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영화 <박물관이 살아있다(Night At The Museum, 2006)>에 나타난 작곡가 알란 실베스트리(Alan Silvestri)의 음악적 특징 연구

Title
영화 <박물관이 살아있다(Night At The Museum, 2006)>에 나타난 작곡가 알란 실베스트리(Alan Silvestri)의 음악적 특징 연구
Other Titles
study on Alan Silvestri musical Characteristics in the movie
Authors
여주은
Issue Date
2021
Department/Major
공연예술대학원 영상음악전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 할리우드에서 활동하는 영화음악 작곡가 알란 실베스트리(Alan Silvestri, 1950-)가 작곡을 담당한 영화 <박물관이 살아있다(Night At The Museum, 2006)>의 음악적 특징에 관한 연구이다. 알란 실베스트리는 1972년 할리우드 진출을 시작으로 104개의 작품을 다작한 작곡가로서 약 81명의 다른 감독들과 긴박한 액션부터, 호러, 멜로, 공상과학, 판타지, 가족애니메이션 등 자신의 범위를 하나의 장르로 국한시키지 않고 영화에 맞춰 확장시켜 나갔다. 이러한 영화와 음악의 상관관계에 따라 알란 실베스트리가 이처럼 다양한 감독들과 다작을 할 수 있었던 이유를 영화 <박물관이 살아있다>의 분석과 그에 따른 음악적 기능들을 통해 알아보고자 하였다. 본 연구의 음악적 특징을 분석하기에 앞서 할리우드 영화 음악사의 흐름을 파악하고 이를 통해 알란 실베스트리의 음악사적 위치를 알아보았다. 또한 작곡가의 생애와 작품세계를 연구하여 그의 음악적 경향과 배경적 요소를 살펴보았다. 본론에서는 영화 <박물관이 살아있다>의 서사구조를 발단, 전개, 위기, 절정, 결말 다섯 부분으로 나누어 줄거리를 파악하였고 이에 따른 음악 큐시트를 작성하여 In & Out에 따른 음악 분석을 통해 영상과 음악의 상관관계를 밝히고 그에 따른 음악적 기법과 음악적 기능들을 분석하였다. 연구 결과, 알란 실베스트리는 <박물관이 살아있다>의 영상에 맞춰 전형적인 영화음악의 기능을 충실히 사용하는 것을 알 수 있었다. 영화의 오프닝 타이틀에서 모자이크식 기법을 사용해 영화의 배경이 되는 박물관과 전시품들, 박물관 내부의 장소를 나열하고 있으며 라이트모티브(LeitMotiv)를 사용하여 전시품들과 특정한 장소에 따른 모티브를 제시하고 있다. 이는 영화 전반에 걸쳐 전조, 축소, 확장되거나 변주되고 있으며 이를 통해 고유성을 부여하고 영화의 이해를 도와준다. 또한 장면에 드러나지 않는 감정과 함축적 의미를 음악으로 나타내며 음악이 계속해서 흐르는 wall-to-wall 기능, 시대적 배경을 드러내는 기능, 소스음악을 사용하는 기능을 통해 스토리의 배경을 표현한다. 장면에 맞춰 음악이 비례하는 미키마우징(Mickey-Mousing)기법과 음악을 통해 속도를 강화, 완화하는 기능, 장면과 대비되어 코미디로 전환시키는 기능을 통해 생동감과 긴장감 또는 장면의 반전을 의도한다. 이와 같은 결론을 통해 작곡가 알란 실베스트리가 전형적인 영화음악의 기준안에서 그 기능을 충실히 수행하고 있음을 살펴볼 수 있었다. 이는 알란 실베스트리가 영화감독들의 성향에 관계없이 다양한 작품을 이어나갈 수 있었음이 입증되었으며 영화에 사용된 음악은 전형적인 영화음악의 견본 중 하나로 볼 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다. ;This dissertation illustrated the musical characteristics in the film which were composed by a Hollywood film music composer, Alan Silvestri. He is a composer who has composed 104 film scores since his debut in 1972 and he extensively collaborated with around 81 directors without regarding the film genres. By considering the correlation between film and score, I tried to find out the reason why Alan Silvestri was able to prolific with such various directors through the analysis of the movie and musical functions accordingly. Before analyzing the musical characteristics of this study, the flow of the music history of Hollywood films was identified, and the position of Alan Silvestri’s was identified through this. In addition, by studying the life of the composer and the world of his work, his musical trends and background elements were examined. In the main body, the cue sheet was arranged based on the plots by separating the narrative structure into 5 parts, and the relation of musics with images in the film was explained through musical interpretation according to In & Out. Even musical conceits and functions were analyzed. As a result, it was led that Silvestri appropriately used the function of typical score matching with the images viewed in the film. In the opening title, which is a frame of typical movie music, the mosaic method is used to list the museums, exhibits, and places inside the museum that are the background of the film, and the exhibits and motives according to specific places inside the museum using LeitMotiv are presented. This is transposed, reduced, expanded, or varied throughout the film, which gives uniqueness and helps the understanding of the film. Music expresses emotions and connotations that are not revealed in the scene as music, and expresses the background of the story through the function of wall-to-wall, the function of revealing the background of the times, and the function of using source music. The Mickey-Mousing technique in which the music is proportional to the scene, the function of enhancing and easing the speed through music, and the function of converting it into a comedy in contrast to the scene, it intends to have a sense of vitality and tension, or a reversal of the scene. In conclusion, it can be regarded that the composer Alan Silvestri adequately performed its function within the standard of typical film music in this paper. This proved that Alan Silvestri was able to go through various films without regard on director’s disposition and highlights that the music used in this film can be regarded as one of the typical film music specimens.
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