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dc.contributor.advisor이혜은-
dc.contributor.author이윤-
dc.creator이윤-
dc.date.accessioned2021-07-28T16:30:09Z-
dc.date.available2021-07-28T16:30:09Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000180925-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000180925en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/257863-
dc.description.abstract미디어 플랫폼과 콘텐츠가 다양해지면서 유튜브와 같은 1인 방송에 유통되는 콘텐츠는 점차 친밀감을 유발하는 브이로그, 먹방, 그리고 ASMR과 같은 콘텐츠로 확장되고 있다. 그중 ASMR은 우울증, 스트레스, 외로움에 대해 일시적인 심리적 안정을 제공한다. 본 연구는 스트레스 및 대처의 상호교류 모형을 통해 ASMR 영상 시청이 스트레스와 외로움을 관리하는 효과적인 방법인지 알아본다. 특히, ASMR 영상 시청 동기가 스트레스, 외로움과 ASMR 영상 시청 효과를 매개하는지 알아보고 네 개의 다른 ASMR 영상에 따른 사회적 실재감이 스트레스, 외로움과 ASMR 영상 시청 직후의 이완 효과를 매개하는지 알아본다. 대한민국에 거주 중인 452명이 참가한 실험의 연구 결과, 스트레스가 높은 시청자일수록 ASMR 영상 시청에 대한 높은 오락 추구 동기를 보이고, 외로움이 높은 시청자일수록 높은 휴식 추구 동기와 더불어 높은 오프라인과 온라인의 관계를 관리하기 위한 동기를 보였다. 나아가 스트레스가 높은 시청자에게는 오락 추구 동기가, 외로움이 높은 시청자에게 휴식 추구 동기, 그리고 온라인 관계 관리 동기가 ASMR 영상 시청의 이완 효과를 매개했다. ASMR 영상 시청 직후의 이완 효과는 네 개의 다른 ASMR 영상에 대해 차이를 보였는데, 그중 쿡방이 ASMR 영상 시청 직후의 이완 효과가 가장 높았으며 사회적 실재감은 외로움과 쿡방 ASMR 영상 시청 직후의 이완 효과를 매개했다. 본 연구의 결과는 관련된 이론에 의미를 더하며, ASMR 영상 시청이 스트레스와 외로움에 대한 효과적인 관리 방법으로 활용될 수 있음을 보인다.;As media platforms and shared content are becoming increasingly diversified, the content genre of the videos shared on YouTube channels has broadened from informational to more intimate viewing; such as vlogs, mukbang, and ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). Studies have found that ASMR content provides temporary psychological relief to people suffering from depression, high levels of stress, loneliness. Incorporating the Transactional Model of Stress and Coping, this study aimed to investigate the motivation for watching ASMR videos and examine whether the act of watching ASMR videos can be an effective coping strategy for lonely and stressed people. In particular, this study examined the mediating role of motivations between stress, loneliness and the relaxing effect of ASMR videos. Also, using four different ASMR videos, this study investigated whether social presence mediates between stress, loneliness and the immediate relaxing effect of watching ASMR videos. By conducting a survey experiment involving 452 participants in South Korea, results revealed that viewers with higher stress had a higher entertainment-seeking motivation while viewers with higher loneliness had a relaxation-seeking and off/online relationship managing motivation to watch ASMR videos. Moreover, entertainment-seeking motivation of stress and relaxation-seeking motivation and online relationship managing motivation of loneliness had a significant mediating role. While the four ASMR videos with different video compositions showed different immediate relaxing effect, Cookbang showed the highest immediate relaxing effect. Social presence only had a significant mediating role between loneliness and the immediate relaxing effect of watching Cookbang ASMR video. The results of this propose using ASMR videos as a stress and loneliness coping tool.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction 1 II. Literature Review 6 A. Autonomous Sensory Meridian Response 6 B. Stress and Loneliness . 16 C. Transactional Model of Stress and Coping 22 D. Social Presence and ASMR Videos 25 E. Hypotheses and Research Model 29 III. Method 34 A. Participants and Demographic Characteristics 34 B. Main Variables . 37 C. Procedures and Selection of ASMR Videos 41 IV. Results . 44 A. Mediating Role of Motivations. 44 B. Mediating Role of Social Presence in different ASMR Videos . 50 V. Discussion 67 VI. Conclusion 73 A. Implications . 73 B. Limitations and Future Directions . 76 Reference 80 Appendix 103 Abstract(in Korean) 110-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2025695 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.titleWatching ASMR Videos for Stress Coping-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleExamining the Role of Social Presence on the Relaxing Effect of ASMR Videos for Stress and Loneliness-
dc.format.pagev, 110 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 커뮤니케이션·미디어학과-
dc.date.awarded2021. 8-
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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