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코로나19 관련 가시성과 책임 보도가 감정과 낙인에 미치는 영향에 대한 연구

Title
코로나19 관련 가시성과 책임 보도가 감정과 낙인에 미치는 영향에 대한 연구
Other Titles
A study on the effect of COVID-19 news related mark and responsibility on emotions and stigma
Authors
ZENG, SHIYA
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
코로나19(COVID-19)는 제 6번째 ‘국제적 공중보건 비상사태’로써 세계적으로 경제, 정치, 문화 등 다양한 측면에 영향을 끼치고 있다. 코로나19의 대폭발은 이미 하나의 낙인 환경을 만들었다. 언론은 대중에게 위험과 관련된 정보를 전달하는 동시에 대중의 태도, 행동 등에 직간접적인 영향을 미침으로써 낙인 과정에서 중요한 역할을 하고 있다. 중국 내에서 코로나19 확진자와 관련한 낙인 보도는 계속적으로 노출되어 왔다. 언론은 자극적인 확진자 보도사진을 이용하거나 그들의 이동경로를 자세하게 묘사하여, 한 도시의 코로나19 위기 상황을 확진자 한 사람의 개인적인 책임으로 귀속시키고 있다. 이러한 코로나19 확진자에 대한 낙인 보도는 확진자들로 하여금 더 이상 비난받지 않기 위해 자신의 이동경로를 숨기고 정상인처럼 다른 사람과 접촉함으로써 결국 바이러스의 전파를 차단하는데 부작용이 될 수 있다. 본 연구는 이러한 문제의식에서 출발한다. 연구자는 비주얼 프레임과 귀인이론, 낙인 커뮤니케이션 모델을 이론적 근거로 삼아, 중국 코로나19 상황에서 코로나19 확진자와 관련된 가시성 보도와 책임 보도가 수용자의 두려움, 분노, 혐오와 같은 부정적 감정과 낙인태도에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구는 중국 성인 남녀 240명을 대상으로 2(가시성 단서 여부) X 2(책임성 단서 여부)의 집단 간 요인 설계로 실험을 실시하였다. 연구가설과 연구문제를 검증하기 위해 본 연구는 SPSS의 빈도분석, 기술통계 분석, 공분산분석, SPSS PROCESS Macro 모델을 이용하여 회귀분석을 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 코로나19의 가시성이 있는 보도가 가시성 없는 보도보다 더 높은 두려움을 유발하는 것이 통계적으로 유의미하게 나타났다. 또한, 코로나19 관련 책임 단서가 있는 보도가 책임 단서가 없는 보도보다 더 높은 분노와 혐오를 유발하는 것으로 나타났다. 둘째, 코로나19 관련 가시성과 책임 있는 보도가 모두 더 높은 낙인태도를 보고하였다. 셋째, 코로나19 관련 가시성과 책임 보도가 상호작용하여 다른 조건보다 더 높은 두려움과 낙인태도를 유발했다. 넷째, 가시성과 책임 보도가 낙인태도에 영향을 미치는 과정에서 부정적 감정의 매개효과를 확인하였다. 구체적으로 두려움은 코로나19 관련 가시성 보도가 낙인태도에 미치는 영향을 매개하고, 분노와 혐오는 코로나19 관련 책임 보도가 낙인태도에 미치는 영향을 매개하였다. 이러한 연구 결과는 선행연구와 유사한 것으로, 학문적으로 최근의 코로나19 상황을 둘러싼 낙인 커뮤니케이션 모델을 제시했다는 데 의의가 있다. 또한, 본 연구는 텍스트 중심의 기사에서 벗어나, 이미지와 텍스트 두 유형을 이용하여 연구결과를 도출했다는 데 의미가 있다. 실무적으로 본 연구는 코로나19 확진자 관련 낙인을 감소시키는데 뉴스보도가 어떠한 노력을 할 수 있는지 실마리를 제공했다. 앞으로 뉴스미디어는 코로나19 확진자에 대한 보도할 때 확진자의 이동동선을 자세하게 묘사하거나 강한 확진자 ‘이미지’를 표현하는 보도사진의 사용은 자제하고, 과학적이고 신뢰할 수 있는 코로나19 관련 지식을 전달해야 한다. ;COVID-19 is the sixth 'international public health emergency' that affects economic, political and cultural aspects worldwide. The great explosion of COVID -19 has already created a single stigmatizing environment. The media is playing a role in the process of stigmatization by bringing danger and related information to the public while having a direct or indirect impact on public attitudes, actions, etc. In China, there have been continuous exposure of stigma messages about COVID-19 patients on news. The media reported that the COVID-19 crisis in a city is attributed to the individual responsibility of a confirmed patient, using powerful photos or describing their routes in detail. The stigma of these COVID-19 patients can eventually cause negative effects on the propagation of virus. Because patients hiding their pathways to sure that they are in contact with others like normal people to avoid further criticism. This study started from this consciousness of problem and looked at the effect of mark and responsibility news of COVID-19 confirmed persons in China on the theoretical basis of visual frame and attribution theory and stigma communication model on the negative emotions(fear, anger, disgust) and stigma attitude of inmates. This study conducted experiments on 240 Chinese adult males and females with 2 (mark cues: yes or no) and X 2 (responsibility cues: yes or no) between-subjects design. To verify research theories and research problems, this study conducted a regression analysis using frequency analysis, descriptive statistical analysis, two-way ANOVA, and SPSS PROCESS Macro model. The results of the study are as follows: First, it was significant that COVID-19 news with vusial mark cues caused higher fears than those without vusial mark cues.. In addition, it was significantly shown that the anger and disgust caused by COVID-19 news with responsibility cues was higher than those without responsibility cues. Second, both the mark and responsible news of COVID-19 reported higher stigma attitude. Third, mark and responsibility news interact to create higher fears and stigmatization than other conditions. Fourth, the negative emotions showed mediating effects between stigma message and stigma attitude. Specifically, fear mediated the impact of COVID-19 related mark message on stigma attitudes while anger and disgust mediated the impact of COVID-19 related responsibility messages on stigma attitudes. The results of this study have academically added to the demonstration of the area of infection disease by presenting results similar to those of prior studies by using the stigma communication model surrounding the recent COVID-19 situation. And based on the visual frame, this research deviated from the articles of text ambivalence and drew the research results using the two types of images and text to fill the gap in the past research. In practice, this study also suggests how news reports can do to reduce the stigmatization about patients of COVID-19 . In the future, news media should avoid to repot COVID-19 patients’ pathways in detail, or to express the strong patient ’image’ that reveals the symptoms of COVID-19 could lead to negative emotions and changes in attitude toward the patient. At the same time, news media should  transmit scientific and up-to-date knowledge about COVID-19 by credible officials and expertise.
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