View : 600 Download: 0

이미지 기억을 통한 감정의 회화적 표현

Title
이미지 기억을 통한 감정의 회화적 표현
Other Titles
Expressing Emotion through Images of Things Remembered : Focused on My Paintings
Authors
최희은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
현대인들은 넓은 공간 안에서 활동하지만, 일정한 범위 안에서 활동하게 된다. 그 안에서 수많은 사람과 함께 경쟁하며 고립에 지쳐있다. 본인은 이러한 삶 속에 서 느린 걸음으로 혼자만의 시간을 가지며 눈에 띄지 않았던 주위 풍경을 의식하 고 바라본다. 본인 작품에서 나타나는 이미지는 매일 보아서 별로 특별함이 느껴 지지 않는 풍경인 하늘, 나무, 하천 등을 나타낸다. 비록 주위 풍경은 많은 사람이 황홀감을 느끼거나 아름다운 대자연의 모습은 아니다. 그러나 매일 마주하는 풍경 속에서 보이지 않는 감각과 감정을 탐구하여 표현한 본인 작품이 자유로운 공감 의 매개체로 역할하기를 기대한다. 회화는 가시적인 것과 정신적인 것이 서로 결합한 결과물이다. 본인은 주변을 응시하며 문득 마주친 대상에서 나타나는 감정의 이미지를 회화적 조형 요소로 자유롭게 표현함으로써 논리로는 이해될 수 없는 경험에 공감하고자 한다. 익숙한 일상에서 발견된 요소들 안에 숨어있는 이면을 기억해 대상을 재현하기보다 은유 적 메시지로 표현하였다. 회화로 새롭게 구현되어진 일상 풍경은 정서를 포착한 심적 풍경으로 펼쳐진다. 일상에서 마주한 자연의 인상을 기억이라는 저장 공간 안에 담아 두었다가 시 간이 흐른 뒤에 시각화하고자 하였다. 본인은 대상의 세부적인 정교함보다는 종합 적인 인상, 감성, 본능을 중시해 기억으로 걸러진 경험을 표현하는 방식으로 작업 하였다. 이에 있어서 본인 작업에 필연적으로 개입되는 앙리 베르그송(Henri Bergson)의‘이미지 기억’을 살펴보면서 기억이 작업에 어떻게 작용하는지 알아 보았다. 본인은 시각적 효과와 정서적 교감에 있어서 추상적 표현을 통해 은유적이며 상징적인 모티프를 가지고 근본적인 목적지에 좀 더 가까이 다가가려고 한다. 일 상에서 보이는 것을 다시 회화로 형상화하는 과정에서 특성을 찾아내고, 이를 서정적이며 주관적인 내적 이미지로 나타낸다. 대상을 인지하는 과정에서 경험은 개 인의 연상을 기반으로 자유로운 형태로 구성된 심상의 이미지로 나타난다. 여러 감각을 통한 내적 심상의 풍경이 추상적 형태로 나타나는 것은 대상에 대한 절대 적인 경험과 상상력에서 획득되는 것이다. 이와 관련하여 가스통 바슐라르(Gaston Bachelard)의 ‘물질적 상상력’을 살펴보면서 상상력에 의해 유동적이고 확장된 의미가 생기는 작업 속 추상적 형태의 형성을 설명한다. 이어서 작업에서 나타나 는 중첩된 색면, 회화의 서정적, 은유적 표현을 마크 로스코(Mark Rothko), 헬렌 프랑켄텔러(Helen Frankenthaler), 아그네스 마틴(Agnes Martin)의 작품세계를 살펴 보며 본인의 작업 방식과 비교 분석하였다. 마지막으로 기억의 이미지와 풍경이 어떠한 기법과 조형요소, 은유적 표현으로 나타나는지 본인 작품을 통해 살펴보았다. 일상생활에서 맞닥뜨리는 대상의 닫힌 형식을 넘어 이를 서정적인 시각 언어로 구성함으로써 심리적 감흥을 끌어내고자 하였다. 다양한 것들로 꽉 채워진 일상 속에서 천천히 주위를 둘러보며 주변의 세 부적인 양상에 집중하게 되면서 새로운 차원의 고요한 시간으로 들어가는 경험을 한다. 본인 작업은 마주한 대상의 물질적인 단순성을 벗어나 잠재된 본질을 파악 하고 수집해 구현한 조화로운 화면으로 보인다. 현대인들은 일정하게 움직이는 일 상에서 답답함을 느끼곤 한다. 본인 작품에서 나타나는 시적인 표현들이 현대인의 시간 속에서 그들의 감각과 기억을 자극해 자신의 경험을 떠올리며 숨 쉴 수 있는 따뜻한 공간으로 확장되기를 바란다.;People of our day often move in crowds, connect on social media and yet as often feel alone in the world. The pace of life tends to be fast and many of its moments go by unseen or easily forgotten. In the midst of this tempest, I stay quiet, taking steps slowly, pacing myself. I look at the surrounding scenery that often goes unnoticed, remaining unperceived. The focus of my works is not what people experience as spectacular and magnificent in Mother Nature. Rather, their images portray parts of landscape such as a sky, a tree, a stream, all objects that lack ostentation and often suffer our neglect because they are deemed too common, too ordinary. I observe such objects and study their hidden power to evoke new sensations and emotions. This is the power I seek to express in my paintings which, I hope, can act as a medium to imbue the viewer with the empathy for the apparent minutiae of everyday experience. Painting results from a combination of the physical and the psychological. When painting, I try to awaken the sympathy for the experiences that cannot be understood by reason alone, through images and other pictorial elements that emerge from the objects encountered suddenly as I, the painter, peer at my surroundings. My painting expresses this content metaphorically, rather than by literal representation. Everyday landscapes unfold as landscapes of the artist’s inner life, capturing her emotional response to her humble models. Yet, my artistic process is often manifold, because I retrieve my subject matter from distant memories of my sensory experiences as often as from very recent ones. In this sense, my process is one part perception, one part memory, and one part emotional response to an external object both as perceived and as remembered. Often, impressions of objects encountered are stored in the inner sanctum of memory and I try to visualize them time and again. Rather than physical details of the landscapes, impressions these landscapes have made, emotions they have evoked, and instincts to which they have given rise are filtered through my memory and expressed in my works. In this way, I strive to unearth the mental phenomena of memory rooted in Henri Bergson’s ideas of pure memory and direct knowledge of the objects of experience. Next, I use abstract metaphorical and symbolic motifs in order to communicate emotional content through visual effects. I develop the subjects of my paintings through re-imagining what I have seen, and present them as lyrically poetic, subjective images. Forms are given figurative meaning as they come to life within the painting, opening up the possibility of multiple aesthetic values. The subject itself appears to the viewer as a reflection of her subjective mental imagery based on that viewer’s own free-associations. The abstract forms that give shape to sense perceptions are achieved through the absolute experience and imagination of the subject. Here I speak of the abstract forms in terms of Gaston Bachelard's 'material imagination', a theory that describes how image-association occurs in an individual subject’s point of view. Furthermore, I aim to create paintings that can serve as studies in similarity and contrast with paint-layering treatments to be found in paintings by Mark Rothko, Helen Frankenthaler, and Agnes Martin. Lastly, I strive to endow my paintings with poetic content through the technique, pictorial elements, and visual metaphors I use in my landscapes of memory. I aim to arouse inspiration in my viewer by constructing the everyday scene in a poetic visual language whose meaning reaches beyond the closed form. The viewer is encouraged to experience a new dimension of subtlety by looking around slowly and focusing on the details of her surroundings, notwithstanding the distractions to which she is subjected daily. My works strive to create a harmonious space through grasping, collecting, and embracing the underlying essence of their subjects and taking each subject a step deeper below its surface. I hope these paintings will work to expand the space of our surroundings with their own space of warmth, where the viewers can find repose, a sanctuary from their daily struggles, and inspiration through a reawakening of their inner life.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE