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1인 미디어 브이로그 생산적 이용이 자아존중감에 미치는 영향

Title
1인 미디어 브이로그 생산적 이용이 자아존중감에 미치는 영향
Other Titles
The effect of productive use of single-person media vlog on self-esteem : Vlog Producers Centered
Authors
ZHONG, RUIAN
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
오늘날의 미디어 관계에서 현대인들은 생산자와 소비자의 역할을 동시에 겸하는 생비자가 되었다. 즉, 많은 사람들은 온라인에서 수동적으로 콘텐츠를 소비하는 것 뿐만 아니라 적극적으로 콘텐츠를 생산하기도 한다. 최근 유행하는 브이로그가 바로 그 예시 중 하나이다. 브이로그에 관한 선행연구들은 주로 수용자를 중심으로 진행되었다. 브이로그의 생산적 이용에 대한 연구는 아직 많이 부족한 상황이기 때문에, 이 논문은 브이로그 영상일기의 본질과 유사한 블로그 및 UCC와 관계된 선행연구를 참고하였다. 이를 토대로, 브이로그의 생산적 이용을 통해 커뮤니티 소속감을 얻으며, 타인에게 사회적 지지도 받을 수 있다고 추측했다. 한편, 브이로그의 생산적 이용을 통해 어떻게 자아성찰과 자아정체성 확인이 가능한지에 대해서는 자아성찰적 글쓰기와 관련된 연구를 참고하였다. 본 논문은 수용자가 아닌 제작자의 시각에서 출발해 브이로그의 생산적 이용, 즉, 브이로그의 생산 및 제작이 자아존중감에 어떤 영향을 미치는지 탐색하였다. 본 논문에서는 브이로그의 생산적 이용을 타인 중심으로 진행된 외적 사회측면과 자기중심으로 진행된 내적 자아측면으로 구분했다. 브이로그 생산적 이용을 경험했던 브이로거 중심으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 연구 가설과 연구문제의 검증을 위해 SPSS.26을 이용하여 탐색적 요인 분석, AMOS.26을 활용해 확인적 요인분석, 마지막으로 구조방정식 모델의 검증을 실시하였다. 외적 사회측면에서 브이로그의 생산적 이용을 통해 커뮤니티에 대한 소속감과 사회적 지지를 경험하지만, 이것이 자아존중감에는 영향을 미치지 않았다. 한편, 내적 자아측면에서의 브이로그의 생산적 이용을 통해 자아성찰에는 영향을 미치지 않았지만, 자아정체성 확인에는 정적인 영향을 미치고 있었다. 이때 자아성찰은 내적 자아측면의 생산적 이용이 아닌, 외적 사회측면의 생산적 이용을 통해서 얻고 있었다. 마지막으로, 자아성찰과 자아정체성은 모두 자아존중감에 정적인 영향을 미친 것으로 확인하였다. 본 논문은 브이로그 생산자인 브이로거의 관점에서, 브이로그의 생산적 이용이 자아존중감에 미치는 영향을 확인하였다. 이처럼 브이로그 연구에 대한 또 다른 시각을 제시하고 기존 연구를 보완하는 차원에서 의의가 있다. 본 논문은 문자가 아닌 브이로그의 영상언어로도 자신의 일상을 기록하며 자아성찰이 가능하다는 새로운 관점을 보여주었다. 물론, 분석 결과 내적 자아측면의 브이로그의 생산적 이용은 자아성찰에 영향을 미치지 않았지만, 자아 정체성은 확인할 수 있었으며 자아 존중감에는 정적인 영향을 미치고 있었다. 이는 후속 연구에 새로운 관점을 제공하는 것이다.;In today`s media world, people are not only passive content consumers but also active content producers. Vlog, which is popular recently, is one of the witnesses. The previous researches about Vlog mainly study video consumers, so the researches on the production and sharing of Vlogs are inadequate. Therefore, the author learns from the previous researches on Blog and UCC (user creative contents) which are essentially similar to Vlog. Then the author has found that producing and sharing Vlogs can help vloggers gain community belonging and social support. And in order to better study how the Vlog production and sharing influences the self-censorship and self-identity, the author learns from the researches about self-analysis. The paper studies the influence exerted by the production and sharing of Vlogs on the self-esteem from the perspective of producers instead of consumers. The paper believes the Vlog production and sharing is motivated by social and personal factors. The author conducts a survey by distributing online questionnaires to vloggers. In order to verify research hypothesis and research questions, the author analyzes exploratory factors and confirmatory factors through SPSS.26 and AMOS.26 respectively. Furthermore, the structural equation modeling is also used. The author has found that producing and sharing Vlogs for others can positively influence the community belonging and social support, but it exerts no influence on the self-esteem. On the other hand, the self-motivated production and sharing of Vlogs exerts no influence on the self-censorship, but it can better help vloggers know who they are. All in all, the self-censorship is conducted by producing and sharing Vlogs for others. And the self-censorship and self-identity can positively influence the self-esteem. The paper verifies the influence exerted by the production and sharing of Vlog on the vlogger`s self-esteem. The paper provides a new angle to study the Vlog. The paper shows a new point that the self-censorship can be conducted by producing and sharing Vlogs. Although the analysis result shows that the self-motivated production and sharing of Vlogs exerts no influence on the self-censorship, it can influence the self-identity. Furthermore, the analysis result also shows the self-censorship and self-identity can positively influence the self-esteem.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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