View : 1113 Download: 0

R. Schumann의 《시인의 사랑》 (Dichterliebe), Op. 48 연구

Title
R. Schumann의 《시인의 사랑》 (Dichterliebe), Op. 48 연구
Other Titles
An Analytical Study of R. Schumann's Song Cycle Dichterliebe Op. 48 : (Focusing on the Relationship between Poem and Piano)
Authors
송새벽
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선

임지연
Abstract
R. Schumann(1810~1856)은 낭만주의 작곡가로 19세기 독일 예술가곡 “리트(Lied)”를 발전시킨 대표적인 음악가이다. 《시인의 사랑》(Dichterliebe) Op. 48은 1840년도에 작곡되었으며 그의 대표적인 연가곡 중의 하나이다. 총 16곡으로 이루어져 있으며 슈만은 독일 낭만 시인 하인리히 하이네(Heinrich Heine, 1797~1856)의 『노래의 책』‘서정적 간주곡’ 65개의 시에서 16개를 채택하였다. 《시인의 사랑》 (Dichterliebe) Op. 48 작품 연구 결과 가사와 연계된 피아노 반주 부분에서 선율, 리듬, 화성, 조성, 다이내믹 그리고 전주와 후주에서 피아노의 중요한 역할을 찾을 수 있다. 피아노 반주의 선율과 리듬을 통해 곡의 분위기와 가사의 내용을 유추할 수 있으며 화성은 불협화음, 감 7화음과 증 6화음, 차용화음 등을 과감하게 사용함으로써 시인의 다양한 마음 상태의 변화를 효과적으로 보여준다. 각 곡의 조성은 16개의 곡을 연결해주는 중요한 요소로 개별 곡의 전조 범위는 모두 근친조내에서 이루어졌으며 다이내믹의 변화는 사랑에서 실연에 이르기까지 폭넓은 감정의 변화를 겪은 시인의 마음을 표현하기에 적합하였다. 그리고 슈만의 이전 세대 작곡가들의 가곡들에 비해 피아노 전주와 후주의 역할이 두드러지는데 전주는 총 일곱 곡에서 등장하며 성악 선율을 미리 보여주거나 곡의 전체적인 분위기를 암시하고, 후주는 거의 모든 곡에서 등장하여 노래를 마무리하고 정리해줄 뿐만 아니라 노래에서 미처 다 표현되지 못한 감정을 나타내는 중요한 역할을 담당한다. 음악과 시의 완벽한 결합을 보여주는 슈만의 《시인의 사랑》 (Dichterliebe) Op. 48은 피아노가 기존의 보조적인 역할에서 탈피하여 성악과 대등한 역할을 통해, 한 단계 높아진 이중주를 보인다.;R. Schumann (1810-1856) was among the finest 19th-century lied composers. Dichterliebe Op. 48 (1840) is one of his representative song cycles. It consists of 16 songs and the poems were selected from German romantic poet Heinrich Heine(1779-1856)’“Lyrisches Intermezzo” from 『Buch der Lieder』. This thesis focuses on the piano accompaniment related to the lyrics in Dichterliebe Op. 48. As a result of study, we have found out an important role of the piano through careful observation of various elements such as melody, rhythm, harmony, tonality, dynamics, prelude and postlude. Schumann expressed the character of the song and poetic content through the melody and rhythm of the piano accompaniment. He effectively depicted the poet’s state of mind with bold dissonances, augmented sixth chords, and diminished seventh chords. The tonalities of all 16 songs are based on certain relationships including not only subdominant keys, dominant keys, relative keys but also mediant relations. The final chord of a preceding song is seamlessly linked to the opening chord of a following song via third-relations with common tones, the same note, and dominant-tonic relation. The dynamic change was appropriate for expressing the heart of a poet who has undergone a wide range of emotional changes from love to broken heart. Compared to Schumann’s previous period, the roles of prelude and postlude was stood out. Preludes in seven songs (no. 1, no. 9, no. 10, no. 11, no. 12, no. 15, no. 16) prefigures vocal melody and implying a general character of the song. Postlude that appears in almost all songs has important function not only to wrap up and to summarize the songs but also to express feelings that were not fully uncovered in song. Dichterliebe Op. 48 is an example of the perfect combination of music and poetry where the piano functions as an equal partner to voice.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE