View : 441 Download: 0

여성 작곡가 첸이(陳怡, 1953-)의 음악미학 및 음악문화적 정체성에 관한 연구

Title
여성 작곡가 첸이(陳怡, 1953-)의 음악미학 및 음악문화적 정체성에 관한 연구
Other Titles
A Study on Female Composer Chen Yi’s(1953-) Aesthetics of Music and Music Cultural Identity : Focusing on
Authors
CHE, CHANG
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
본 논문은 중국 출신의 여성 작곡가 첸이(陳怡 Chen Yi, 1953-)의 《교향곡 3번 ‘미국에서의 나의 음악여행’(My Musical Journey to America)》을 중심으로 음악적 분석 및 문화적 고찰을 통해 그녀가 동서양의 이질적인 음악문화를 작품에서 어떻게 유기적으로 결합시키고 있는지를 살펴보며, 그녀의 음악미학 및 음악문화적 정체성에 대해 논하는 것을 목표로 한다. 첸이는 중국 역사상 처음으로 작곡전공 석사학위를 받은 여성으로서 중국 전통 음악적 요소를 자신의 작품에 스며들게 하여 동양적인 음악 색채를 지님으로써 대중의 관심을 끌었다. 1986년 미국으로 유학을 떠난 후, 그녀는 서양 작곡기법을 체계적으로 배우고 대담하게 구사하며, 동서양의 조화로움을 추구하는 독자적인 음악어법을 통해 독주곡, 협주곡, 합창곡, 교향곡 등 광범위한 장르의 작품 활동을 펼치고 있고 세계적 음악가로 자리매김하였다. 특히 2004년에 발표한 《교향곡 3번 ‘미국에서의 나의 음악여행’》은 그녀만의 음악어법을 잘 드러내는 대표적인 작품이자 그녀의 음악문화적 정체성이 현현되는 작품이다. 작품 분석에 있어서는 전통 민족적 선율이 서양 작곡기법으로 표출되며 전통 민요와 재즈, 힙합이 만나 새로운 소리를 창출한다는 점, 또한 문화적으로 고대 그리스에서 비롯된 황금분할(Golden Section)이라는 기하학적 원리와 중국 고대 건축에 흔히 볼 수 있는 좌우대칭의 설계를 작품 안에 내재한다는 점을 발견할 수 있다. 이렇듯 동서양의 음악적, 문화적 특징에 대한 깊은 탐구를 기반으로 첸이는 각 음악문화에 나타난 고유한 특질을 인정하며 그녀의 이중문화적(bicultural) 미학사상을 그녀의 음악을 통해 명확하게 제시한다. 첸이의 이러한 음악미학적 관점을 담은 작품인 《교향곡 3번 ‘미국에서의 나의 음악여행’》은 국제음악계뿐만 아니라 중국 현대음악의 계승과 혁신에 큰 의미가 있다. 본 연구는 자신만의 음악문화적 정체성을 확립하고자 노력한 첸이가 자문화와 타문화를 적극적으로 매개하는 자세로 작품에서 상이한 음악문화적 요소가 얽혀있는 양상을 제시하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다.;This study focuses on female composer Chen Yi’s , through the musical analysis and literary examination to explore how she combined Eastern and Western music cultures in her work, and took into about her’s aesthetics of music and music cultural identity. Chen Yi was the first woman to received the master's degree in composition in Chinese history. She used many elements of traditional Chinese folk music in her work, which made her music oriental and gained the public's attention. After she went to the American in 1986, she systematically studied Western composition techniques and bold used it. And worked in a wide range of genres, including solo music, concertos, choirs, and symphonies, and established herself as a world-class musician. In particular, released in 2004, is a representative work that reveals her own musical language and her music cultural identity is embodied. Traditional ethnic melodies are expressed in Western compositional techniques, the traditional folk songs, jazz and hip-hop to create new sounds, the golden section principle derived from ancient Greece and the symmetrical design commonly found in ancient Chinese architecture, these three points are reflected in the work composed of three movements. Based on this deep exploration of the musical and cultural characteristics of the East and West, Chen Yi recognizes the unique characteristics of each music culture and clearly presents her bicultural aesthetic ideas through her music. Chen Yi's , which contains this musical aesthetic perspective, it’s significant not only in the international music industry but also in the succession and innovation of Chinese modern music. This study is meaningful in that Chen Yi, who tried to establish her own music cultural identity, presented a pattern in which different musical and cultural elements were intertwined in her work in an attitude that actively mediates self-culture and other cultures.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE