View : 316 Download: 0

애니메이션 <아이스 에이지(Ice Age, 2002)>의 음악 분석을 통한 데이비드 뉴먼(David Newman)의 음악적 특징 연구

Title
애니메이션 <아이스 에이지(Ice Age, 2002)>의 음악 분석을 통한 데이비드 뉴먼(David Newman)의 음악적 특징 연구
Other Titles
A study on The Musical Characteristics 0f David Newman : Analysis of the movie
Authors
최서우
Issue Date
2021
Department/Major
공연예술대학원 영상음악전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 애니메이션 <아이스 에이지(Ice Age, 2002)>의 음악을 담당한 작곡가 데이비드 뉴먼(David Newman, 1954-)의 음악적 특징에 관한 연구이다. <아이스 에이지>는 블루 스카이 스튜디오(Blue Sky Studio)에서 제작하고, 20세기 폭스사(20th Century Fox)가 배급한 애니메이션으로 극 중에서 스크랫 역할의 목소리로도 참여한 크리스 웨지(Chris Wedge, 1957-), 카를루스 사우다냐(Carlos Saldanha, 1968-)가 공동으로 감독을 맡은 데뷔작이자, 데이비드 뉴먼이 음악을 작곡한 작품으로 20,000년 전, 빙하시대를 배경으로 이주하는 동물들 가운데 동물과 인간 아기의 모험과 우정을 담은 애니메이션이다. 본 논문은 작곡가 데이비드 뉴먼의 <아이스 에이지>에 사용된 음악분석을 통해 데이비드 뉴먼의 음악적 어법과 작품 의도를 파악하고자 하였다. 이를 위해 먼저 영상 속에 반영된 애니메이션의 특징과 음악들을 살펴보았고, 데이비드 뉴먼의 생애와 선행 작품들을 조사하여 그의 음악적 배경과 스타일을 알아보았으며 그의 집안이자, 음악가 집안으로서 익히 알려진 뉴먼 가(The Newman Family)에 대해서도 조사하였다. 연구 방법으로는 <아이스 에이지>의 서사구조에 맞추어 발단, 전개, 절정, 결말 4가지 단계로 나누어 줄거리를 정리하고 음악의 인 앤 아웃(In & Out)을 큐시트(Cue sheet)로 작성하여 각 단계에 만들어진 음악들을 분석하여 음악이 표현하는 바와 음악적 기능과 특징들을 정리하였다. 감독들의 연출 의도에 따라 인물들의 특성과 움직임, 극 중 상황에 따라 달라지는 인물들의 감정변화와 작품이 전달하고자 하는 함께 가자는 메시지를 음악적으로 어떻게 구현하였는지 알아보았으며 이를 통해 <아이스 에이지>에서 나타난 데이비드 뉴먼의 음악적 특징과 애니메이션 영화음악의 특징을 연구하였다. 연구 결과, <아이스 에이지>에서 음악은 애니메이션의 전반적인 부분을 차지하였으며, 음악이 상황을 보여주거나 감정과 장면 효과를 더욱 강화하였으며 악기의 음색을 각각의 등장 인물들에게 다르게 주어 인물의 성격을 나타내었고 그에 따른 인물 모티브를 사용해 인물의 특성을 묘사하여 장면의 효과를 극대화했다. 또한, 애니메이션 음악의 특징으로서 음악의 시작과 끝이 장면과 맞아 시작하고 끝나는 싱크 포인트(Sync point)가 보였으며, 음악이 장면 또는 행동을 강조하는 힛 포인트(Hit point) 요소가 많이 보였다. 영상기법 중 하나인 슬로 모션(Slow motion)이 보이는 장면에서는 영상의 효과가 더욱 돋보여지도록 음악을 사용하였고, 주요 등장인물인 나무늘보 시드와 매머드 매니, 검치호랑이 디에고, 아기 로산이 함께 이동할 때 유일한 노래 곡“Send Me On My Way”를 사용하여 가사를 통해 전반적인 주제를 더욱 각인시켰으며 애니메이션 끝에서는 같은 곡을 악기로만 연주된 연주곡(Instrumental music)을 사용하여 애니메이션은 끝나지만, 이들의 모험이 앞으로도 계속되어 시리즈가 이어질 것을 암시하고 있었다. <아이스 에이지>에 나타난 데이비드 뉴먼의 음악은 감독의 연출 의도에 따라 밀접하게 사용되었으며 상황적, 배경, 시간이 지남에 따른 장면 그리고 등장인물들의 성격과 행동뿐만 아니라 그들에게 벌어지는 모든 상황과 모습을 애니메이션이 전달하고자 하는 메시지를 음악적으로 표현하고 있었다. 이러한 음악은 극 중 동물들이 빙하시대를 맞이하여 이주하면서 또, 인간에게 아기를 찾아주러 가는 여정 속에서 서로 오해하고 싸우고 여러 가지 사건을 겪으며 모험을 통해 우정을 쌓아가는 모습을 더욱 사실적으로 보여주어 애니메이션의 핵심적인 역할임을 알 수 있었다. 본 논문의 연구를 통해 애니메이션의 음악뿐 아니라, 저평가되었거나, 많이 알려지지 않은 데이비드 뉴먼에 관한 연구가 연속해서 이루어지길 기대하며, 이 연구가 데이비드 뉴먼의 영화음악에 대한 기초 문헌이 되면서 재평가되기를 바란다.;This purpose is a study on the musical characteristics of David Newman, a composer in charge of music for the animation . is an animation produced by Blue Sky Studio and distributed by 20th Century Fox, co-directed by Chris Wedge and Carlos Saldanha. This purpose sought to understand David Newman's musical grammar and intentions by analyzing the music used in David Newman's . To this end, I first looked at the features and music of the animation reflected in the video, examined David Newman's life and prior works to find out his musical background and style, as well as his family and well-known as a musician's family. As a method of research, the plot was divided into four stages according to the narrative structure of , which were divided into four stages: beginning, development, climax, and ending, and the in & out of the music was written as a cue sheet to analyze the music produced at each stage to organize the musical functions and characteristics. I examined the characteristics and movements of the characters according to the directors' intentions, changes in the emotions of the characters in the play, and how the work musically embodied the message to go together, which was intended to convey, and through this, I studied the musical features and animation film music features of David Newman in . As a result of the study, music took up an overall part of animation, and the music showed the situation or strengthened emotions and scene effects, and the musical instrument's tone was to different each character to show the character's character, and the character motif was used to maximize the effect of the scene. Also, as a feature of animation music, the start and end of the music were seen as sync points that matched the scene, and many elements of the music being hit point with scenes or actions were seen. In scenes where slow motion, one of the video techniques, was shown, music was used to highlight the effect of the video, and the main characters, Sloth Seed, Mammoth Manny, Geomchi Tiger Diego, and Baby Rosan's song "Send Me On My Way" were used to further awaken the overall theme and play only the same instrument at the end of the animation. In David Newman's music was closely used according to the director's intention to direct and musically expressed the message that animation wanted to convey not only the context, background, scenes over time, and characters' personalities and behaviors, but also all the situations and images that happen to them. This music was shown to be a key role of animation as animals moved to the Ice Age and showed more realistically that they misunderstood each other, fought each other, went through various events, and built friendship through adventure on their journey to find a baby. I hope that the work in this purpose will lead to a series of studies on David Newman, who is undervalued or unknown, as well as the music of animation, and will be reevaluated as David Newman's basic literature on film music.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 영상음악전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE