View : 529 Download: 0

Camille Saint-Saëns의 「Violin Sonata No.1, Op.75」에 대한 연구

Title
Camille Saint-Saëns의 「Violin Sonata No.1, Op.75」에 대한 연구
Other Titles
A Study of Camille Saint-Saëns’s 「Violin Sonata No.1, Op.75」
Authors
오란
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원

안융경
Abstract
본 논문은 카미유 생상스(Camille Saint-Saëns, 1835-1921)의 「바이올린 소나타 No.1, Op.7」에 관한 연구로, 생상스의 음악적 특징과 작품의 분석을 통해 곡의 이해를 돕고자 한다. 생상스는 보불전쟁(프로이센 – 프랑스 전쟁)에서 프랑스가 패배한 이후, 프랑스의 음악을 더 살리기 위해 노력한다. 이 시기의 프랑스는 오페라, 발레 음악 등 무대예술이 중심적으로 발전되어 있었는데, 생상스가 국민음악협회를 세우고 교향악 운동을 펼치며 기악음악의 발전이 급속도로 일어나게 된다. 그는 가볍고 선율 위주였던 당시의 프랑스풍과 반대로 더 기술적이고 완벽한 음악을 추구했으며, 그로 인해 자신은 더 수준 높은 교향곡 양식을 이끌어냈다. 생상스는 소나타 1번 D단조「No.1 in D minor, Op.75」와 소나타 2번 E♭장조「No.2 in E♭ Major, Op.102」, 총 2개의 바이올린 소나타를 작곡했다. 「Violin Sonata No.1, Op.75」는 그의 중기시대 (1885년)에 작곡된 바이올린 소나타 중 첫 번째 곡으로 독일의 전통적 형식과 프랑스의 낭만적인 형식 사이에서의 절충이 돋보이는 작품이다. 이 소나타는 총 4개의 악장으로 구성된다. 1악장과 2악장, 그리고 3악장과 4악장이 아타카 형식으로 연결되어 있고, 1악장은 d단조의 소나타 알레그로 형식, 2악장은 E♭장조의 3부분형식, 3악장은 g단조의 3부분형식, 4악장은 D장조의 작은 론도 형식이다. 네 개의 악장에 단조, 장조를 번갈아가며 배치함으로써 악장마다 다른 성격을 가지게 하였고, 1악장은 d단조로 시작하고 4악장은 같은 으뜸음조인 D장조로 끝난다. ;This thesis aims to examine 「Violin Sonata No.1, Op.75」 by Camille Saint-Saëns(1835-1921) discussing the background of the 19th-century French music, the composer’s life, and the analysis of the musical work to help better understanding of the musical work. After France lost the Franco-Prussian War, Saint-Saëns sought to reinvigorate the French music. Through his efforts in founding the Société Nationale de Musique and encouraging the symphonies in France, Saint-Saëns led the development of instrumental music, in contrast to the trend of the French music which focused on theatres, such as opera and ballet. French music was then also dominated by light melodies, while Saint-Saëns pursued technical perfection which led to a more sophisticated symphonic structure. Saint-Saëns composed two violin sonatas during his lifetime. 「Violin Sonata No.1, Op.75」 was the first of the two, composed during his middle years in 1885, and displayed a rapprochement between German traditions and French Romanticism. This musical work consists of four movements, using the attacca to join the 1st and the 2nd, and the 3rd and the 4th movements. The 1st movement is cast in the sonata-allegro form in D minor, the 2nd movement in the ternary form in E♭major, the 3rd movement in the ternary form in G minor, and the 4th movement in the small rondo form in D major.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE