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dc.contributor.advisor이혜선-
dc.contributor.author심지훈-
dc.creator심지훈-
dc.date.accessioned2021-02-16T16:31:17Z-
dc.date.available2021-02-16T16:31:17Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000137985-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000137985en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/256938-
dc.description.abstract건강에 관심이 점차 높아짐에 따라 질병으로부터 자유롭고 건강한 삶을 영위하기 위해 평소에도 몸을 관리하며 살피는 것이 중요하게 여겨지고 있다. 이로 인해 질병의 예방과 치료를 위한 의약분야는 우리의 삶에 필수적인 요소로써 큰 영향을 끼치고 있다. 국가에서도 국민 건강증진을 위한 정책으로 2001년부터 의약분업을 시행하였다. 의약분업은 환자가 병ㆍ의원에 가서 진료를 받고 진료 전문가인 의사의 처방을 받은 후 약국에서 의약품 전문가인 약사에게 조제를 받아 약을 복용하도록 하는 것으로, 의사는 진단과 치료에 약사는 조제 및 투약에 주력하여 전문성을 높여 보다 나은 의료서비스를 제공하는 제도이다. 그러나 의약품의 오남용방지, 약제 비 절감, 환자의 알 권리 및 의약서비스 향상, 제약 산업 발전 및 유통구조 정상화 등 정책 목표에서 모두 기대를 미치지 못하고 있다. 병원이 인접한 약국들은 매출이 높지만 그밖에 동네약국은 몰락하여 가정상비약을 접하기 어려워졌다. 이에 시민단체의 가정상비약 일반판매 요구운동으로 이어져 오랜 논란 끝에 2012년 11월부터 가까운 편의점에서 몇 가지 의약품을 쉽게 구입할 수 있게 되었다. 나아가 약국이라는 제한된 장소를 벗어나 편의점은 물론 드럭스토어 개념의 멀티샵으로 의약품 시장 유통에 변화가 나타나고 있다. 이런 변화 속에 모든 의약품을 의사나 약사에게 처방을 받는 것이 아니라 필요에 따라 소비자가 직접 선택할 수 있는 상황에 노출된 것이다. 따라서 시각적인 패키지디자인이 소비자의 구매욕을 자극하게 되고 의약품 패키지디자인의 역할이 중요하게 되었다. 의약품 패키지 디자인은 단순한 일반 패키지디자인과 달리 생명과 건강에 직접적인 영향을 미치기 때문에 정확한 정보전달과 외부환경으로부터의 보호, 전문성과 안전성의 역할을 만족시켜야 하며 의약품에 대한 신뢰성과 안정성이 보장되어야 한다. 의약품 패키지디자인의 중요성이 높아지고 있지만 정작 우리가 직접 구매하여 사용하고 있는 의약품에는 문제점이 많았다. 한국소비자원(원장 박명희, www.kca.go.kr)이 시중에 유통 중인 일반의약품 일부를 수거해 조사한 결과에 따르면 소비자가 의사의 처방전 없이 구입할 수 있는 일반의약품의 표시사항이 기준보다 작은 글씨체와 어려운 용어 사용으로 소비자가 이해하기 어려운 것으로 나타났다. 또한 사용기한 등 중요 정보 또한 알아보기 힘든 것으로 밝혀졌다. 본 연구에서는 의약품 패키지디자인의 문제를 인식하여 일반인들이 직접 구매할 수 있는 일반의약품 중 가정에서 주로 많이 사용하는 가정상비약을 중심으로 서비스디자인의 방법론을 적용하여 접근하였다. 먼저 포토서베이와 전체적인 의약품 복용 행위 설문을 받아 의약품 패키지디자인의 숨은 문제점과 사용자의 니즈를 파악하여 인사이트를 찾아 1차 프로토타입을 제작하였다. 또한 2차 연구를 통해 기존에 문제가 되고 있는 시중의 일반의약품 표시사항의 문제점들을 수집, 통합하여 얻어낸 정보를 연구하여 핵심아이디어 및 디자인전략을 도출하였으며 2차 프로토타입에 적용하였다. 연구를 통해 제작한 실제 1, 2차 프로토타입을 바탕으로 약국, 전직 제약회사 임원, 사용자를 대상으로 실행하였으며 장, 단점 및 보완점 등 전반적인 의견을 수렴하였다. 본 연구는 일반의약품 구매 편리성이 가져다 주는 이면적인 부분, 즉, 의약품 패키지디자인의 정보전달 오류로 나타나는 오남용 및 부작용의 문제점을 서비스디자인을 통해 해결 방안을 찾고 새로운 의약품 패키지디자인을 제시하는데 의의가 있다. 본 연구에서 제안하는 의약품 패키지디자인을 통해 사용자가 의약품의 정보를 정확하게 습득하고, 올바른 복용을 통해 더욱 건강한 삶이 되길 기대해본다.;This research study recognized the problems and issues with the package design of medical products that are currently being sold on the market, and by focusing on household medicine products that are mainly used in more households that can be directly purchased by consumers, this research study proposed new medical product package designs based on service design concepts and methodologies. The most notable problem is that when ingesting household medicine, because most medicine packaging does not adhere to legal standards when indicating usage, ingestion method, dosage and expiration date etc., it is difficult for patients to discern this information, and because patients do not store the medication together with the packaging, proper ingestion and administration of medicine is not possible which opens up the possibility of improper use and over dosing. The details of this research study can be summarized as follows. First, a photo survey and a survey on the overall medication ingestion and administration were conducted and it was determined that it was difficult for patients to distinguish indication effects, methods and dosages of ingestion and expiration date of the medication etc. due to small writing and also the problem with the package design that results from storing the medication and packaging separately. It was possible to confirm that the needs of customers and what they considered to be the most important were the indication effects, methods and dosages of ingestion and expiration date of the medication. Based on these results, the lettering size for the indication effects, methods and dosages of ingestion and expiration date of the medication etc. crucial information were emphasized, and a Prototype I design that emphasized the color of the packaging case was produced. Second, problems with the information indication of general medical products that were sold on the market were collected through secondary research. The fact that the expiration date, manufacturing lot number etc. crucial information were not easily visible due to small writing was re-emphasized, and additional problems including use of difficult language, absence of necessary information and errors in medication ingestion methods etc. were also confirmed. Third, based on the first Prototype Ⅰ and additional information obtained from the secondary research, by deriving a core design strategy that took into consideration five factors including displaying of information, protection of product, color and font size, indication of important information and space to take notes, a second Prototype II was produced. By using a higher color saturation when compared to PrototypeⅠ the new designed was produced to emphasize medication indication effects simply based on the color used, and by taking into consideration the separation effect of the case and the blister, and blister was attached directly to the case. Also user participation was encouraged by providing a space to take notes on the inside of the case. Fourth, based on Prototypes Ⅰ and Ⅱ, feedback was received on the strengths and weaknesses and suggested areas of improvement on the designs from doctors and pharmacists in the medical industry and former directors of pharmaceutical companies and medication users to derive meaningful feedback. Commonly agreed upon strengths of the prototype packaging designs included clear indication of indication effects, methods and dosages of ingestion and expiration date of the medication etc., and there were suggestions to produce household medical products in a bundled together packaged set. However there were concerns about the inconvenience of using prototype packaging design II with feedback pointing out that using a colorful design might cause children to mistake the medicine as a toy and that caution should be taken. This research study is significant in that it solves the problems of incorrect dosage and abuse of medication due to miscommunication of information of medical product package design by using service design methods and concepts that reflect the disposable nature use of household medical products, long-term storage of medication and also patient lifestyle based on HCD (Human Centered Design) and also because this research study proposed a new medical product package design. At the same time this research study has limitations related to taking into consideration the manufacturing, sales, and distribution processes related to packaging design and also safety related to package design. While development of new pharmaceutical drugs is important, I believe that packaging design that takes into consideration ingestion methods, storage and safety must also be advanced to foster safe medicine ingestion and administration habits. By discovering methods to overcome these limitation through future follow up research, and by producing medical product packaging design that is realistic and practical to sell, it is expected that this packaging can promote a healthier medication ingestion habit and lifestyle through enabling accurate information acquisition regarding medications and proper use of medication that is appropriate for the patient.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 1 1-1. 연구의 배경 및 목적 1 1-2. 연구의 범위 및 방법 2 2. 의약품의 이해 3 2-1. 의약품의 정의와 분류 3 2-2. 일반의약품의 종류 및 표시기재 가이드라인 5 2-3. 가정상비약의 정의와 종류 및 보관법 8 3. 패키지디자인의 이해 11 3-1. 패키지디자인의 개념 11 3-2. 의약품 패키지디자인의 특성 11 3-3. 의약품 패키지디자인의 갖추어야 할 기능 13 4. 서비스디자인의 이해 15 4-1. 서비스디자인의 정의 15 4-2. 서비스디자인의 특징 15 5. 설문 및 포토서베이 분석 17 5-1. 설문분석 17 5-2. 가정상비약의 보관상태 18 5-3. 그룹핑 19 5-4. 디자인패턴 분석 23 6. 고객여정 맵 27 7. 인사이트 및 1차 프로토타입 29 7-1. 인사이트 29 7-2. 1차 프로토타입 30 8. 2차 연구 35 8-1. 일반의약품의 표시사항 35 8-2. 일반의약품 표시사항의 문제점 36 9. 디자인전략 및 핵심요소 40 10. 2차 프로토타입 42 11. 시행 결과 45 12. 결론 및 제언 50 참고문헌 53 ABSTRACT 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6608983 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title의약품 패키지디자인을 위한 서비스디자인 방법론 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle가정상비약을 중심으로-
dc.title.translatedA Study of Service Design Methodology for Medicines Package Design : Focused on Household Medicine-
dc.format.page56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 서비스디자인전공-
dc.date.awarded2017. 2-
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