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게임과몰입 청소년의 관계성 증진을 위한 밴드합주 프로그램 개발

Title
게임과몰입 청소년의 관계성 증진을 위한 밴드합주 프로그램 개발
Other Titles
Development of a band ensemble program for increased relationship of game-addicted youth
Authors
최다솔
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
The purpose of this study is to develop a band ensemble program to improve the relationship between game and immersive youth and to verify its validity. The development of this program was based on the establishment of a theoretical foundation based on the analysis of previous studies. First, the theoretical basis for the necessity of improving the relationship between games and immersion youth was confirmed through previous research for program development. In order to improve the relationship, the basic psychological need theory included the satisfaction of the need for relationship and the need for competence, and the common elements necessary for the program development were extracted through a review of prior research on interventions using bands. The developed program aims to present the final program to a total of three music therapy experts and adolescent intervention experts through the process of revising and supplementing after the first and second validation and evaluation. The characteristics of the final developed program are as follows. First, this program was presented by constructing a band ensemble program centering on the program that induces the improvement of the relationship between game and immersion youth. Second, the basic psychological needs theory was used as a theoretical framework, and the need for competence was also dealt with in order to promote the relationship experience more efficiently in consideration of the characteristics of the band ensemble. Third, in each session, a detailed structuring strategy was used, as well as the skill of playing the band instrument and the difficulty of musical elements. This study has the limitations of a limited scope of research to program development and goodity verification. However, there is a good will that the new attempt was made in that it was applied in accordance with the purpose of the study as a development study of the band music mediation program of the game and the indescrimy youth.;본 연구의 목적은 게임과몰입 청소년의 관계성 증진을 위한 밴드 합주 프로그램을 개발하고 이에 대한 타당도를 검증하는 것이다. 본 프로그램 개발은 선행연구 분석에 따른 이론적 기반 확립을 바탕으로 하였다. 먼저, 프로그램 개발을 위해 선행연구 조사를 통해 게임과몰입 청소년의 관계성 증진 필요에 대한 이론적 기반을 확인하였다. 관계성 증진을 위해 기본심리욕구 이론 중 관계성 욕구와 유능성 욕구의 충족을 포함시켰고, 밴드 활용 중재 선행연구 고찰을 통해 프로그램 개발에 필요한 공통요소를 추출하였다. 개발된 프로그램은 음악치료 전문가와 청소년 중재 전문가 총 3인에게 1차, 2차에 걸친 타당도 검증 평가 후 수정 보완 작업의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 제시하고자 한다. 최종 개발된 프로그램의 특성은 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램은 게임과몰입 청소년의 관계성 증진을 유도하는 프로그램을 중심으로 밴드 합주 프로그램을 구성하여 제시하였다. 둘째, 기본심리욕구 이론을 이론적 틀로 사용하였으며, 밴드 합주의 특성을 고려하여 관계성 경험을 더욱 효율적으로 촉진하기 위해 유능성의 욕구도 함께 다루었다. 셋째, 각 회기마다 밴드 악기 연주 기술 및 음악적 요소의 난이도 조절과 세부적인 구조화 전략을 사용하였다. 본 연구는 프로그램 개발 및 타당도 검증까지의 제한적 연구 범위의 한계를 갖는다. 그러나 게임과몰입 청소년의 밴드 음악 중재 프로그램 개발연구로서 연구의 목적에 따라 적용한 점에서 새로운 시도를 하였다는데 의의가 있다.
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일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
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