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영화 <아이, 로봇>의 음악 분석을 통한 마르코 벨트라미(Marco Beltrami)의 음악적 특징 연구

Title
영화 <아이, 로봇>의 음악 분석을 통한 마르코 벨트라미(Marco Beltrami)의 음악적 특징 연구
Other Titles
A study on Marco Beltrami`s musical characteristics in the movie ‘I, Robot, 2004’
Authors
장혜리
Issue Date
2021
Department/Major
공연예술대학원 영상음악전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 작곡가 마르코 벨트라미(Marco Beltrami, 1966 ~ )가 음악을 담당한 영화 <아이, 로봇 (I, Robot, 2004)>의 음악적 특징에 관한 연구이다. 많은 공포영화의 음악들로 유명한 마르코 벨트라미는 코미디, 드라마, 액션, SF. 로맨스, 다큐멘터리, TV 시리즈 등에 이르는 폭넓은 장르에 대한 음악 또한 활발히 작업하고 있는 작곡가이다. 그는 현대음악의 어법의 깊은 이해를 바탕으로 다양한 악기들을 창의적으로 섞거나 변형시켜 새로운 소리를 얻어냄으로써 영화 속 세상을 음악 실험의 장으로 삼는다. 또한, 필요에 따라 어쿠스틱 악기와 전자악기를 결합하여 하이브리드적인 사운드를 구현한다. 영화 <아이, 로봇>의 많은 부분에서는 위와 같은 그의 음악 특징들이 녹아있다. 본 연구자는 감독인 알렉스 프로야스(Alex Proyas, 1963, ~ )가 사실적인 묘사를 통해 독창적으로 표현하고자 했던 로봇과 인간의 공존하는 미래세상의 모습에서부터 감정을 가질 수 있는 로봇까지 이르는 영화의 주제를 마르코가 음악적으로 어떻게 표현하였는지 탐구하고자 한다. 본 연구에 앞서 <아이, 로봇> 작품이 탄생하기 전까지 미국의 SF 영화의 변천사와 대표적 영화 및 영화음악을 살펴보았으며, 마르코 벨트라미의 생애와 작품세계를 조사하여 그의 음악적 배경과 작곡 스타일을 알아보았다. 또한, 감독인 알렉스 프로야스와 <아이, 로봇>의 제작 배경을 조사하여 작품의 연출 의도를 알아보았다. 연구의 방법으로 영화의 줄거리를 흐름에 따라 발단, 전개, 위기, 절정, 결말 다섯 부분으로 나누어 각 장면에 대한 음악을 분석함으로써 음악이 어떠한 방식으로 기능하는지 알아보았다. 연구 결과 영화 <아이, 로봇>의 음악은 미래적인 주제를 표현하기 위해 오프닝 음악과 엔딩 크레딧 음악을 기존 영화들과 다른 방식으로 사용하며 차별성을 두었고, 주요 장면 및 인물에 대한 4개의 테마 모티브가 사용되며 스토리에 개연성을 부여하였다. 주로 상황을 묘사하는데 사용된 음악은 어쿠스틱 악기의 독특한 연주방법을 통해 전자음악에서 발현되는 소리를 연상케 하거나 장소에서 느껴지는 공간감까지도 음악으로 나타내었으며, 몇 가지 특정 피규어(Figure)를 설정하여 영화 전체에서 사용하는 새로운 시도를 하였다. 또한, 음악은 영화 속의 효과음을 포함한 사물이나 인물의 움직임까지도 구현하고 있었다. 피치가 다소 부정확한 민속악기의 사용은 오케스트라 악기의 소리와 구분되며 인공지능이나 감정을 지닌 로봇으로 묘사되는 영화 속 새로운 존재를 표현한다. 로봇과 인간이 공존하는 미래 세상을 그리는 본 영화의 음악에서는 등장인물의 감정을 강화하는 주요 기능은 거의 나타나지 않았다. 본 연구를 통하여 마르코 벨트라미의 다양한 작품들이 앞으로도 더욱 심도있게 연구되길 기대하며, 본 논문이 앞으로 있을 마르코 벨트라미의 영화 음악을 연구에 많은 도움이 되기를 바란다.;This research paper is a study of the musical characteristics of "I, Robot (2004)," for which Marco Beltrami (1966 ~) composed music. Beltrami, known for his many horror films, is a composer who is also actively working on music for a wide range of genres to include: comedy, drama, action, SF, romance, documentaries, TV series, and much more. Based on his deep understanding of the grammar in modern music, he creatively mixed and transformed various instruments to produce new sounds, creating a world within the movie for his musical experiments. In addition, he combined acoustic and electronic instruments as needed to implement hybrid sounds. In many parts of the film “I, Robot,” the above-mentioned musical characteristics were incorporated. This research explored how Beltrami musicalized the theme of the film, creatively expressed through realistic depictions by the director, Alex Proyas (1963 ~), in a future where humans and robots coexist. Prior to the start of this research study into the film "I, Robot," the vicissitudes of American SF films, representative films, and film music were explored. Then Beltrami's life and the world of his works were examined to understand his musical background and style of his compositions. Also the background of the production of the film, along with Proyas’intentions of the production were investigated. As a method of research, the film's plot was divided into five parts: beginning, development, crisis, climax, and ending. Each part was then analyzed to find out how the music functioned in various scenes. This research study concludes that the opening music and ending credit music were utilized in a unique way apart from existing films to express future themes, which differentiated the music of the film “I, Robot.” The four theme motifs for major scenes and characters were used to bridge scenes via musical transitions and provided a smooth flow to the story. The music chosen to describe the situations were reminiscent of the sounds associated with electronic music, the music even gave spatiality of place through a special method of playing acoustic instruments. The music in the film has gone beyond the traditional mode of film music by using musical figure, the shortest phrase, in a unique way. Some specific "figures" were composed, modified and used in various combinations throughout the movie. In addition, the music implements the movement of objects and characters, including sound effects in the film. The use of folk instruments, which are somewhat inaccurate in pitch, are distinguished from the sounds of orchestral instruments. These sounds expressed a new presence in the film shown as a robot with artificial intelligence and emotions. In the music of the film, which depicts a future world where humans and robots coexist, major functions were rarely found to strengthen the emotions of the characters. Through this research study, we hope to inspire and be of great help to those who choose to further study Marco Beltrami's various works and his future film music.
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