View : 967 Download: 0

학습자 변인에 대한 한국어 교사의 인식 연구

Title
학습자 변인에 대한 한국어 교사의 인식 연구
Other Titles
A Study on Korean Teachers' Perceptions of Learner Variables : Focusing on Affective and Cognitive Variables
Authors
우지선
Issue Date
2021
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Doctor
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 한국어 학습자의 정의적, 인지적 변인에 대하여 한국어 교사가 어떻게 인식하고 있는지 알아보고, 그에 따른 교수·학습활동이 어떻게 이루어지고 있는지 교사의 관점으로 넓게 살펴보는 데 목적이 있다. 한국어 교육 현장에서 교수·학습에 관련된 변인은 여러 층위로 나누어 지지만, 한국어 교육을 구성하는 변인은 크게 한국어 교사, 학습자, 교재 세 가지로 볼 수 있다. 그중 한국어 학습자 변인에 대한 교사의 인식을 통하여 학습자 변인을 파악하고 그것이 한국어 교육에 미치는 영향이 무엇인지 살펴본 결과를 바탕으로 한국어 학습자를 고려한 교수의 방향에 대해서 알아보고자 하였다. 첫째, 한국어 교사들은 학습자 변인의 중요성에 관해 어떻게 인식하고 교수·학습활동에 적용하고 있는가에 대해 알아보았다. 둘째, 한국어 교사들은 학습자 변인을 고려하여 어떻게 교수했고 그 효과를 어떻게 인식하고 있는지 알아보았다. 셋째, 한국어 교사들은 학습자의 변인을 고려한 한국어 교사의 역할에 대해 어떻게 인식하고 있는가에 대해서 살펴보기로 보았다. 넷째, 한국어 교수·학습 상황에서 학습자 변인을 고려하고 적용하기 위한 한국어 교사의 인식은 어떠한가에 대해서 밝히고자 하였다. 이를 위해 현재 서울 소재 한국어 교육기관에 근무하고 있는 한국어 교사 중 한국어 교육 경력이 2년 이상이고 한국어 교원자격증 2급 이상의 자격증을 갖춘 18명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 각각 6명씩 세 그룹으로 나누고 그룹별로 90분씩 연구를 진행하였다. 연구자는 선행연구를 바탕으로 학습자 변인에 대한 인식, 학습자 변인에 대한 영향, 학습자 변인의 관계, 학습자 변인에 대한 경험, 학습자 변인에 대한 이해의 5가지 영역으로 나누어 개방형 면담 질문을 구성하여 연구 참여자들에게 연구에 참여하기 전에 미리 나누어주고, 계획된 절차에 따라 인터뷰를 실시하였다. 이상의 과정을 거쳐 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 교사들이 학습자 변인에 대해서 이해는 부족하지만, 학습자 변인에 대한 중요성을 인식하고 있었다. 특히 대부분의 교사들이 한국어 교사가 학습자 변인을 정확하게 파악하고 인식하는 것이 중요하다고 하였다. 한국어 교사들은 학습자 변인에 대해서 잘 알고 이를 직접적으로 수업할 내용에 반영하여 적용하려는 의지를 보이고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 한국어 교사들이 수업을 하면서 경험한 학습자의 다양한 변인들을 분석하였고, 한국어 수업에서 관찰된 변인을 크게 정의적, 인지적 변인과 사회적, 복합적 특성으로 나누어서 분석하였다. 이 중에서 정의적 변인은 불안과 학습동기, 인지적 변인은 학습전략, 사회적 특성으로는 문화와 국적, 복합적 특성으로 성격이 가장 많이 관찰되었고, 특수한 학습자로 학습장애와 성소수자와 같은 특징의 학습자도 관찰할 수 있었다. 이렇게 관찰된 학습자 변인을 살펴보면 정의적, 인지적 변인을 중심으로 보았을 때 사회적, 복합적 특성이 영향을 주는 요인이라고 볼 수 있었다. 이러한 변인들과 특성들은 교수·학습상황에서 서로 직접적 혹은 간접적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 한국어 교사는 학습자 변인을 교수·학습활동에서 고려하기 위하여 다양한 노력을 기울이고 있었다. 또한 학습자 변인이 상호작용하여 긍정적인 효과가 나타난다는 인식이 부정적인 효과가 나타난다는 인식보다 더 많은 결과로 도출되었고, 결국 학습자의 정의적, 인지적 변인뿐만 아니라 사회적, 복합적 특성은 서로 유기적으로 작용하여 학업성취에 긍정적인 효과 인식으로 나타나는 것으로 분석되었다. 셋째, 학습자 변인을 고려한 교육의 전문성에 대해서 한국어 교사들은 학습자 변인을 다루는 데에 고민이 있었고 이를 교수·학습활동에 적용하는 데 몇 가지 어려움을 겪고 있었다. 한국어 교사들은 학습자 변인을 다루는 데에 고민이 있었고 이를 교수·학습활동에 적용하는 데 몇 가지 어려움을 겪고 있었다. 실제 교실 수업에서 학습자를 위해 학습자 변인을 고려하는 것이 수업의 질과 효과성에 긍정적 영향을 미쳐 학업성취를 가져온다고 하였지만, 그러나 몇몇 교사들은 수업의 자율권과 학습자 수, 학습 목적의 이유로 어려움과 회의감을 가지고 있었다. 한국어 교사들은 교수·학습활동에서 학습자 변인을 고려하기 위하여 여러 가지 필요한 점과 개선해야 할 점을 들었다. 먼저 학습자 변인을 고려하기 위해 필요한 점은 학습자 특성 파악, 학습자 변인에 따른 적절한 수업 방법, 학습자 변인에 따른 교육과정 운영, 한국어 교사와 학습자 간의 라포(rapport) 형성이라고 하였다. 그리고 교수·학습상황에서 학습자 변인 적용을 위한 개선 방안으로 학습자 변인을 반영한 보충반을 개설, 언어권·문화권별 수업, 학습자 모국어로 한국어 수업, 한국 문화 수업을 확대해야 한다고 답하였다. 이를 위해서는 한국어 교사들이 학습자 변인에 대해서 정확하게 이해하고 인식을 하는 것이 중요하고 이러한 인식을 기반으로 하여 학습자의 관점에서 한국어 교육을 접근하는 방법은 학습자들의 한국어 학습에 긍정적인 강화를 가져올 것이다. 학습자에게 교사가 한국어를 가르치는 일은 학습자를 이해하고 교사와 라포를 형성하는 것이며 학습자에게 지속적인 관심과 애정을 쏟는 태도가 필요한 것이다. 본 연구에서는 한국어 교사를 대상으로 학습자의 정의적, 인지적 변인에 대한 한국어 교사의 인식을 포커스 그룹 인터뷰 방식으로 조사하고 분석한 다음, 이것이 한국어 학습자 교육에 미치는 영향이 무엇인지 질적 분석 결과를 통해 살펴보았다. 