View : 808 Download: 0

에두아르도 아로요(Eduardo Arroyo)의 작품에 나타난 사회의식 연구

Title
에두아르도 아로요(Eduardo Arroyo)의 작품에 나타난 사회의식 연구
Authors
박수정
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 에두아르도 아로요(Eduardo Arroyo, 1937~2018)의 작품 속에 지속적으로 나타난 그의 사회적 시각을 알아보고자 한 연구이다. 스페인 마드리드 태생의 아로요는 1958년 파리로 넘어갔으며, 미술을 통해 동시대의 사회를 증언하고자 한 신구상 운동을 시작으로 1982년 스페인으로 귀환하고 난 후까지 꾸준히 사회의 현실을 담아내는 작품을 선보여 왔다. 특히 그의 작품은 거주 지역에 따른 시기별 특징을 지니며 사회에 대한 작가의 태도와 함께 조형적 차이를 보였다. 이에 본 연구는 아로요의 전 시기 작품을 그가 체류했던 장소에 따라 분류하여 살펴봄으로써 그의 사회의식이 작품 속에서 어떻게 표출되었는지를 분석해보고자 한다. 아로요의 사회의식은 전후 스페인의 정치. 사회적 상황과 밀접한 관련이 있다. 그가 태어났을 당시 스페인은 프랑코 주축의 파시즘 진영이 일으킨 내전으로 정치적 혼란 속에 있었으며, 정권에 대한 아로요의 비판적 견해는 공화당 계열의 개인사적 배경과 맞물려 형성되기 시작했다. 또한 독재정권 아래의 스페인 미술계에서 추상계열을 제외한 움직임은 제한적이었는데, 아로요는 비교적 자유로운 분위기의 국제학교에서 수학하며 사회 비판적 성격의 미술교육을 접할 수 있었다. 또한 발렌시아와 같은 일부 지역에서 발생한 비판적 미술경향이 아로요의 리얼리스트적 예술관에 토대가 되었을 것으로 여겨지며, 파리의 신구상 운동에 가담함으로써 본격화된 것으로 보인다. 앞선 배경적인 사실들을 토대로 아로요의 작품은 크게 네시기로 구분할 수 있다. 작품 활동을 시작한 파리에서 아로요는 전후 국제 사회와 모국인 스페인의 실정에 대한 비판의식을 강하게 드러냈다. 그는 패러디를 통해 권력자를 희화화하는 방식으로 당시 독재정권의 억압적 현실을 고발했다. 뿐만 아니라 신구상 작가들과 함께 아로요는 형식주의 미술을 지향하던 기성미술계를 비판하며 그들이 거부했던 문학적 요소인 서술성을 다양한 방식으로 화면에 도입하기도 했다. 1968년 5월 혁명의 좌절로 밀라노로 넘어간 아로요는 파리에서의 활동을 되돌아보며 사회에서 예술가로서의 역할과 태도에 대한 고민을 화면에 담고자 했으며, 다양한 장르와 매체를 접하여 이전과는 다른 새로운 조형성을 실험했다. 이후 스페인으로부터 추방당해 무국적자가 된 아로요는 1974년부터 타국에서 살아가는 예술가라는 본인의 위치를 자각하고 망명으로 인한 사회적 문제를 비롯하여 심리적 소외와 고립을 문제시했다. 마드리드로 완전히 귀환한 후에도 그는 작품을 통해 현실을 보여주고자 했던 태도를 지속하였다. 현실의 기록이 곧 역사가 된다는 의식을 바탕으로 아로요는 잊히고 왜곡되는 사건을 화면에 담아내어 동시대를 살아가는 역사의 증인이 되고자 했다. 나아가 그는 고전 회화를 새로운 문맥으로 재구성함으로써 일화적 이미지를 보여주기도 하였다. 본 연구를 통해 각 시기에 따라 아로요의 작품에 담긴 사회의식과 조형성에 차이가 나타남을 확인할 수 있었다. 그럼에도 전 시기 그의 작품을 아우르는 공통점은 본인이 살고 있는 동시대의 사회적 리얼리티를 담아냈다는 것이다. 이러한 아로요의 태도는 본인 주변의 삶과 제도 그리고 사람들에 대한 끊임없는 관심에서 비롯된 것으로, 자신이 직면하고 있는 현실을 작품을 통해 이야기하고 이를 동시대의 사람들과 공유하고자 했던 새로운 리얼리스트로서의 면모를 보였다는 점에서 그에 대한 미술사적 의의를 찾을 수 있을 것이다. ;This study aimed to examine the social perspective of Eduardo Arroyo (1937~2018) that has been consistently reflected in his works. Arroyo, born in Madrid in Spain, moved to Paris in 1958 and starting with the Nouvelle Figuration that attempted to testify to the contemporary society through art, he has consistently displayed the works that capture the reality of society until his returning to Spain in 1982. His works, in particular, have shown the characteristics of each period according to his residence and the formative differences together with the attitude of artist toward society. In this regard, this study aims to analyze how the social consciousness of Arroyo was expressed in his works by examining the works during his entire period through a classification based on the places where he stayed. The social consciousness of Arroyo is closely associated with the post-war political and social situations in Spain. At the time of his birth, Spain was in political chaos due to the civil war caused by the Franco-led fascism camp and the critical view of Arroyo on the regime began to be established in conjunction with the personal backdrop related to the Republican Party. Although the art community in Spain under the dictatorship was limited in its movement except the abstract tendency, Arroyo was able to study at the Lycée Français de Madrid in a relatively free atmosphere and encounter the education of social critical art. In addition, it is thought that the critical art trends occurred in some areas, such as Valencia, would be a base of the realistic art perspective of Arroyo, and it seems to be on the actual track by participating in the Nouvelle Figuration in Paris. Based on the background facts aforementioned, the works of Arroyo can be largely classified into 4 periods. In Paris where he began his work activities, Arroyo strongly exposed his criticism on the situation in his country Spain as well as the post-war international community. He accused the repressive reality of the dictatorship at the time in a way that makes a caricature those in power using parodies. In addition, Arroyo has, along with the artists of Nouvelle Figuration, criticized the conventional art society, which was pursuing the formalistic art, and introduced the narrative, which is a literary element that they rejected, in diverse ways on the canvas. Arroyo, after moving to Milan due to the revolution failure in May 1968, looked back on his activities in Paris and attempted to reflect the concerns about the roles and attitudes as an artist in society, and experimented with a new formativeness that was different from the past. Later on, Arroyo was expelled from Spain and became the stateless, and he realized his position as an artist living in another country since 1974 and raised the issues on the social problems caused by asylum as well as the psychological alienation and isolation. Even after returning to Madrid permanently as well, he continued to stay with his attitude that intended to demonstrate the reality through his works. In other words, based on the consciousness that the record of reality will soon become a history, Arroyo intended to be a witness of history who is living in the contemporary era by reflecting the forgotten and distorted events on the canvas. Furthermore, he also showed anecdotal images by reconstructing a classical painting into a new context. Through this study, it was able to confirm the differences in social consciousness and formativeness contained in the works of Arroyo according to each period. Nonetheless, one thing in the common that encompasses all works in his entire period is that he captured the contemporary social reality in which he has lived. Such attitudes of Arroyo were stemmed from his constant interest in life, institutions and people around him, and it will be significant from the art history perspective in that he has demonstrated himself as a new realist who intended to talk the reality through his works and share it with his contemporaries.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE