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心汕 盧壽鉉(1899-1978)의 作品世界 硏究

Title
心汕 盧壽鉉(1899-1978)의 作品世界 硏究
Other Titles
A study on the Works of Simsan Noh Soo-hyun(1899-1978)
Authors
이송은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
본 연구는 격변했던 한국 근대와 현대시기를 거쳐 일생 동안 활발한 활동을 펼친 心汕 盧壽鉉(1899-1978)의 생애 및 전반적인 작품세계를 고찰하여, 그동안 주목받지 못했던 노수현의 작품까지 모두 총괄하고자 시도했다. 노수현은 회화뿐만 아니라 새로운 시대상황에 발맞추어 삽화, 만화 등의 장르를 넘나들며 적극적인 미술인으로서의 면모를 보인 바 있다. 다양한 잡지의 표지 및 삽화에 참여하고, 신문사에 학예부 기자로 재직하며 연재소설삽화 및 미술부 관련 작업을 병행하는 한편, 화가로서 자신만의 화풍을 모색하고 개척하기를 게을리 하지 않았다. 또한 해방 이후 교육자로서 현대 동양화단의 후학들을 양성하고 미술인들이 결집하는 《대한민국미술전람회(大韓民國美術展覽會)》와 같은 관전에서 오랜 기간 심사위원으로 활동하며 당대 동양화 경향에 영향을 끼친 것은 물론, 각종 단체의 위원 및 회원 등 주요 직위를 역임하며 현대화단의 기틀을 다졌다. 더욱이 그는 약 80년간의 화업(畵業)을 통해 사실적인 사생을 바탕으로 암석을 주요 소재로 한 자신만의 독창적인 화풍을 이룩한다. 따라서 노수현의 행적을 살펴보는 것은 한국 근대 미술사 및 초기 현대미술사의 흐름을 함께 목도한다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다. 지금까지 노수현에 관한 학계의 연구는 대다수 산수화 부문에 집중해서 이루어져 왔다. 하지만 노수현이 근대기 작업했던 삽화 및 만화는 그 양이 방대하며 근대 삽화계를 이해하는 필수 자료로서의 가치도 크다. 또한 서울대에서 교육자로 활동하던 시기에 단순히 후학을 양성한 것 뿐 아니라 해외에 자신의 작품을 출품해 한국 미술을 알리거나, 여러 번 관전의 심사위원을 맡는 등 화단의 주류에 속하며 시대상황에 맞춰 적지 않은 역할을 수행해 왔다. 한 예술가를 이해하기 위해서는 그의 전반적인 미술활동을 종합적으로 살펴보아야 할 것이며 그렇게 함으로써 비어있던 공백을 채우고 더욱 폭넓은 이해가 가능할 것으로 생각된다. 따라서 본 연구는 지금까지 주목받지 못했던 삽화가, 만화가, 장정가 나아가서 교육자 및 미술행정가의 여러 가지 면모를 갖추었던 노수현에 대해 종합적으로 고찰해보고자 했다. 특히 본고는 기존에 적극적으로 활용되지 않았던 노수현과 관련한 근대시기 신문 자료 및 잡지 등을 모아 자료를 확충시켜, 근대사 노수현의 작품 공백을 채우고자 했다. 해방 이후 작품 분석의 폭을 넓혔으며, 노수현에 관한 기록 등을 1차 사료를 통해 재확인하는 작업을 거쳤다. 또한 노수현의 작품을 종합적으로 고찰함으로써 발견되는 다양한 서명 및 인장의 변화에 주목했는데 이는 노수현이 작가로서, 삽화가로서 자신을 드러내는 주체의식 표현의 일환이라고 생각되어 중요성이 있다고 판단된다. 이 과정을 통해 시기별 변화를 찾아내 노수현 작품의 연대를 추정하는데 도움이 되고자 했으며 미처 밝혀지지 않았던 작품을 포함시키면서 작품세계를 확장하여 조망했다. 본 연구는 노수현의 작품 활동을 대략 시기별로 나누어 분석해보았다. 먼저, 노수현이 그림을 처음 접한 수학기 작품을 통해 전통화풍을 어떻게 습득했는지 살펴보았다. 1920년대는 변화하는 시대에 발맞춰 각종 전람회 참여 등을 통해 이전의 전통화풍에서 벗어나고자 어떠한 시도를 했는지, 다양한 삽화 작업 속에서 드러나는 노수현의 현실의식 역시 함께 고려했다. 이러한 삽화 작업을 통해 노수현은 화가들 뿐 아니라 당대 유명한 문예계 인사들과 교유하며 자연스럽게 영향을 주고받았던 것으로 생각된다. 다음으로는 1930년대 폭발적으로 증가하는 삽화에 주목하여, 삽화가로서 발전하는 모습과 관전 양식에서 탈피하여 자신만의 조형적 실험을 더해가는 화풍을 살펴보고, 1940년대에 들어서 독자적인 화풍을 찾아가는 과정을 고찰해보았다. 마지막으로 해방을 맞아 현대화단에 이르기까지 노수현의 활동과 작품을 위주로 살펴보며, 노수현이 현대화단에서 어떠한 역할을 수행했는지, 어떻게 본인의 화풍을 끊임없이 변화시키며 화업에 몰두하는지 관찰해보았다.;This study examined the life and overall works of Simsan Noh Soo-hyun(心汕 盧壽鉉, 1899-1978), who was active for his entire life throughout the turbulence modern and contemporary period of Korea, and attempted to generalize all of his works never stepping into the spotlight until now. Noh Soo-hyun was an active artist not only in painting but also in the genre of illustrations and cartoons in line with the new era. He made a constant effort to seek and develop his own style of painting as a painter, while he participated in various magazine covers and illustrations, worked as a journalist of the department of art and science in newspaper, and also worked on serial novel illustrations and art department. In addition, as an educator after the liberation, he served as a judge of official exhibitions such as 《National Art Exhibition of The Republic of Korea (大韓民國美術展覽會)》, which fostering young painters and gathering artists, for a long time and influenced the trend of East Asian Painting at the time, as well as served in key positions such as a committee and a member of various organizations, laying the groundwork of the modern Korean painters. Furthermore, he achieved his own unique style of painting with the main theme of rocks based on realistic painting from nature through his paintings for about 80 years. Therefore, examining his achievements can be significant in that witnessing the trends of Korean modern art history and early contemporary art history. Until now, the academic researches on Noh Soo-hyun was mostly focused on his landscape paintings. However, the amount of illustrations and cartoons that he worked on in the modern era is enormous and has great value as essential materials to understand the modern illustration. Also, when he was an educator at Seoul National University, he carried out a significant role in the mainstream of the painters keeping up with the times, including exhibiting his works overseas to promote Korean art or to serve as a judge for official expositions several times, as well as fostering young artists. In order to understand an artist, it must examine his overall artistic activities comprehensively, by so doing, it is thought that it is possible to fill the empty space and understand more broadly. Therefore, this study intended to comprehensively consider Noh Soo-hyun, who had many aspects of an illustrator, cartoonist, and book binding designer, not being noticed, as well as an educator and art administrator. In particular, in this study, it attempted to expand the data collected from newspapers and magazines related to Noh Soo-hyun, which was not actively used before, to fill the blank of Noh Soo-hyun's works in modern history. It expanded the scope of analysis on his works after liberation, and went through the reaffirmation with the first historical records on him. It also noted various changes in his signatures and seals found through the comprehensive consideration on Noh Soo-hyun's works, and it was thought that it is significant because it was considered the part of the expression of self-consciousness revealing himself as a writer and illustrator. Through this process, it intended to be helpful to estimate the years of his works by finding the changes by period, and included those that had not been revealed yet to expand and overview his world of works. This study analyzed Noh Soo-hyun's work activities by period. First of all, it examined how Noh Soo-hyun acquired the traditional painting style through the apprenticeship which was the painting he encountered first. It also considered his sense of reality revealed in various his illustrations and how he tried to escape the previous traditional style of painting by participating in various exhibitions in line with the changing times in the 1920s. It is thought that he interacted with famous literary and artistic figures of the time and naturally influenced them each other as well as painters through these illustrations. Next, focusing on the explosive growth of illustrations in the 1930s, it examined his improvement as an illustrator and the painting style adding his own formative experiment by escaping from the official exhibition style, and considered the process of finding his own painting styles in the 1940s. Finally, it researched around his activities and works in the contemporary paintings after liberation, and it inspected his role in the contemporary art world and how he constantly changed his painting style and immersed himself in painting.
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