학습자 변인과 인식에 관련한 기존 선행 연구들이 이론을 기반으로 하거나 연구 데이터를 분석하여 연구자가 일방적 교육방안 제시, 혹은 설문조사를 바탕으로 하여 구체적 내용이 나타나지 않은 요구조사인 것에 비하여 본 연구는 질적 연구 방법으로 연구 대상의 요구와 경험을 구체적으로 끌어냈다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 학습자 변인의 중요성을 인식하고 학습자 변인에 대한 전문지식의 구축을 통한 체계적인 맞춤형 학습과 교수를 위하여 한국어 교육에서 학습자 변인에 대한 다각적이고 심층적인 후속 연구가 필요함을 시사한다. ;The purpose of this study is to find out how Korean teachers perceive the affective and cognitive variables of Korean learners, and to broadly examine how teaching and learning activities are performed from the perspective of teachers. Variables related to teaching and learning in the Korean language education field are divided into several levels, but there are three main variables that constitute Korean language education: Korean language teachers, learners, and textbooks. Among them, based on the findings of the learner variable through the teacher's perception of the Korean language learner variable and its effect on the Korean language education, it was intended to find out the direction of the professor considering the Korean language learner. First, it was investigated how Korean teachers perceived the importance of learner variables and applied them to teaching and learning activities. Second, we investigated how Korean teachers taught and perceived the effect by considering learner variables. Third, I tried to look at how Korean teachers perceive the role of Korean language teachers in consideration of learners' variables. Fourth, I tried to clarify how Korean teachers' perceptions to consider and apply learner variables in Korean language teaching and learning situations. To this end, a focus group interview was conducted with 18 Korean teachers currently working at Korean language education institutions in Seoul, who have more than 2 years of experience in Korean language education and have qualifications of level 2 or higher of the Korean Language Teacher Certificate. Each group was divided into three groups of 6 people, and each group conducted the study for 90 minutes. Based on previous studies, the researcher divided into five areas: perception of learner variables, influence on learner variables, relations of learner variables, experiences on learner variables, and understanding of learner variables. Before participating in the study, they were given out in advance and interviews were conducted according to the planned procedure. The research results obtained through the above process are as follows. First, although most teachers lack understanding of the learner variable, they recognized the importance of the learner variable. Especially, most teachers said that it is important for Korean language teachers to accurately identify and recognize learner variables. It can be seen that Korean teachers are well aware of learner variables and show willingness to directly reflect and apply them to the content to be taught. Second, various variables of learners experienced by Korean teachers in class were analyzed, and variables observed in Korean language classes were largely divided into affective and cognitive variables and social and complex characteristics. Among them, the most affective variables were anxiety and learning motivation, cognitive variables were learning strategies, and social characteristics were culture and nationality, and complex characteristics. I could observe. Looking at the observed learner's variables, it can be seen that social and complex characteristics are the factors that influence them when focusing on the affective and cognitive variables. It was found that these variables and characteristics directly or indirectly influence each other in teaching and learning situations. Korean language teachers were making various efforts to consider learner variables in teaching and learning activities. In addition, the recognition that the learner's variables interact to produce a positive effect resulted in more results than the recognition that the negative effect appears. It was analyzed that it appears as a recognition of positive effects on academic achievement. Third, regarding the professionalism of education that considers learner variables, Korean language teachers have trouble dealing with learner variables, and have some difficulties in applying them to teaching and learning activities. Korean teachers had trouble dealing with learner variables and had some diffiIt was said that considering learner variables for learners in actual classroom instruction positively affects the quality and effectiveness of instruction, resulting in academic achievement. there was. It was said that considering learner variables for learners in actual classroom instruction positively affects the quality and effectiveness of instruction, resulting in academic achievement. there was. In order to consider learner variables in teaching and learning activities, Korean language teachers mentioned various necessary points and points to be improved. First of all, what is necessary to consider learner variables is identifying learner characteristics, appropriate teaching methods according to learner variables, curriculum management according to learner variables, and formation of rapport between Korean language teachers and learners. In addition, as a way to improve the application of learner variables in teaching and learning situations, they answered that supplementary classes reflecting learner variables should be opened, classes by language and culture, Korean classes in the learner's native language, and Korean culture classes should be expanded. To this end, it is important for Korean teachers to accurately understand and recognize learner variables, and a method of approaching Korean language education from a learner's perspective based on this recognition will bring positive reinforcement to learners' learning of Korean language. Teaching Korean by a teacher to learners is to understand the learners and form a rapport with the teacher, and it requires an attitude of continuous interest and affection to the learners. This study investigates and analyzes Korean teachers' perceptions of learners' affective and cognitive variables for Korean language teachers through a focus group interview method, and then examines the effects of this on Korean language learners education through qualitative analysis results. saw. In contrast to the fact that most of the existing studies related to learner variables and perceptions are based on theory or research data, the researcher proposes a one-sided educational plan or is a required survey that does not reveal specific contents based on a survey It is significant in that it specifically elicited the needs and experiences of the research subject through a qualitative research method. Recognizing the importance of learner variables, and for systematic customized learning and teaching through the establishment of specialized knowledge about learner variables, this suggests that multi-faceted and in-depth follow-up studies on learner variables in Korean language education are needed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE