the Boca region of Buenos Aires at a time when Argentina's rapid economic growth and immigration policies have caused social turmoil. Tango, which fascinated people with dance before music, became the second most popular song after dance with romantic lyrics and a unique gloomy and gloomy atmosphere. Astor Piazzolla (1921-1992) took the tango music to the next level with ‘Nuevo Tango’. This helped Tango to strengthen its position as music itself and became known to the public, raising the local music to the ranks of world-class classical music with vivid folk colors. This paper analyzed Piazzolla's later masterpiece, 《Le grand Tango》an indispensable composer in Tango's history, based on three criteria: rhythm, composition, and method of performance. Based on the rhythm, it can be divided into three main categories. It is a 3-3-2 rhythm, which originates from the Habanera rhythm and Milongarhythm. These are the basis of tango, now a representative feature of Piazzolla, and a two-night rhythm that further accentuates these offbeat and pull. These three rhythms are mixed appropriately, playing an important role in avoiding monotony without losing the tango-specific atmosphere. Based on the composition, the biggest characteristic is that it does not clearly represent composition. Of course there are underlying constructions. However, in order to keep the tension in the tango, the added non-chord tone and the sequential scale from the base obscure the atmosphere of the composition. This rather makes the rhythm stand out. In addition, the five- and six-degree interval, which can be seen in his previous songs, adds to Piazzolla's own color to the tangorim. In addition to the way each instrument was played in general, many bold and diverse elements were seen. First, there is the use of down bow to best express the accents, decorations, and staccato used to emphasize the compulsion of rhythm. Second, glissando to effectively express the emphasis and movement of composition between the two notes. Third, harmonics that creates a colorful finish and various atmosphere. These various performance techniques, rhythm and composition characteristics show the way Piazzolla challenged the traditional tango with the use of modern techniques. This music world of Piazzolla was doubled in charm by combining the emotions of their lives at the time of the birth of tango. This has helped to enhance the status of tango in the conservative classical music world as the music widely appreciated by classical musicians as well as ordinary music lovers. This study deals only with the analysis of A. Piazzolla's life and the violin and piano composition itself, and suggests that subsequent studies reveal the philosophical approach and sublimily of the arranger Sofia Asgatovna Gubaidulina(1931).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE