View : 791 Download: 0

국내 음악치료 및 음악교육에서의 온라인 매체활용 연구 고찰

Title
국내 음악치료 및 음악교육에서의 온라인 매체활용 연구 고찰
Other Titles
A Study on the Utilization of Online Media in Domestic Music Trerapy and Music Education Study
Authors
이지선
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수지
Abstract
본 연구의 목적은 온라인 매체를 활용한 국내 음악치료 및 음악교육 연구를 고찰하여 치료적 대안으로서 음악중재의 온라인 매체 활용을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 분석 기준에 따라 음악치료 7편, 음악교육 24편 총 31편의 연구를 선정하여 연구의 전반적 특징과 음악중재구성, 음악중재내용을 분석하였다. 분석 결과 음악치료와 음악교육은 각 학문적 분야에 따라 온라인 매체 활용 특성에 공통점과 차이점을 보였다. 온라인 매체 제공 환경은 음악치료 연구에서는 비대면으로 진행된 연구와 대면으로 진행된 연구의 비중에 차이가 거의 없었으나 음악교육 연구에서는 대면으로 진행된 연구가 많은 것으로 나타났다. 두 연구 분야 모두 음악중재에 사용한 온라인 매체종류로 컴퓨터와 모바일을 사용하였다는 점은 동일하였으나 활용된 플랫폼으로는 음악치료 연구는 애플리케이션과 웹사이트가 있었고 음악교육 연구는 애플리케이션과 웹사이트, 미디어wall, 플래시, 키넥트 등이 있었다. 음악치료 분야에서는 주로 정서지원을 목표로 쉽고 빠르게 음악중재를 할 수 있도록 음원 및 영상 전송, 저장, 재생하기 위한 다감각적 자극 전달의 도구로서 활용하였으며 음악치료 연구에서는 음악적 능력향상을 주요 목표로 하여 효과적인 음악학습이 가능하도록 자료 검색, 저장, 관리, 공유를 위한 도구로서 온라인 매체를 활용하였음을 확인하였다. 결과적으로 음악치료 분야에서의 온라인 매체 활용은 시간적・물리적 제한이 있어 치료기회의 접근이 어려운 대상자의 참여 기회를 확대해줄 수 있음을 시사한다. 음악교육 분야에서는 온라인 플랫폼을 이용해 제작한 멀티미디어 자료가 꾸준히 개발되고 있음을 알 수 있다. 한편, 음악교육 연구의 경우 개발연구가 많아 온라인 매체 활용 프로그램 및 지도안의 효과성을 검증하는 데 한계가 있어 추후 음악중재를 적용한 중재 연구가 진행될 필요가 있다. 본 연구는 음악치료 및 음악교육 내 온라인 매체를 활용한 음악 중재연구를 분석하여 온라인 매체의 치료적 활용 가능성을 높인 연구라는 점에 본 연구의 의의가 있다.;The purpose of this study is to provide basic data for the utilization of online media of music intervention as a therapeutic alternative by considering domestic music therapy and music education research using online media. According to the analysis criteria, a total of 31 studies were selected for seven music treatments and 24 music education sessions to analyze the overall characteristics of the research, the composition of music intervention, and the contents of music intervention. According to the analysis, music therapy and music education showed commonalities and differences in the characteristics of online media utilization depending on each academic field. The online media provision environment showed a small difference between non-face-to-face research and face-to-face research in music therapy research, however, music education research showed that there were many face-to-face studies. Both fields were the same type of online media used for music intervention, but the platforms used included applications and websites for music therapy research, and music education studies included applications and websites, mediawall, flash, and Kinect. In the field of music therapy, it was used as a multi-sensory stimulation delivery tool for music and video transmission, storage, and playback easily and quickly. Also, in music therapy research, it was used as a tool for data retrieval, storage, management, and sharing. As a result, the use of online media in the field of music therapy suggests that access to treatment opportunities can expand participation opportunities for subjects with physical limitations. In the field of music education, multimedia materials produced using online platforms are steadily being developed. Meanwhile, in the case of music education research, there is a limit to verifying the effectiveness of online media utilization programs and guidance due to the large number of development studies, so intervention studies with music intervention need to proceed in the future. This study is meaningful in that it is a study that analyzes music intervention studies using online media in music therapy and music education to increase the therapeutic utilization of online media.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE