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스커트 실루엣과 길이에 따른 시각적 효과와 이미지 평가

Title
스커트 실루엣과 길이에 따른 시각적 효과와 이미지 평가
Other Titles
The visual effect and image evaluation by skirt silhouette and length : Focusing on normal weight and overweight women in their 20s and 30s in China
Authors
LI, QI
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 의류산업학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동은
Abstract
시각문화가 발달한 현대사회에서 복장이 갖는 시각적 효과는 인간의 커뮤니케이션에서 중요한 역할을 하기 때문에 의복의 시각적 평가는 자신의 이미지 결정하는 데 매우 중요한 수단이 될 수 있다. 현재 중국 성인 여성의 과체중 비율과 비만 비율이 급속도로 증가하고 있어 다양한 체중의 여성들이 자신의 체형에 적합한 의복을 고르는 데 도움을 줄 수 있는 방법을 연구할 필요가 있다. 이에 본 연구는 체질량지수별 스커트 실루엣과 길이에 따른 시각적 효과와 시각적 이미지의 상호작용효과를 비교분석하였다. 이를 통해 20, 30대 여성이 자신의 이미지에 적합한 스커트를 선택하는 데 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구방법으로는 20~30대 여성을 대상으로 BMI 치수에 따라 2개 유형(정상체중, 과체중)을 선정하여 그 치수를 토대로 스커트 실루엣 3종류, 스커트 길이 2단계로 조합된 총 12벌의 스커트 실험복을 제작하였다. 제작된 스커트 착용에 대한 20~30대 남녀의 시각적 효과와 이미지에 대한 평가 결과를 조사하였다. 수집된 433건 자료는 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 사용하여 연구대상자의 일반적인 특징은 교차분석으로, 체질량지수별 스커트 실루엣과 길이에 따른 시각적 효과와 시각적 이미지의 상호작용효과는 삼원 반복측정분산분석(Three-way repeated ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 체질량지수에 따른 시각적 효과와 이미지를 보면 정상체중은 과체중보다 유의한 차이가 나타난 항목에서 더 긍정적인 이미지로 나타났으며, 실루엣에 의한 시각적 효과와 이미지는 대체적으로 A라인과 플레어 스커트가 타이트 스커트보다 더 좋은 이미지로 나타났다. 또한 길이에 따른 시각적 효과와 이미지는 길이가 40cm일 때 50cm보다 더 긍정적으로 평가되었다. 체질량지수와 스커트 실루엣에 따른 상호작용 효과에 대해 분석한 결과, 정상체중에서 타이트 스커트는 가장 키가 커 보이고, 굴곡이 있어 보이고 도시적인 이미지로 나타났다. A라인 스커트는 가장 날씬해 보이고 다리가 가장 가늘어 보이는 것으로 평가되었다. 과체중에서 플레어 스커트는 가장 키가 커 보이고, 날씬해 보이면서, 다리가 가늘고 길어 보이고, 배가 나와 보이지 않으면서, 여성적이고 캐주얼한 이미지로 나타났다. 또한 정상체중과 과체중에서 타이트 스커트는 모두 약간 포멀하고 노숙한 이미지로 나타났다. 체질량지수와 스커트 길이에 따른 상호작용효과는 길이가 40cm일 때는 50cm보다 더 날씬해 보이고 섹시한 것으로 나타났고 과체중에서 40cm일 때는 50cm보다 허리가 더 가늘어 보이는 이미지로 나타났다. 스커트 실루엣과 길이에 따른 상호작용효과를 볼 때 타이트 스커트는 두 길이에서 가장 단순한 이미지로 나타났다. 길이가 40cm일 때 플레어 스커트는 가장 여성적이고 부드러우며 활동적인 이미지로 나타났다. 길이가 50cm일 때 A라인 스커트는 골반이 가장 좁아 보이고 캐주얼한 이미지로 나타났고 플레어 스커트는 가장 고급스럽고 부드러우면서 활동적인 것으로 평가되었다. 체질량지수별 스커트 실루엣과 길이에 따른 상호작용 효과에 대해 분석한 결과, 정상체중에서 길이가 40cm일 때 플레어 스커트는 허리와 종아리가 가장 가늘어 보이고, 골반이 좁아 보이고, 세련되고 자유로운면서 부드러운 이미지, 그리고 활동적이면서 실용적인 이미지, 자연스러우면서 사랑스러운 이미지로 나타났다. 길이가 50cm일 때 타이트 스커트는 가장 키가 커 보이고 A라인 스커트는 가장 날씬해 보이고, 종아리가 가늘어 보이며 자유로운 이미지로 나타났다. 플레어 스커트는 가장 자연스럽게 나타났다. 과체중에서 길이가 40cm일 때 골반에 대한 항목을 제외하고 시각적 효과에 대해 모든 유의한 차이가 나타난 항목에서 실루엣에 따른 큰 차이가 없는 것을 알 수 있었다. 길이가 50cm일 때 플레어 스커트는 가장 키가 커 보이고, 날씬해 보이면서도, 다리가 가늘고 길어 보이며, 허리와 종아리가 가늘어 보이는 효과로 나타났으며 동시에 가장 세련되고 실용적이면서 감각있고 사랑스러운 이미지로 나타났다. 또한 A라인과 타이트 스커트는 키가 약간 작아 보이고, 약간 뚱뚱해 보이며, 다리가 약간 굵고 다리와 종아리가 약간 짧아 보이는 것으로 나타났으며 타이트 스커트는 약간 격식적이면서 딱딱하고 비활동적인 이미지로 지각되었다. 전반적으로 보면 정상체중에서 신체 길이와 하반신 길이 등 수직 효과는 길이가 짧을 수록 더 좋아지는 것을 알 수 있었다. 하반신 굵기, 전신 형태 등 수평 효과에서 대체적으로 40cm의 스커트와 50cm의 타이트와 A라인 스커트가 더 좋은 이미지로 나타났다. 시각적 이미지에서 40cm의 플레어 스커트는 더 긍정적인 이미지로 나타났으며 그 중 편안하고 자유로우면서 자연스러운 이미지에서 A라인 스커트도 가장 높게 나타났다. 과체중에서 실루엣보다는 신체적 결점 보완에 스커트 길이가 가장 큰 도움을 줄 수 있는 것을 알 수 있었다. 길이가 40cm일 때 세 가지 스커트가 더 긍정적인 이미지로 나타났다. 그리고 50cm의 A라인과 플레어 스커트는 허리가 잘록해 보이는 효과와 골반이 좁아 보이는 효과에서 긍정적인 이미지로 나타났다. 시각적 이미지에서 플레어 스커트는 대체적으로 가장 긍정적인 이미지로 나타났다. 이상의 결과를 살펴보면 체질량지수별 스커트 실루엣과 길이에 따른 시각적 효과와 이미지가 다르게 평가됨을 알 수 있다. 또한 착용자는 자신의 체형을 보완할 수 있는 적절한 스커트를 선택하여 자신이 전달하고 싶은 이미지를 표현할 수 있을 것으로 사료된다. 또한 의류회사에서 스커트를 디자인할 때에 다양한 체중의 여성과 이미지를 고려한다면 소비자 만족도를 한층 더 높일 수 있을 것이라고 생각한다. 그러나 본 연구는 착의모델은 정상체중과 과체중으로 한정되어 있고 설문조사대상자들의 지역 차이, 착의습관 차이 등 변인 요소는 시각적 평가에도 영향을 줄 수 있으므로 다양한 체형, 조사대상자의 특징을 고려하여 연구할 필요가 있을 것으로 판단된다.;In a modern society where visual culture is developed, the visual effects of clothing play an essential role in human communication. Therefore, the visual evaluation of clothing may have an important means of determining one's image. Currently, the percentage of overweight and obese Chinese adult women is increasing rapidly, and it became necessary to study methods to help women of various weights choose garments that are suitable for their body types. This study compared and analyzed the interaction effect between the visual effect and visual images with the skirt silhouettes and its length by body mass index. Through this study, basic data for women in their 20s and 30s to choose skirts that are suitable for their image is provided. As a research method, two categories (normal weight, overweight) of women in their 20s and 30s were selected according to BMI measurement and based on their measurement, a total of 12 skirt experimental garments were made, consisting of three types of skirt silhouette and two levels of skirt length. The evaluation from men and women in their 20s and 30s on the experimental skirt's visual effects and image results were investigated. The 433 cases were collected and analyzed using the SPSS Statistics 24.0 program to cross-analyze the typical characteristics of the study models, and the interaction effect of the visual effect and visual images following the skirt's length and silhouette by body mass index were enforced by three-way repeated ANOVA. The research results are as follows. Visual effects and images following the body mass index showed normal weight as a more positive image in items that showed significant differences than overweight, while visual effects and images by silhouette generally showed A-line and flare skirts as better images than tight skirts. Also, the visual effects and images following the length, 40cm, were more positively evaluated. An analysis of the body mass index and the interaction effects of skirt silhouette showed that in the normal weight, the tight skirt presented a taller, curvier look and presented as an urban image. The A-line skirt fit was evaluated as the slimmer body and legs shape and fit. Flare skirt appeared to present a taller, thinner body and legs, more feminine and casual image in the overweight section. Also, in both normal weight and overweight section, tight skirts were evaluated as slightly formal and mature images. The interaction effects of body mass index and skirt length were when the skirt is 40cm, subjects appeared to look thinner and sexier than 50cm, and in the overweight section, when the skirt is 40cm, subjects appeared to have a thinner waist. The interaction effects of skirt silhouettes and length, tight skirts turned out to present the simplest images for both lengths. When the length was 40cm, the flair skirt presented an image of the feminine, soft, and active. When the length was 50cm, the A-line skirt made the subject's hip look narrower and presented a casual image, and flair skirts were evaluated as the most luxurious, soft, and active image. After analyzing the interaction effects of the skirt silhouette and length by body mass index, it has been appeared that in the normal weight section, when the length is 40cm, flair skirt makes waist and calves thinner, narrower hip with classy, natural and soft image, as well as active, convenient, natural and lovely images. When the length is 50cm, tight skirt make study model look taller, A-line skirt make study model’s body shape and calves thinner with presenting a free soul image. Flair skirt appeared to present the most natural look. In the overweight section, when the length is 40cm, excluding the hip section, all significant differences in visual effects were found in items that showed no significant difference with the silhouette. When the length is 50cm, flair skirt made subjects look taller, thinner in body shape, legs, waist, and calves, with an image of classy, convenient, sensible, and lovely. Also, A-line and tight skirt made study models look shorter, little fatter, slightly thicker and shorter legs and calves while tight skirt presented an image of a bit of formal, cold, and inactive. Overall, the shorter the body and lower body length, the better the vertical effects in normal weight. In terms of horizontal effects, such as lower body thickness and full-body shape, the 40cm skirt, 50cm tight, and A-line skirt were generally shown as better images. In the visual image, the 40cm flare skirt was shown as a more positive image, of which the A-line skirt was also presented as the highest in the comfortable, free, and natural image. It has appeared that in the overweight section, skirt length can help to supplement body type rather than a silhouette. When the length was 40 cm, three skirts showed a more positive image. Moreover, in the 50cm section, A-line and flare skirt was shown as positive images with a slim waist and narrow hip-looking effects. In the visual image, flare skirts were generally appeared to be the most positive. The above results show that within the body mass index, the skirt silhouette, and the visual effects and images by length are evaluated differently. It is also believed that the wearer will be able to select the appropriate skirt to supplement their body type and express the image that wearer wants to convey. Furthermore, considering women of various weights and images when designing skirts for clothing companies will further enhance consumer satisfaction. However, this study's study models were limited to normal weight and overweight; variation factors such as regional differences and differences in habits of survey participants can also effect visual evaluation. Therefore, it is deemed necessary to study considering characteristics of surveyors and various body types.
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