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신맛과 단맛을 지닌 기호식품 패키지의 색채특성에 관한 연구

Title
신맛과 단맛을 지닌 기호식품 패키지의 색채특성에 관한 연구
Other Titles
A study on color characteristics in favorite food package with sour and sweet tastes
Authors
김석영
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
The boundaries between meals and snacks are being broken due to changes in the eating habits of busy modern people, and more and more people are choosing favorite foods instead of meals. Consumption of favorite foods is also rapidly increasing in that they can eat foods with sour and sweet tastes and soothe their bodies and minds at a time when they are stressed out at work and at home for various reasons. With such increased consumption and the constant release of food with various flavors and fun, consumers' preferences have an important impact on product selection, and the most commonly considered factor is taste. It may be thought that the taste will not be known until the food is put into the mouth, but the color of the food and food package allows us to feel the taste, making it more convenient to get information about the taste, and choose the product. In this study, the color characteristics of packages applied to foods with sourness and sweetness are analyzed, and surveys are conducted on adult men and women in their 20s and 30s on color association according to the intensity of sourness and sweetness. The results of the study are expected to help food companies make effective color plans for packages of foods that have sourness and sweetness. To find out the color characteristics of packages applied to favorite foods, eighteen jellies, eight ice creams, six snacks and six chocolates were selected for analysis. The selected foods are classified into 14 sour, 12 sweet, and 12 sweet and sour flavors by taste. Then, the color characteristics of the dominant, assort and accent colors used in the total of 38 food packages selected are analyzed by product and flavor. Also, through a survey to find out the associated colors related to sourness and sweetness, the distribution of associated colors corresponding to the three stages depending on the intensity of sourness and sweetness is found. The results of this study are as follows: Dominant colors included in the packages for sour-flavored food are mainly composed of GY, Y type color of bright-tone and PB type color of vivid and deep-tone. On the other hand, Dominant colors included in the packages for sweet-flavored food are mostly made up of Y type color of bright, pale-tone and YR type color of vivid-tone, while those included in the packages for sweet-flavored food mainly consist of R, Y type color of bright, vivid-tone. In general, dominant colors are distributed in the midium-high chromaticness and midium-high brightness. As a result of a survey of associated colors according to the intensity of sourness and sweetness, there is a more variety of associated tones in sweetness than sourness. In addition, as the intensity of the sourness gradually increases, the area of hue of associated colors narrows and a wide difference in tone exists. The stronger the sourness, the higher the brightness of the associated color, while the stronger the sweetness, the lower the brightness of associated color and the higher the chroma. While the types and tastes of favorite foods vary day by day, the use of uniformed colors according to taste has reduced the meaning of taste information. However, this study shows that the associated color characteristics vary depending on the intensity of the taste. When foods with sourness and sweetness are developed and released in the future, these study is expected to be the basis for researching ways to effectively represent the type of taste and the strength of taste through color.;바쁜 현대인들의 식습관 변화로 식사와 간식의 경계가 허물어지고 있으며 식사 대신 기호식품을 택하는 사람도 늘고 있는 추세이다. 직장과 집에서 많은 시간을 보내며 여러 가지 이유로 스트레스가 많아진 상황에서 신맛과 단맛을 지닌 기호식품을 먹으며 위안을 받고 지친 몸과 마음을 달랠 수 있다는 점에서 기호식품 소비량도 빠르게 증가하고 있다. 이처럼 늘어난 소비량과 함께 다양한 맛과 재미를 가진 기호식품이 끊임없이 출시되고 있으므로 제품을 선택하는 데 구매자의 기호가 중요하게 작용하고 있으며 일반적으로 가장 많이 고려하는 것은 맛이다. 맛은 식품을 입에 넣기 전까지는 알 수 없을 거라 생각할 수 있지만 시각으로 인해 전달되는 색채의 감각에 의해 우리는 맛을 느낄 수 있으며 특히 식품과 식품 패키지의 색채를 통해 소비자가 대략적인 맛정보를 얻고 입맛을 돋우며 제품을 선택하는 데 보다 편리함을 누릴 수 있다. 이에 본 연구에서는 현재 시중에 판매되고 있는 신맛과 단맛을 지닌 기호식품 패키지의 색채특성을 분석하였고, 20-30대 성인남녀를 대상으로 신맛과 단맛의 강도에 따른 연상 색채 설문조사를 진행하여 얻은 결과를 토대로 맛의 강도에 따른 적절한 색채를 제안하여 식품 기업이 신맛과 단맛을 지닌 기호식품 패키지의 효율적인 색채계획을 하는 데 돕고자 한다. 기호식품 패키지의 색채특성을 알아보기 위해 판매량이 높은 젤리 18개, 아이스크림 8개, 과자 6개, 초콜릿 6개를 분석 대상으로 선정하였으며 제품을 맛별로 구분하면 신맛 14개, 단맛 12개, 새콤달콤한맛 12개이다. 이렇게 선정된 총 38개의 기호식품 패키지에 사용된 주조색, 보조색, 강조색의 색채특성을 제품별, 맛별로 분석하였다. 다음으로 신맛, 단맛과 관련한 연상 색채를 알아보는 설문을 통해서 신맛과 단맛을 강도에 따라 3단계로 구분하여 각각에 대응하는 연상 색채 분포를 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 신맛 기호식품 패키지의 주조색에는 Bright톤의 GY색상, Y색상과 Vivid, Deep톤의 PB색상이 주로 사용된 반면, 단맛 기호식품 패키지에는 Bright톤, Pale톤의 Y색상과 Vivid톤의 YR색상이, 새콤달콤한맛 기호식품 패키지에는 Bright, Vivid톤의 R색상과 Y색상이 많이 사용되었다. 또한, 일반적으로 중·고명도 중·고채도 영역에 주조색이 분포하고 있으며 맛에 따른 색채 사용 경향을 살펴보면 색조에서보다 색상에서 큰 차이가 나타났다. 신맛과 단맛의 강도에 따른 연상 색채 설문 결과, 신맛보다 단맛에서 연상 색채의 색조가 다양하게 분포하였다. 또한, 신맛에서는 맛의 강도가 점차 강해짐에 따라 연상 색채의 색상 영역이 좁아졌으며 색조에서 큰 차이를 보였다. 신맛의 강도가 강해질수록 연상 색채의 명도가 높아졌으며 반면에 단맛에서는 맛의 강도가 강해질수록 연상 색채의 명도가 낮아지고 채도가 높아졌다. 기호식품의 종류와 맛은 날이 갈수록 다양해지는 반면 기본맛에 따른 획일화된 색채 사용으로 맛정보의 의미가 이전보다 줄어들었다. 그러나 본 연구를 통해 맛의 강도에 따라 연상 색채특성이 차이 나는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 추후에 신맛과 단맛을 지닌 기호식품을 개발할 때 색채를 통해 맛과 맛의 강도를 효과적으로 나타내기 위한 방안을 연구하는 데 기초자료가 될 수 있기를 기대해본다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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