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중국 전통 복식의 패턴 해체를 통한 한푸 디자인 개발

Title
중국 전통 복식의 패턴 해체를 통한 한푸 디자인 개발
Other Titles
Development of Hanfu Design by Pattern Deconstruction on Traditional Chinese Clothing
Authors
DONG, JINGSI
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 의류산업학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동은
Abstract
중국의 복식 문화는 유구한 역사를 바탕으로 풍부하고 다양하여 점차 세계 패션 무대로 나아가고 있다. 대중들에게 알려진 중국 전통 복식은 치파오, 자수 그리고 정교하고 복잡한 문양 요소 등이지만 한푸의 우아하고 아늑한 미와 중국 전통 복식의 독특한 착의 방식은 널리 알려지지 못했다. 최근 중국에서 한푸 부흥 운동의 발전과 함께 사람들이 한족 문화에 대해 관심이 높아졌지만 한푸의 구조와 디자인에 대한 연구는 많지 많았다. 또한 서구 철학 사상 중 하나인 해체주의는 새로운 패러다임으로 디자이너들에게 영감을 주어 최근 현대 복식에서 많이 찾아 볼 수 있음에도 불구하고 한푸에 대한 해체주의 디자인 연구는 거의 없는 실정이다. 이와 같은 현실 상황을 고려하여 본 연구에서는 중국 전통 복식의 패턴 해체를 통한 새로운 한푸 디자인을 개발하는 것에 그 목적을 두고자 한다. 본 연구에서는 중국 전통복식 한푸의 역사를 이론적으로 고찰하였으며, 현재 판매중인 한푸에 대해 시장 조사를 실시하였다. 시장 조사 결과는 현대 실생활에 적용하여 제작한 개량 한푸 스타일이 많았으며, 합성 소재를 사용하여 값은 저렴하지만 품질이 좋지 않았다. 또한 스타일의 한계로 인해 소비층도 20대 초반으로 제한되어 있다는 것으로 조사되었다. 이와 같은 현재의 한푸에 새로운 방향을 모색하기 위하여 해체주의 패션의 이론을 적용해 보고자 하였다. 패션에서 해체주의는 구성 및 디자인 원리 해체와 착의방식의 해체가 있을 수 있으나 본 연구에서는 의복구성 측면에서 적용해 보았다. 의복 구성의 파괴 및 디자인 원리 해체는 확대, 축소, 왜곡 등을 통해 기존의 의복구성 방식 및 구조를 해체하거나 구성선에서 떨어져나가 균형, 비례, 리듬, 등의 조형 원리에서 벗어나 재조직하여 새로운 형태를 창출한 표현 방식이다. 불확정성의 착의방식은 직선적인 재단법을 이용하여 옷의 두르기, 묶기, 매기 등의 착의 방식으로 잠재적인 형태를 추구하거나 착용자에게 열린 공간을 주어 자신의 의도에 따라 다양하게 복장 형태를 변화할 수 있는 착의 방식으로 표현된다. 본 연구에서는 중국 전통 한푸의 특징을 가진 곡거(曲裾), 유군복(襦裙服), 단령복(袒領服), 오군복(襖裙服)을 선정하고 각각 패턴에 해체주의적 표현방법을 적용한 실험적인 한푸 4벌을 디자인하여 제작하였다. 작품 제작은 전통 한푸 중 곡거, 유군복, 단령복, 오군복 각각의 원래 패턴을 광목에 복제하고 드레스폼에서 의복과 신체 사이의 공간을 확인하며 패턴을 해체하고 재배열하여 전개하였다. 작품은 카멜레온 실크(cameleon silk)와 새틴(satin) 소재의 상의 및 치마 세트 2벌 그리고 새틴과 시폰(chiffone) 소재의 상의 및 치마 1벌, 원피스 1벌 총 4벌이며 모두 파스텔 톤의 파란색과 보라색을 선정하여 제작하였다. 작품 개발은 한푸의 원래 패턴을 이용하여 해체주의적 표현 방식으로 패턴을 구조적으로 분리한 후 재구성하여 원래의 위치 및 기능을 상실하는 전위와 중심 해체, 비율 파괴, 균형 파괴 등 형태를 표출하게 디자인하였다. 이를 통해 제작된 작품은 한푸의 모습 특징을 어느 정도로 유지하고 현대 유행 추세를 맞추어 해체적인 조형미를 창출하였다. 본 연구는 해체주의적인 실험을 통해 중국 전통 여성 한푸의 창의적인 디자인을 모색하여 중국 전통 복식의 다양한 형태를 널리 전파하는 데 의의가 있다. ;China’s custom culture is rich and diverse based on its long history, and is gradually moving into the world fashion arena. The traditional Chinese customs known to the public includes mandarin gown(旗袍), embroidery and sophisticated &complex design elements, but Hanfu(漢服)’s elegant, cozy beauty and unique style of dressing in traditional Chinese style have not been widely known. With the recent development of the Hanfu revival movement towards China, people have become more interested in Han Chinese culture, but there are not many researches on Hanfu’s structure and design. Furthermore, the deconstruction, as one of the Western philosophical ideas which inspired designers with a new paradigm, leaving little research into the deconstruction design of Hanfu, even though it can be found in many of the recent modern clothing. In view of these realities, this research aims to develop a new Hanfu design through the dismantling of patterns of traditional Chinese dress. In this study, we considered the history of traditional Chinese dress Hanfu theoretically, and conducted a market research on Hanfu, which is currently on market. The market research results showed that there were many improved Hanfu styles made by applying them to modern real life, and due to use synthetic materials, the price was cheap but the quality was low. Also, because of the limitations of style, the consumer population is limited to teenagers. To find a new direction in this present Hanfu, we wanted to apply the theory of disintegrations’ fashion. Demolitions in fashion may be disassembling the principles of composition, design and disorganization of clothing, but in this study, it has been applied in terms of clothing composition. Destruction of garment composition and dismantling design principles is an expression that creates a new form by dissolving the existing garment composition and structure through enlargement, reduction, and distortion, or reorganizing it away from the composition line, away from the modelling principle of balance, proportion, etc. Uncertainty is expressed as a straight-line tailoring method, in which potential forms can be pursued by fitting, such as wrapping, tying, or hanging, or by giving the wearer an open space, which can vary the pattern of clothing according to their own intentions. In this study, four Hanfu garments were designed and produced, each applying a deconstructive expression method to its pattern, with the characteristics of traditional Chinese Hanfu, Quju(曲裾, 곡거), Ruqun(襦裙, 유군) dress, Tanling(袒領, 단령) dress, and Aoqun(襖裙, 오군)dress. The new Hanfu was developed by reproducing the original patterns of each of traditional Hanfu’s, like Quju, Ruqun dress, Tanling dress and Aoqun dress copy on the muslin, checking the space between the garment and the body in the dress form, also dismantling and rearranging the pattern. The work includes two sets of cameleon silk and satin-based tops and skirts, one top and one skirt of satin and chiffon material, and one sets of one piece dress, all of which were made by selecting pastel-colored blue and purple. The new Hanfu was designed to use Hanfu's original pattern to separate the pattern structurally and reconstruct it with the method of deconstructive expression to express its form, such as potential and central disintegration, ratio destruction, and balance destruction, which lose its original position and function. The work produced like this kept the character of Hanfu to some extent and created disorganized molding beauty in line with the modern trend. This study is meaningful in widely disseminating various forms of traditional Chinese dress by seeking creative designs of traditional Chinese women’s Hanfu through disintegrative experiments.
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