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현대 패션디자인에 나타난 시간관의 유형

Title
현대 패션디자인에 나타난 시간관의 유형
Other Titles
Aspects of Time within Contemporary Fashion Design : Exploring Masion Margiela’s design
Authors
김소영
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
오늘날 현대인들은 과학의 발달로 물질문명의 급격한 변화를 경험하고 있다. 이러한 급변하는 사회에 살고 있는 현대인들에게 시간이란 단편적 순간으로 쪼개지고 일률적으로 관리되는 대상 중 한 가지이며 양적인 가치로 생각되고 효율적으로 사용해야 하는 재화처럼 여긴다. 즉 자신이 성취하고자 하는 단편적인 목적을 위한 시간개념을 지향하며 그 외의 시간이나 상황은 등한시 한다. 즉 시간이 지니는 다각적인 중요성을 간과하고 있다. 본 연구는 변화와 흐름을 기반으로 하고 있는 패션 디자인에 적용된 시간의 표현방법에 관한 관심으로 시작되었다. 이에 본 연구는 현대 패션 디자인의 나타난 시간성에 주목, 고찰하여 그 시간관을 유형화함으로써 오늘날 사회 변화와 인식의 변화로 인해 간과하고 있는 시간의 본질적 개념을 재인식하고자 한다. 즉, 본 연구는 사회의 다각화, 세계화, 융복합, 뉴미디어 기술 발달로 인해 유연해진 사고로 실험적이고 독특한 디자인이 많이 나타나는 현대 패션디자인에 있어서 시간의 개념이 어떠한 유형으로 표현되는가에 대한 논의이다. 이러한 시간의 탐구에 있어서 여러 학자들의 철학적 견해와 동양과 서양의 다른 시간관, 사회적 경향을 기반으로 시간관을 유형화하고 그 특징을 살펴보았다. 나아가 현대 패션디자인에 나타난 시간의 개념을 조사하고 그 중 패션 디자인 분야에서 창의적 발상으로 인해 세계적인 영향력을 지닌 메종 마르지엘라 브랜드의 디자인을 중심으로 시간을 고찰하여 그 유형을 제시하고자 하였다. 본 연구는 현대사회에 양적으로 등질화 되었던 시간의 본질을 재인식하여, 메종 마르지엘라의 디자인에 적용된 시간의 개념을 고찰, 유형을 분류하고 특징을 제시함으로써, 시간에 대한 새로운 인식과 해석이 디자인의 발상과 컨셉에 어떻게 나타나는지 규명하고자 함에 목적이 있다. 본 연구는 패션 디자인과 시간의 연관성을 살펴보고 현대 패션디자인에 나타난 시간의 개념을 고찰하여 유형을 분류하였다. 이를 위해 국내∙외 패션디자이너 및 패션 전공 대학원생들 총 20명을 대상으로 면담조사로 진행하였고 시간관을 기준으로 해 관련 있는 디자이너 총 10명을 선정하여 연구대상으로 하였다. 또한 면담조사 및 선행연구를 통해 시간관에 근거한 독특한 발상을 디자인에 구현해온 메종 마르지엘라의 디자인을 대상으로 시간에 대한 해석과 시간관을 고찰하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 시간에 대한 인식은 인류의 오랜 역사를 관통하는 주제로서, 수 세기에 걸친 철학적 견해, 사회적 경향, 과학적 성과의 끊임없는 상호작용의 결과임을 확인할 수 있었다. 둘째, 오늘날 더욱 강조되는 시간의 재인식을 그간의 여러 학자들의 견해를 토대로 정리한 결과 유동적 시간관, 영속적 시간관, 복합적 시간관으로 유형화할 수 있었다. 셋째, 패션과 시간의 연관성 및 현대 패션디자인을 살펴본 결과 3가지 시간관 외 확장성의 시간 개념이 적용된 디자인 사례들을 확인할 수 있었다. 넷째, 메종 마르지엘라의 디자인 세계에 대하여 시간관의 유형 분류를 시도한 결과 기본적으로 유동적, 영속적, 복합적 시간관 외에 확장성의 시간개념이 적용되었음을 확인할 수 있었다. 다섯째, 메종 마르지엘라의 디자인을 고찰한 결과, 옷은 시간의 흔적을 전달하며 그 자체가 기호가 됨을 알 수 있었다. 여섯째, 메종 마르지엘라의 디자인은 전 컬렉션에서 시간관의 유형이 나타남을 알 수 있었다. 본 연구는 디자인을 단지 시각적으로 탐색하고 파악하는데 그치지 않고 디자인을 바라보는 관점의 범위를 넓히고자 하는 의도로서 연구의 의의가 있다고 보았다. 시간에 관한 학자들의 논의를 기반으로 한 시간관의 유형을 현대 패션디자인 및 메종 마르지엘라에 표현된 창의적인 시간의 해석과 특성을 파악하였다. 이로 인해 패션 디자인에 대한 해석을 단순히 표면적으로 보여지는 시각적인 것이 아닌 철학적 견해, 사회적 경향, 과학적 사유를 토대로 디자인의 숨겨진 의도를 다양한 해석을 할 수 있다는 것을 보여주는 창의적인 기초 자료가 될 수 있기를 기대한다. ;These days, humanity is experiencing fast paced and continuous changes in material civilization due to development of science and technology. Due to these changes, a modern society encourages people to consider their time as one of a commodity that could be managed indiscriminately to value its efficiency and quantity. This directs people to aim only for their fragmental goals, but easily neglects other important aspects in time. This study started with an interest in how the time can be depicted in a fashion design industry that is based on changes and trends. Therefore, this study aimed to: 1) investigate and categorize a temporality in contemporary fashion design 2) rediscover the time’s fundamental concept/value that has been neglected due to modern society’s improvements and non-awareness. Therefore, this study discusses types of how the awareness of time is expressed in a contemporary fashion design industry, which has a lot of experimental and unique designs that were affected by a society’s diversity, internationalism, convergence, and new media technology. In order to discuss different time awareness, this study explores and categorizes based on social trends, numerous scholars’ theory of time, and east versus west’s difference in theory of time. Furthermore, this study also investigates the theory of time that appears in contemporary fashion design by dissecting the creative, international and influential Masion Margiela’s work. The purpose of this study is to rediscover time’s essential value out of a homogeneous materialism in modern society and to define the new understanding of time; and to analyze and categorize the depiction of time by exploring Masion Margiela’s design concepts and inspirations. The purpose of this study is the connection between fashion design and time, and categorizes different aspects of time in the contemporary fashion design industry. This investigation required interviewing ten domestic and foreign fashion designers and fashion major students and selected ten total designers as a subject of study that relate to the theory of time. Based on the interview and precedent research, Masion Margiela’s design interpretation of time, and the theory of time. This study’s conclusion is as below: Since the perception of time is humanity’s subject throughout history, this study was able to discover that the concept of time is the endless result of interactions between numerous philosophical views, social bias, and scientific results over the century. As a result of analyzing new understandings of time based on the numerous scholars’ opinions, this study was able to categorize three different types of time awareness; mobility, immortality, and complexity. After reviewing relations between fashion and time in contemporary fashion design, this study also discovers an additional type of time awareness. Including mobility, immortality, and complexity, this chapter introduces expandability of time in some design instances. Categorizing Masion Margiela’s depiction of time theory in his design resulted in four types: mobility, immortality, complexity, and expandability. After studying Masion Margiela’s design, his work traces time/history and it symbolizes the time itself. Masion Margiela’s work differentiates himself by conveying types of time theory in his entire collections. Finally, This study not only limits designs' visual aspect, but remarks the creativity in redefining and analyzing different types of time to further expand aspects of design. This study aims to recognize specifics of time and analysis based on the scholars’ theories of time. This study hopes to be considered an essential reference that helps develop one’s diverse understanding in design analysis to find fashion design as not only superficially visual, but also theoretical in social trends for scientific reasons.
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