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1950년대 여성잡지 『주부생활』 연구

Title
1950년대 여성잡지 『주부생활』 연구
Other Titles
A study of Jubusaengwhal, a Women’s Magazine in the 1950s
Authors
이진영
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정병준
Abstract
본 연구는 1950년대 발간된 『주부생활』의 등장 배경과 운영 및 기사들을 분석하여 잡지의 성격을 규명하고자 하였다. 『주부생활』은 1956년 12월에 처음 발매되었는데, 이는 한국전쟁이후 여성구독층이 형성되고 기혼여성을 위한 잡지에 대한 욕망이 짙어진 결과였다. 『주부생활』은 사료적 가치에 비해 선행연구에서는 적극적으로 활용되지 못했다. 이는 원문 사료에 대한 접근이 쉽지 않은데 기인한다. 그리하여 『주부생활』의 일부만 활용하는 등 아직까지 단독연구는 전무하며 전호(全號)가 체계적으로 분석되지 못하였다. 이 연구에서는 『주부생활』 전호를 연구사료로 삼고 이에 게재된 기사들을 계량화하여 면밀히 분석하였다. 해방 후 신생활운동의 결과, 사회적으로 기혼여성, 주부에 대한 논의가 활기를 띄었다. 또한 해방과 한국전쟁이후 진행된 문맹퇴치운동으로 여성 해득자가 증가하면서 여성독자층이 형성되었다. 이렇게 여성 구독자층이 형성되고 사회적으로 주부의 역할이 중요해지는 가운데, 1950년대 다양한 여성잡지가 등장하였다. 그러나 ‘주부’를 위한 잡지가 부재한 상황에서 기혼여성들은 『주부생활』과 같은 여성종합지를 갈망하고 있었다. 1956년 12월에 등장한 『주부생활』은 출판 시장에서 살아남고, 주부들에게 선택을 받고자 4가지 판매전략을 취하였다. 서점과의 수수료 논란에서 자유롭고자 발매 처음부터 직거래인 ‘직매제’를 채택하였고, 판매부수를 안정적으로 확보하고자 정기구독제를 실시하였다. 또한 󰡔주부생활󰡕은 주부를 위해 비교적 저렴한 가격으로 판매되었으며, 수록된 부록 역시 실용적이었다. 『주부생활』의 구성은 화보와 같은 보는 기사와 일상의 질문을 담은 설문과 좌담회, <주부논단>과 같은 사회적 논의 등 다양하게 이루어져 있다. 『주부생활』의 값은 비교적 저렴했지만, 광고의 타깃층은 소비능력을 어느 정도 갖춘 중간층의 기혼여성들이었다. 편집진과 기사들을 분석하여본 결과 『주부생활』은 여성 주간과 독자들에 의해 만들어진 실생활 위주의 잡지이며 독해 수준은 비교적 쉬운 난이도였다. 잡지를 총괄하는 주간은 윤금숙, 최정희, 이무현이 역임하였다. 역대 주간이 모두 여성으로 여성의 참여가 돋보인 잡지였다. 기고자들의 성별은 남성과 여성, 비슷한 비율을 이루었지만 여성의 경우 전문직인 여성이 많았다. 『주부생활』의 특집은 주로 주부를 예상 독자층으로 상정했지만, 남성은 결혼이나 연애와 관련한 정보를 습득하기에 좋았다. 또한 당대 명실상부 여성지인 『여원』과 특집분석을 통해 『주부생활』이 비교적 쉬운 난이도를 가진 잡지임을 확인했다. 정리하자면 『주부생활』은 실생활과 관련된 실용기사가 포진된 잡지였다. 또한 『주부생활』의 기사들은 전반적으로 국가발전에 기여한다는 목표가 있었으며, 잡지는 ‘무료강습회’와 같은 오프라인 대중문화를 제공함으로서 주부들을 계열화하는데 영향을 미쳤다. 이렇듯 주부에게 『주부생활』은 새로운 공적인 공간이 되어 자리잡았다. 『주부생활』을 통해 본 당시 주부는 가정과 사회의 번영을 담당한 중요한 사람이었다. 기혼여성들은 주부라는 지위를 취함으로써 국가에 기여할 수 있는 사회적 위상을 얻을 수 있었다. 즉, 『주부생활』의 주부란 권리를 행사하는 주부였으며, 이를 통해 국가 재건의 업에 기여할 수 있는 국민이 될 수 있었다. ;This study aims to analyze the background, operation, and articles of Jubusaengwhal, published in the 1950s to determine the nature of the magazine. Jubusaengwhal was first released in December 1956, as a result of the formation of female subscribers after the Korean War and the growing demand for magazines for married women. Jubusaengwhal has not been as actively utilized in prior research despite its value as historical materials. This is due to a lack of access to original sources. Therefore, there has been no stand-alone research on this topic, nor a study that examines all issues of Jubusaengwhal; there was only research that analyzes only a part of Jubusaengwhal. This study looks at all issues of Jubusaengwhal as historical sources, quantifies and closely analyzes articles published. As a result of the New Life Movement after the Korean liberation, active discussions on married women and housewives were activated. In addition, the literacy movement, which took place after the liberation and the Korean War, led to an increase in the number of female readers, creating a substantial female readership. With the formation of a group of female subscribers and as the role of housewives became increasingly important in society, various magazines catering to women appeared in the 1950s. However, in the absence of magazines for “housewives,” married women demanded comprehensive magazines for women such as Jubusaengwhal. Launched in December 1956, Jubusaengwhal adopted four sales strategies to survive the publishing market and to be chosen by housewives. In order to be free from controversies over fees with bookstores, direct transactions were adopted from the beginning of the release, and regular subscriptions were implemented to secure stable circulation. In addition, Jubusaengwhal was sold at a relatively low price for housewives, and the supplements included were also practical. Jubusaengwhal consists of various articles such as pictorials, surveys containing daily-life questions, forums, and social discussions such as "Housewife's Debate." Although the price of Jubusaengwhal was relatively inexpensive, the target audience for the advertisement was middle-class married women with some consumption power. An analysis of the editorials and articles shows that Jubusaengwhal was a magazine focused on editors' and readers' daily lives, and it did not require high level of reading comprehension. Yoon Geum-sook, Choi Jeong-hee and Lee Moo-hyun were in charge of the magazine. All the chief editors were women, highlighting women's participation. The gender ratio among the contributors was even, but among female contributors, there were many more professionals. The special issues of Jubusaengwhal were mainly targeting housewives, but they also were good for men to learn information related to marriage or relationship. In addition, acomparison with Yeowon, a women's magazine of the time, and its special edition confirmed that Jubusaengwhal was a magazine that was relatively easy to read. To sum up, Jubusaengwhal was a magazine with practical articles related to daily life. In addition, the articles in Jubusaengwhal had an objective of contributing to the development of the country as a whole, and the magazine influenced the institutionalization of housewives by providing offline pop culture such as "free lectures." As such, Jubusaengwhal became a new public space for housewives. As seen through Jubusaengwhal, housewives played an important role in the prosperity of families and society at the time. Married women were able to gain a social reputation of contributing to the nation by taking the status of housewives. In other words, housewives in the Jubusaengwhal were those who exercised their rights, thereby contributing to the reconstruction of the country as menders of national community.
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